Puolet riskikuljettajista jää piiloon – Ajoterveyden arviointiin toivotaan muutosta
Onnettomuustietoinstituutin mukaan ajoterveyden arviointi vaatii muutosta.
Noin puolessa vuoden 2024 kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista ajoterveysriskin aiheuttanut sairaus ei ollut terveydenhoidon tiedossa. Äärimmäisissä tapauksissa edes henkilö itse ei tiennyt sairaudestaan.
– Näissä piiloon jääneissä tapauksissa ei voida olettaa, että terveydenhuolto voisi auttaa, mikäli arviointijärjestelmää ei muuteta, sanoo teknologiapäällikkö Tapio Koisaari Onnettomuustietoinstituutista.
Ajoterveysjärjestelmä on kokonaisuus, johon osallistuvat terveydenhuolto, poliisi ja kansalaiset itse.
– Ajoterveys ei ole vain lääkärinlausunto tai poliisin päätös. Kyse on yhteisestä vastuusta ja siitä, että järjestelmä tunnistaa riskit ajoissa, Koisaari sanoo.
Tällä hetkellä henkilöauton ajo-oikeutta hakeva antaa oman vakuutuksensa riittävästä terveydentilasta. Seuraavan kerran asiaan palataan usein vasta vuosikymmenten kuluttua, käytännössä eläkkeellä.
"Ajoterveys ei ole vain lääkärinlausunto tai poliisin päätös. Kyse on yhteisestä vastuusta ja siitä, että järjestelmä tunnistaa riskit ajoissa", sanoo teknologiapäällikkö Tapio Koisaari OTIsta. Kuva: Eeva Murtolahti
Lääkärin on arvioitava potilaan ajoterveyttä aina kokonaisuutena, kun sairaus, vamma, lääkitys tai terveydentilan muutos voi heikentää ajokykyä – ei ainoastaan ikäkausitarkastuksissa. Jos ajokyvyttömyyden arvioidaan kestävän vähintään kuusi kuukautta, lääkärillä on Ajokorttilain mukaan ilmoitusvelvollisuus poliisille.
Väärät arviot ovat pieni osa ajoterveyden kokonaisongelmaa.
– Järjestelmän ideana on jo nyt, että ajoterveyttä arvioidaan myös muissa kuin ikäkausitarkastuksissa. Käytännössä tämä ei kuitenkaan aina toteudu. Arvio tulisi kirjata ja huomioida entistä systemaattisemmin myös tavallisten lääkärikäyntien yhteydessä, aina, kun potilaan tila antaa siihen aihetta, Koisaari painottaa.
Ongelma ei kuitenkaan rajoitu vain järjestelmän rakenteisiin, vaan myös käytännön toteutukseen.
– Puhuttaessa kuljettajista, jotka ovat aiheuttaneet kuolemaan johtaneen onnettomuuden, suurin ongelma ei ole väärä arvio, vaan se, ettei arviota tehdä lainkaan, vaikka olisi pitänyt.
Poliisi ja terveydenhuolto ovat viime vuosina kehittäneet ajoterveyskulttuuria. Poliisi voi puuttua ajoterveyteen havaittujen rikkeiden perusteella, ja parhaiden käytäntöjen jakaminen poliisilaitosten kesken voisi tehostaa valvontaa. Poliisin ja muun yhteiskunnan huoleksi jäävät silti kuljettajat, jotka jatkavat ajamista ajo-oikeuden menettämisestä huolimatta.
– Äärimmäisenä keinona tulisi pohtia myös ajoneuvojen takavarikkojen kaltaisia ratkaisuja, Koisaari sanoo.
Ajoterveyden arvioinnin kehittäminen on yksi tehokkaimmista keinoista ehkäistä vakavia liikenneonnettomuuksia ja pelastaa ihmishenkiä tulevaisuudessa.
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa muun muassa koordinoimalla liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoimalla tutkinnasta kerättyä tietoa. OTI myös kokoaa tilastot liikennevakuutuksesta korvatuista vahingoista sekä tarjoaa tietoa liikenneturvallisuuden kehittämiseen, tutkimukseen ja tietoon perustuvan päätöksenteon tueksi.
Lähde: Onnettomuustietoinstituutti


