Vesa ja Ilona päättivät kokeilla täyssähköautoa leasingin avulla
”Jos ajaa 12 000 kilometriä vuodessa, pienen auton liisaaminen on järkevää.”
Ari Anteroinen
Onko pakko omistaa oma auto, vai olisiko leasing järkevämpi vaihtoehto? Eurajokisilla Vesa Jalosella ja Ilona Sjömanilla on alla nyt jo toinen leasing-auto, täyssähköinen Volksvagen ID 4.
– Sytyin tälle idealle 2019. Uudella autolla oli mukava ajaa ja siihen pääsi heti kiinni, Jalonen toteaa.
– Tiesit sen rahan, mitä siihen kuukausittain menee. Koin myös, että täyssähköauton leasing oli siihen aikaan turvallisempi vaihtoehto, kuin sellaisen ostaminen. Ensimmäinen oli Nissan Leaf. Olennaista oli, että huollot sisältyivät hintaan. Olen tällainen tekniikan virhelapsi, Jalonen naurahtaa.
Pariskunnalla on neljävuotinen leasing-sopimus sisältäen 20 000 kilometriä vuodessa.
– Se riittää hyvin. Renkaatkaan eivät ole kuluneet lainkaan vaihtokuntoon, Jalonen huomauttaa.
– Kaikki on pelannut niinkuin pitää. Nyt ollaan sopimuksen puolivälissä ja pikkuhiljaa mietitään, mitä seuraavaksi.
– Kai se leasing-auto on seuraavakin, Ilona Sjöman sanoo.
Kauppi-Leasingin Juha Ollikainen ja Henri Kauppi ovat huomanneet, että leasing-autojen kiinnostus on kasvussa.
Kauppi Leasing Oy Raumalla vuokraa ja ”liisaa” autoja erimittaisin sopimuksin ja erilaisiin tarpeisiin.
– Vuokraaminen on ollut pääjuttumme. Kauppi Leasing perustettiin 2021. Tarjontaa on lisätty matkan varrella. Henkilöautojen yksityiskäyttäjät ovat lisäntyneet, yrittäjä Henri Kauppi kertoo.
– Ihmiset ovat löytäneet vuokra-autot ja sen myötä miettineet myös leasing-mahdollisuuksia. Se on helppoa, kun kaikki sisältyvät kuukausihintaan. Vakuutukset, verot, renkaat, huollot… Muusta ei tarvitse huolehtia kuin polttoaineesta.
Myynnistä vastaava Juha Ollikainen lisää vielä yhden pointin:
– Tulee vain yksi lasku kuukaudessa. Tiedät tarkasti, mitä se maksaa.
Kauppi Leasingin tarjonta koostuu tällä hetkellä käytetyistä autoista.
– Sopimuksia tehdessä kartoitetaan, mitä asiakas haluaa ja miksi ajaksi, Ollikainen avaa.
– Jos ajat kohtuullisen vähän, vaikka 12 000 kilometriä vuodessa, pienen auton liisaminen on järkevää. Jos ajat paljon, hinta hyppää. Lisäksi ratkaisee aika. Onko se kuukausi, vuosi, kaksi… Teemme pääsääntöisesti lyhyitä sopimuksia ja pisimmilläänkin kahden vuoden diilejä. Asiakas pääsee meistä helposti eroon tarvittaessa. Kun tarve loppuu, otamme auton vastaan ja se on siinä. Tarkoitus on olla notkea, nöyrä ja helppo. Näppäryys on valttimme.
Kynnys on tehty matalaksi. Asiakas ei joudu ottamaan mitään riskejä.
– Autot ovat aina huollettuja ja katsastettuja, Kauppi mainitsee.
– Suosittelen avoimesti kokeilemaan vaikka lyhyempääkin leasing-sopimusta.