Tiia Jo­ki­sa­lo

Kun Vei­jo Uo­ti­la ka­raut­taa pai­kal­le Chev­ro­le­til­laan, saat­taa hy­vin­kin ol­la, et­tä au­to­har­ras­tuk­seen sen enem­pää pe­reh­ty­neet luu­le­vat nä­ke­vän­sä edes­sään viit­tä vail­le pur­kua ole­van rak­ki­neen. Mut­ta it­se asi­as­sa se on kaik­kea muu­ta. Me­no­pe­li on tar­koi­tuk­sel­la ulo­san­nil­taan elä­mää näh­nyt, mut­ta sil­ti täy­sin huol­let­tu ja soi­va peli – hin­ta­kin on hel­pos­ti vii­si­nu­me­roi­nen.

Vuodet ovat tehneet tehtävänsä maalipintaan, mutta autossa on edelleen kirkkaana loistavat alkuperäiset kromiosat.

Vuodet ovat tehneet tehtävänsä maalipintaan, mutta autossa on edelleen kirkkaana loistavat alkuperäiset kromiosat.

Tämä Chev­ro­let Im­pa­la on sei­so­nut ame­rik­ka­lai­sel­la au­to­pur­kaa­mol­la vä­hin­tään kol­me vuo­si­kym­men­tä, kun­nes Uo­ti­lan tut­tu toi sen Ruot­siin, jos­ta mat­ka jat­kui edel­leen Suo­meen ja Uo­ti­lan omis­tuk­seen. Vuo­det ovat teh­neet teh­tä­vän­sä maa­li­pin­taan, mut­ta ovat sil­ti ol­leet ar­mol­li­si­a­kin.

– Au­tos­sa on edel­leen kirk­kaa­na lois­ta­vat al­ku­pe­räi­set kro­mi­o­sat ja ta­ka­penk­kien vilt­tien al­la on vie­lä al­ku­pe­räi­set muo­vit pai­koil­laan. Voi ol­la, et­tei ta­ka­pen­kil­lä ole edes juu­ri is­tut­tu kos­kaan, Uo­ti­la ker­too.

Ku­lu­tu­so­sat on toki uu­sit­tu, sa­moin van­teet ovat uu­det.

Vie­lä vuo­si­kym­me­niä sit­ten au­to on kii­tä­nyt as­falt­ti­tei­tä vih­reä maa­li­pin­ta yl­lään, mut­ta vuo­sien saa­tos­sa maa­li on pa­la­nut pois.

– Tek­ni­ses­ti tämä on sil­ti täy­sin toi­mi­va, juu­ri kat­sas­tet­tu ja läpi pääs­syt.

Vaikka auto äkkiseltään näyttääkin muulta, on siihen nähty paljon vaivaa ja Uotilalla on lisää tuunaussuunnitelmia.

Vaikka auto äkkiseltään näyttääkin muulta, on siihen nähty paljon vaivaa ja Uotilalla on lisää tuunaussuunnitelmia.

Jos ei ko­vin pal­jon au­tois­ta ym­mär­rä, saat­taa ih­me­tel­lä, mi­ten uu­dem­mis­sa au­tois­sa voi pie­nes­tä­kin tul­la eteen uu­sin­ta­kat­sas­tus, kun taas tämä ko­ko­nai­suus pus­kee läpi, mut­ta sii­hen Uo­ti­lal­la on sel­keä se­li­tys.

– Kos­ka ky­sees­sä on run­gol­li­nen au­to, kori on ai­no­as­taan muo­dol­li­ses­sa käy­tös­sä, mut­ta poh­jas­sa ei ole rei­kiä ja kaik­ki pe­lit­tää.

Uo­ti­lan mu­kaan esi­mer­kik­si Ruot­sis­sa nä­kee tä­män tyy­li­siä au­to­ja enem­män­kin ja siel­lä nii­tä kut­su­taan rag­gar­bi­leik­si, mut­ta Im­pa­la ei täy­sin sovi gen­reen.

– Tätä ei ole tuu­nat­tu rag­ga­ri­au­ton ta­voin, jo­ten se me­nee enem­män­kin pa­ti­na­ker­hoon.

Rag­ga­ri­tyy­liä on kui­ten­kin lu­vas­sa, au­toon tu­lee an­ten­nit ke­tun­hän­ti­neen, si­sä­kat­to saa kar­va­peit­teen, sa­moin pen­kit ja ko­je­lau­ta.

– Mut­ta pi­de­tään se kui­ten­kin käyt­tö­au­to­na, jol­la voi ajaa, Uo­ti­la suun­nit­te­lee.

Au­to­tal­lis­ta hä­nel­tä löy­tyy use­am­pia me­no­pe­le­jä: 2015 Dod­ge Chal­len­ger, -65 vm. Mus­tang, ame­rik­ka­lai­nen van­ha pi­ka­ve­ne sekä Har­ley Da­vid­son. Näis­tä Uo­ti­la ai­koo tuo­da Mo­tor­Pic­ni­ciin use­am­man­kin.

Mo­tor­Pic­ni­cis­sä har­ras­te­a­jo­neu­vo­jen hel­miä

Po­ris­sa jär­jes­te­tään en­sim­mäi­nen Mo­tor­Pic­nic-ta­pah­tu­ma tu­le­va­na lau­an­tai­na. Koko per­heen ta­pah­tu­mas­sa on esil­lä noin sata har­ras­te­a­jo­neu­voa. Kil­pa­sar­jat ovat 1950-, 60-, 70-, 80 -luku, uu­dem­mat sekä mo­pot ja moot­to­ri­pyö­rät. Oh­jel­mas­sa lap­sil­le on pomp­pu­lin­no­ja, ka­ve­ri­koi­ria sekä po­ni­rat­sas­tus­ta. Myyn­nis­sä on ruo­kaa ja ma­kei­ta herk­ku­ja. Mu­ka­na au­to­jen li­säk­si on mo­po­ja, moot­to­ri­pyö­riä ja rom­pe­to­ri. Mu­sii­kis­ta vas­taa All shall groo­ve -yh­tye, joka esiin­tyy kel­lo 12 ja 14. Ta­pah­tu­man juon­taa Jul­le Kal­lio, ja vi­ral­li­set jat­ko­bi­leet jär­jes­te­tään Nak­ki­lan Vers­taal­la, jos­sa esiin­ty­jä­nä näh­dään Fat­boy. Mo­tor­pic­ni­cin jär­jes­tää Sa­ta­kun­nan Viik­ko.