Lähes 90 prosenttia suomalaisista lukee sanomalehtiä diginä
Heli Laakkonen / STT
Sanomalehtiä lukee digitaalisina liki 90 prosenttia suomalaisista, kertoo Kansallinen mediatutkimus. Yleisintä digilukeminen on 35–54-vuotiaiden ikäryhmässä, josta 95 prosenttia lukee sanomalehtien digisisältöjä.
Vähiten sanomalehtien digitaalisia kanavia käyttävät 65 vuotta täyttäneet. Heistäkin neljä viidestä lukee digitaalisia sanomalehtiä joko pelkästään tai paperilehden ohella. Digilukeminen ohitti vuosi sitten painetun sanomalehden lukemisen 65 vuotta täyttäneiden ikäryhmässä, ja uusimmat tulokset kertovat digilukijoiden määrän kasvaneen edelleen.
Vain digitaalisina sanomalehtiä lukee kaksi miljoonaa suomalaista. Yli 70 prosenttia vastaajista kertoi lukevansa digisisältöjä lähinnä puhelimella.
Painettua sanomalehteä puolestaan lukee joka toinen suomalainen. Mediatutkimuksen mukaan määrä on laskenut vuodessa lähes 12 prosenttia.
Painetun sanomalehden lukeminen vaihtelee iän mukaan. Alle 24-vuotiaista paperista lehteä lukee noin 30 prosenttia ja vanhimmista reilut 70 prosenttia.
1,8 miljoonaa suomalaista lukee sekä digitaalista että painettua sanomalehteä.
Yhteensä sanomalehtiä lukee 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista 96 prosenttia. Tämä tarkoittaa reilua neljää miljoonaa ihmistä. Määrä ei ole muuttunut vuodentakaisesta.
Mediatutkimuksen mukaan lähes 60 prosenttia talouksista tilaa maksullista painettua tai digitaalista sanomalehteä.
Kansallisen mediatutkimuksen toteuttaa Kantar, ja siihen vastaa vuosittain 23 000 vähintään 15-vuotiasta suomalaista. Mediatutkimuksessa on mukana 127 sanomalehteä.