Hal­li­tuk­sen ve­ro­a­len­nus­ten suu­ruus yl­lät­ti jopa asi­an­tun­ti­jat. Poh­din­taa ai­heut­taa se, on­ko nyt so­pi­va ai­ka teh­dä täl­lai­sia rat­kai­su­ja, kun maa­il­mal­la kuo­huu ja sään­tö­poh­jai­nen maa­il­man­jär­jes­tys ra­pau­tuu vauh­dil­la.

Yh­tei­sö­ve­ron alen­nus pa­ril­la pro­sent­tiyk­si­köl­lä mak­saa mil­jar­din ver­ran ja an­si­o­tu­lo­ve­ro­tus­ta las­ke­taan run­saal­la mil­jar­dil­la. So­peu­tus­ta teh­dään mil­jar­din ver­ran ve­ron­ko­ro­tuk­sil­la ja me­no­leik­kauk­sil­la.

Hal­li­tus las­kee dy­naa­mis­ten vai­ku­tus­ten su­pis­ta­van tuo­ta ve­ro­na­len­nus­ten ai­heut­ta­maa mil­jar­din eron va­jet­ta. On­pa val­ti­o­va­rain­mi­nis­te­ri Riik­ka Pur­ra ar­vi­oi­nut, et­tä pit­käl­lä ai­ka­vä­lil­lä alen­nuk­set voi­si­vat kor­vau­tua ko­ko­naan ta­lous­kas­vun avul­la.

On­gel­ma­na on se, et­tei mer­kit­tä­vis­tä dy­naa­mi­sis­ta vai­ku­tuk­sis­ta osaa ku­kaan sa­noa mi­tään edes kar­ke­al­la ar­vi­ol­la.

Maa­il­man ti­lan­ne on niin epä­va­kaa lä­hin­nä Yh­dys­val­tain pre­si­den­tin Do­nald Trum­pin tul­li­jah­kai­lu­jen ta­kia. Mitä ta­pah­tuu va­jaan kol­men kuu­kau­den ku­lut­tua, kun tul­lien pi­täi­si as­tua täys­mää­räi­ses­ti voi­maan. Eh­kä vie­lä suu­rem­pi huo­li on Yh­dys­val­to­jen jouk­ko­vel­ka­kir­ja­lai­no­jen kor­ko­jen nou­su. Nou­su ker­too sel­vää kiel­tään sii­tä, et­tä luot­ta­mus näi­hin lai­na­pa­pe­rei­hin hor­juu. Ai­na en­nen ne ovat ol­leet tur­va­sa­ta­ma si­joi­tuk­sil­le, kun pörs­si­kurs­sit va­lah­ta­vat ala­mä­keen. Muu­tos on iso. Näin ei ole käy­nyt ker­taa­kaan so­tien jäl­keen.

Täl­lai­set fi­nans­si­mark­ki­nan sig­naa­lit ja tul­li­huo­let te­ke­vät yri­tyk­set va­ro­vai­sek­si. In­ves­toin­te­ja ly­kä­tään. Hel­pos­ti käy niin, et­tä tu­lok­sis­ta imu­roi­daan omis­ta­jil­le osin­koi­na en­tis­tä enem­män. Ko­ti­ta­lou­det taas pis­ti­vät li­sä­eu­rot su­kan­var­teen pa­han päi­vän va­ral­le.

Jos kat­soo Suo­men jul­ki­sen ve­lan kas­vua, niin on ai­ka omi­tuis­ta pu­hua ve­ro­na­len­nuk­sis­ta, jot­ka hei­ken­tä­vät jul­ki­sen ta­lou­den ra­hoi­tus­poh­jaa en­ti­ses­tään ja li­sää­vät ve­la­not­toa.

Sel­lai­ses­sa ti­lan­tees­sa ve­ro­na­len­nuk­set on hel­pom­pi ym­mär­tää, jos­sa luot­ta­mus ta­lou­teen elää vah­va­na, yri­tys­ten ti­laus­kir­jat puls­kis­tu­vat ja kan­sa­lais­ten us­ko oman ta­lou­den myön­tei­seen ke­hi­tyk­seen kas­vaa. Sil­loin ko­ti­ta­lou­det vaih­ta­vat hel­pom­min asun­toa, re­mon­toi­vat ja ra­ken­ta­vat. Yri­tyk­sil­tä taas löy­tyy roh­keut­ta laa­jen­taa toi­min­taa ja kas­vat­taa lii­ke­vaih­toa. Nyt ei to­del­la­kaan ol­la täl­lai­ses­sa ti­lan­tees­sa.

Kai­ken li­säk­si yri­tys­ten ja suu­ri­palk­kais­ten isoh­ko­ja ve­ro­na­len­nuk­sia on kan­sa­lais­ten vai­kea niel­lä ti­lan­tees­sa, jos­sa niin mo­nel­ta on lei­kat­tu ja pal­ve­lui­ta hei­ken­net­ty. Maa­il­man on­nel­li­sin kan­sa ja­kau­tuu yhä enem­män nii­hin, joil­la me­nee en­tis­tä pa­rem­min ja nii­hin, joil­le käy päin­vas­toin. Jäl­kim­mäi­nen ryh­mä kas­vaa ko­vaa vauh­tia.

Pau­li Uu­si-Kil­po­nen

Pää­toi­mit­ta­ja