Autokauppa historiallisessa murroksessa myös Satakunnassa – pieniä perheyrityksiä ostetaan pois markkinoilta
Ari Anteroinen
Autokauppa-ala elää kovassa myllerryksessä. Esimerkiksi Satakunnassa isot pörssiyhtiöt ovat ostaneet paikallisia autoliikkeitä. Wetteri Oyj osti Satakunnan Osuuskaupalta Palin Oy:n. Samoin ruotsalaisen pörssiyhtiön omistama Hedin Automotive Finland Oy hankki Auto Oy Vesa-Matin ja teki kaupat myös Delta Auton kanssa.
Mikä Satakunnassa kiinnostaa, Wetteri Oy:n Länsi-Suomen johtaja Juha Kontio?
– Yhtiö on ollut aktiivinen muuallakin Suomessa, viimeksi Mikkelin ja Savonlinnan seudulla. Nyt on meneillään autokaupan murros ja ala tulee keskittymään. Kyse on historiallisesta muutoksesta, Kontio vastaa.
– Toimipisteiden määrä vähenee ja tulee ketjuja, joilla on useampia toimipisteitä. Meillä on tällä hetkellä 17 toimipistettä.
Mitä mieltä Kontio on ruotsalaisesta Hedin Automotivesta?
– Se on iso kilpailija. Meillä menee merkkiedustuksetkin osittain päälleikkäin, Kontio myöntää.
Autoilun sähköistyminen ja digitalisaatio vaatii Kontion mukaan valtavia investointeja, mikä johtaa autoalan keskittymisen isompiin ja kannattavampiin yksiköihin.
Raumalla Lukkovaheella entisen Palinin seinässä komeilee nyt Wetterin nimi. Onko muutos tuonut jotain uutta, tuotepäällikkö Timo Smedberg?
– Repertuaaria on paljon enemmän myytävänä, Smedberg toteaa.
Miten asiakkaat ottavat tällaiset muutokset vastaan?
–Yllättävän vähän he kommentoivat. Kunhan saavat sen auton minkä haluavat, niin ovat tyytyväisiä.
Autokaupan muutoksesta Smedberg toteaa, että kilpailu on hyväksi.
– Hienoa, että halutaan satsata tännekin päin.
Levorannan Autoliike Oy:llä on liikkeet Raumalla, Sastamalassa ja Tampereella. Rauman liikkeen myyntipäällikkö Ville Lähteenmäen mukaan nyt on nähtävissä autokaupan iso murros, joka on kestänyt jo joitakin vuosia.
– Se on konkretisoitunut Satakunnassakin viime kuukausien aikana, sanoo Lähteenmäki.
Levoranta toimii Ford-myyjänä maantieteellisesti Porin ja Turun välissä, joissa molemmissa on tehty liiketoimintakaupat Ford-jälleenmyyjien osalta.
Miltä tulevaisuus näyttää?
– En katso tätä pelonsekaisin tuntein, enkä pessimistisestä näkökulmasta. Se ei auta toimintaa millään tavalla. Päinvastoin, Lähteenmäki naulaa.
– Tällaisellä pienellä tai keskisuurella yrityksellä on oma tapa toimia. Aika näyttää, mitä tuleman pitää. Autokaupassa on haastavat ajat ja ihmisten epävarmuus näkyy ostokäyttäytymisessä.
Lähteenmäen mukaan pienempien yritysten vahvuus on paikallisuuden korostaminen.
– Olemme joustavia ja ketteriä. Päätökset pystytään tekemään nopeasti.
Raisiossa päämajaansa pitävä Varsinais-Suomen Auto-Center Oy laajentaa sekin toimintaansa Poriin ja Raumalle. Perinteinen perheyritys Autoluojus Oy on pian osa Auto-Centeriä, jolla on tarkoitus aloittaa myös Raumalla Toyota-jälleenmyyjänä. Porissa Citroënin ja Peugeotin jälleenmyynti siirtyi jo Autoluojukselta Hedin Automotivelle.
Rinta-Joupin Autoliike myy Raumalla Toyotaa ensi vuoden maaliskuun loppuun saakka.
– Huoltoa jatkamme senkin jälkeen, täsmentää Rinta-Joupin toimitusjohtaja Sami Kankaanpää.
– Nyt markkinoilla tapahtuu paljon. Edustuksia vaihtuu ja ostaminen tietyllä tavalla tulee jatkumaan. Pienempiä toimijoita tippuu pois. Uusia jälleenmyyntimalleja tullaa näkemään, uskoo Kankaanpää.
Miksi Satakuntaan, Varsinais-Suomen Auto-Centerin toimitusjohtaja Olli Ala-Nissilä?
– Se näyttäytyy meille kiinnostavana alueena, joka on meitä lähellä jo valmiiksi. Olemme kiinnostuneita muutenkin tällaisista markkinoista, kuin kauhean isoista, Ala-Nissilä kertoo.
– Paikallinen tapa toimia sopii meille. Pystymme palvelemaan asiakkaita paikallisesti, kuten teemme jo Raisiossa, Forssassa ja Loimaalla.
Ala-Nissilä myöntää, että isot yritykset näyttävät nyt jylläävän.
– Lisääkin uusia avauksia ollee tulossa. Ala keskittyy ja pieniä perheyrityksiä ostetaan pois markkinoilta.
Ala-Nissilä toteaa, että Toyota tarjosi kumppanuusmahdollisuutta Poriin ja Raumalle.
– Aloite tuli automerkin suunnalta. Nyt etsimme parhaillaan kiinteistöä Raumalta.