Shein ja Temu ovat suomalaisten mielestä heikkomaineisimpia yrityksiä – myös Wolt ja Kärkkäinen pohjalukemissa
Heidi Puomisto / STT
Kiinalaiset verkkokauppayhtiöt Shein ja Temu ovat suomalaisten mielestä heikkomaineisimpia yrityksiä, tuore kyselytutkimus kertoo. Tutkimuksessa selvitettiin 30:n Suomessa toimivan yrityksen mainetta suomalaisten keskuudessa.
Sheinin vertailussa saama pistemäärä on tutkimuksen historian heikoimpia, Luottamus&Maine-tutkimuksen toteuttanut T-Media kertoo tiedotteessaan. Sekä Temu että Shein ovat tulleet tunnetuiksi huomattavan halvoista hinnoista, ja ne myyvät muun muassa ultrapikamuotia.
Heikkomaineisten yritysten listalta sen sijaan poistuivat aiemmin mainekriiseissä ryvettyneet hoivayhtiöt Esperi Care ja Attendo. Eniten maine parani valtion energiayhtiö Fortumilla. Maine taas heikkeni eniten linja-autoliikennöitsijä Onnibussilla.
Hyvämaineisimmat yritykset ovat kyselytutkimuksen mukaan hissiyhtiö Kone, elintarvikekonserni Fazer ja metsäkoneyhtiö Ponsse. Kaikki ovat perheomisteisia tai perheen kautta ankkuriomistettuja yhtiöitä, T-Media huomauttaa tiedotteessaan.
– Vaikka perheyhtiöt ovat merkittävä osa elinkeinoelämää, tulosta voi sanoa yliedustukseksi. Koneen vankkaan maineeseen eivät ole vaikuttaneet edes toimintaympäristön haasteet, T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti sanoo tiedotteessa.
Hyvämaineisten yritysten listalta löytyvät myös päivittäistavaraketjut S-ryhmä, K-ryhmä ja Lidl. Kauppaketjut ovat pysyneet hyvämaineisten yritysten listalla useiden vuosien ajan.
Kyselytutkimus tehtiin kesä–heinäkuussa ja siihen vastasi runsaat 10 500 suomalaista. Tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella.
Yritysten mainetta arvioitiin kahdeksan eri osatekijän avulla. Ne olivat hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus.