Ari An­te­roi­nen

Au­to­kaup­pa-ala elää ko­vas­sa myl­ler­ryk­ses­sä. Esi­mer­kik­si Sa­ta­kun­nas­sa isot pörs­siyh­ti­öt ovat os­ta­neet pai­kal­li­sia au­to­liik­kei­tä. Wet­te­ri Oyj os­ti Sa­ta­kun­nan Osuus­kau­pal­ta Pa­lin Oy:n. Sa­moin ruot­sa­lai­sen pörs­siyh­ti­ön omis­ta­ma He­din Au­to­mo­ti­ve Fin­land Oy hank­ki Au­to Oy Vesa-Ma­tin ja teki kau­pat myös Del­ta Au­ton kans­sa.

Mikä Sa­ta­kun­nas­sa kiin­nos­taa, Wet­te­ri Oy:n Län­si-Suo­men joh­ta­ja Juha Kon­tio?

– Yh­tiö on ol­lut ak­tii­vi­nen muu­al­la­kin Suo­mes­sa, vii­mek­si Mik­ke­lin ja Sa­von­lin­nan seu­dul­la. Nyt on me­neil­lään au­to­kau­pan mur­ros ja ala tu­lee kes­kit­ty­mään. Kyse on his­to­ri­al­li­ses­ta muu­tok­ses­ta, Kon­tio vas­taa.

– Toi­mi­pis­tei­den mää­rä vä­he­nee ja tu­lee ket­ju­ja, joil­la on use­am­pia toi­mi­pis­tei­tä. Meil­lä on täl­lä het­kel­lä 17 toi­mi­pis­tet­tä.

Mitä miel­tä Kon­tio on ruot­sa­lai­ses­ta He­din Au­to­mo­ti­ves­ta?

– Se on iso kil­pai­li­ja. Meil­lä me­nee merk­kie­dus­tuk­set­kin osit­tain pääl­leik­käin, Kon­tio myön­tää.

Au­toi­lun säh­köis­ty­mi­nen ja di­gi­ta­li­saa­tio vaa­tii Kon­ti­on mu­kaan val­ta­via in­ves­toin­te­ja, mikä joh­taa au­to­a­lan kes­kit­ty­mi­sen isom­piin ja kan­nat­ta­vam­piin yk­si­köi­hin.

Rau­mal­la Luk­ko­va­heel­la en­ti­sen Pa­li­nin sei­näs­sä ko­mei­lee nyt Wet­te­rin nimi. On­ko muu­tos tuo­nut jo­tain uut­ta, tuo­te­pääl­lik­kö Timo Smed­berg?

– Re­per­tu­aa­ria on pal­jon enem­män myy­tä­vä­nä, Smed­berg to­te­aa.

Mi­ten asi­ak­kaat ot­ta­vat täl­lai­set muu­tok­set vas­taan?

 –Yl­lät­tä­vän vä­hän he kom­men­toi­vat. Kun­han saa­vat sen au­ton min­kä ha­lu­a­vat, niin ovat tyy­ty­väi­siä.

Au­to­kau­pan muu­tok­ses­ta Smed­berg to­te­aa, et­tä kil­pai­lu on hy­väk­si.

– Hie­noa, et­tä ha­lu­taan sat­sa­ta tän­ne­kin päin.

Le­vo­ran­nan Au­to­lii­ke Oy:llä on liik­keet Rau­mal­la, Sas­ta­ma­las­sa ja Tam­pe­reel­la. Rau­man liik­keen myyn­ti­pääl­lik­kö Vil­le Läh­teen­mä­en mu­kaan nyt on näh­tä­vis­sä au­to­kau­pan iso mur­ros, joka on kes­tä­nyt jo joi­ta­kin vuo­sia.

– Se on konk­re­ti­soi­tu­nut Sa­ta­kun­nas­sa­kin vii­me kuu­kau­sien ai­ka­na, sa­noo Läh­teen­mä­ki.

Le­vo­ran­ta toi­mii Ford-myy­jä­nä maan­tie­teel­li­ses­ti Po­rin ja Tu­run vä­lis­sä, jois­sa mo­lem­mis­sa on teh­ty lii­ke­toi­min­ta­kau­pat Ford-jäl­leen­myy­jien osal­ta.

Mil­tä tu­le­vai­suus näyt­tää?

– En kat­so tätä pe­lon­se­kai­sin tun­tein, en­kä pes­si­mis­ti­ses­tä nä­kö­kul­mas­ta. Se ei au­ta toi­min­taa mil­lään ta­val­la. Päin­vas­toin, Läh­teen­mä­ki nau­laa.

– Täl­lai­sel­lä pie­nel­lä tai kes­ki­suu­rel­la yri­tyk­sel­lä on oma tapa toi­mia. Ai­ka näyt­tää, mitä tu­le­man pi­tää. Au­to­kau­pas­sa on haas­ta­vat ajat ja ih­mis­ten epä­var­muus nä­kyy os­to­käyt­täy­ty­mi­ses­sä.

Läh­teen­mä­en mu­kaan pie­nem­pien yri­tys­ten vah­vuus on pai­kal­li­suu­den ko­ros­ta­mi­nen.

– Olem­me jous­ta­via ja ket­te­riä. Pää­tök­set pys­ty­tään te­ke­mään no­pe­as­ti.

Rai­si­os­sa pää­ma­jaan­sa pi­tä­vä Var­si­nais-Suo­men Au­to-Cen­ter Oy laa­jen­taa se­kin toi­min­taan­sa Po­riin ja Rau­mal­le. Pe­rin­tei­nen per­hey­ri­tys Au­to­luo­jus Oy on pian osa Au­to-Cen­te­riä, jol­la on tar­koi­tus aloit­taa myös Rau­mal­la To­yo­ta-jäl­leen­myy­jä­nä. Po­ris­sa Cit­roë­nin ja Peu­ge­o­tin jäl­leen­myyn­ti siir­tyi jo Au­to­luo­juk­sel­ta He­din Au­to­mo­ti­vel­le.

Rin­ta-Jou­pin Au­to­lii­ke myy Rau­mal­la To­yo­taa en­si vuo­den maa­lis­kuun lop­puun saak­ka.

– Huol­toa jat­kam­me sen­kin jäl­keen, täs­men­tää Rin­ta-Jou­pin toi­mi­tus­joh­ta­ja Sami Kan­kaan­pää.

– Nyt mark­ki­noil­la ta­pah­tuu pal­jon. Edus­tuk­sia vaih­tuu ja os­ta­mi­nen tie­tyl­lä ta­val­la tu­lee jat­ku­maan. Pie­nem­piä toi­mi­joi­ta tip­puu pois. Uu­sia jäl­leen­myyn­ti­mal­le­ja tul­laa nä­ke­mään, us­koo Kan­kaan­pää.

Mik­si Sa­ta­kun­taan, Var­si­nais-Suo­men Au­to-Cen­te­rin toi­mi­tus­joh­ta­ja Ol­li Ala-Nis­si­lä?

– Se näyt­täy­tyy meil­le kiin­nos­ta­va­na alu­ee­na, joka on mei­tä lä­hel­lä jo val­miik­si. Olem­me kiin­nos­tu­nei­ta muu­ten­kin täl­lai­sis­ta mark­ki­nois­ta, kuin kau­he­an isois­ta, Ala-Nis­si­lä ker­too.

– Pai­kal­li­nen tapa toi­mia so­pii meil­le. Pys­tym­me pal­ve­le­maan asi­ak­kai­ta pai­kal­li­ses­ti, ku­ten teem­me jo Rai­si­os­sa, Fors­sas­sa ja Loi­maal­la.

Ala-Nis­si­lä myön­tää, et­tä isot yri­tyk­set näyt­tä­vät nyt jyl­lää­vän.

– Li­sää­kin uu­sia avauk­sia ol­lee tu­los­sa. Ala kes­kit­tyy ja pie­niä per­hey­ri­tyk­siä os­te­taan pois mark­ki­noil­ta.

Ala-Nis­si­lä to­te­aa, et­tä To­yo­ta tar­jo­si kump­pa­nuus­mah­dol­li­suut­ta Po­riin ja Rau­mal­le.

– Aloi­te tuli au­to­mer­kin suun­nal­ta. Nyt et­sim­me par­hail­laan kiin­teis­töä Rau­mal­ta.