San­na Rai­ta-aho / STT

Al­kon hei­nä­kuun lit­ra­myyn­ti las­ki 7,6 pro­sent­tia ver­rat­tu­na vii­me vuo­den hei­nä­kuu­hun, yh­tiö ker­too.

Esi­mer­kik­si vii­nien myyn­ti lit­rois­sa mi­tat­tu­na las­ki ver­tai­lu­jak­sol­la rei­lut kah­dek­san pro­sent­tia, ku­ten myös vä­ke­vien myyn­ti. Al­ko­ho­lit­to­mien juo­mi­nen myyn­ti nou­si kuu­si pro­sent­tia vuo­den ta­kai­seen ver­rat­tu­na. Pa­ni­mo­tuot­tei­den, ku­ten olu­en ja juo­ma­se­koi­tuk­sien, myyn­ti vä­he­ni kak­si pro­sent­tia.

Tam­mi-hei­nä­kuun myyn­ti taas las­ki ko­ko­nai­suu­des­saan kuu­si pro­sent­tia ver­rat­tu­na vii­me vuo­den vas­taa­vaan ajan­koh­taan.

Al­kon mu­kaan ke­sä­kuus­sa voi­maan tul­lut uu­si al­ko­ho­li­la­ki on vai­kut­ta­nut kesä- ja hei­nä­kuun myyn­tiin odo­te­tus­ti.

– Vie­lä on lii­an ai­kais­ta ar­vi­oi­da muu­tok­sen ko­ko­nais­vai­ku­tus­ta laa­jem­min, mut­ta Al­kon ar­vi­on mu­kaan muu­tos vä­hen­tää 12 en­sim­mäi­sen kuu­kau­den ai­ka­na sen myyn­ti­lit­ro­ja 6–11 pro­sent­tia, Al­ko ker­too tie­dot­tees­sa.

Uu­si al­ko­ho­li­la­ki toi ke­sä­kuus­sa ruo­ka­kaup­poi­hin enin­tään kah­dek­sanp­ro­sent­ti­set käy­mis­teit­se val­mis­te­tut juo­mat, ku­ten vii­nit ja vah­vat olu­et.