Tui­ja Saa­ri­nen

Val­ta­kun­nal­lis­ta Lä­hi­ruo­ka­päi­vää juh­li­taan koko tu­le­va vii­kon­lop­pu, 6.‒7. syys­kuu­ta. Sa­dat ti­lat ja muut maa­seu­dun toi­mi­jat avaa­vat oven­sa vie­rai­li­joil­le ym­pä­ri Suo­men.

Yh­den mää­ri­tel­män mu­kaan lä­hi­ruo­kaa on kaik­ki ruo­ka, joka on kas­va­nut sil­lä alu­eel­la, min­kä voi näh­dä oman ky­län kir­kon­tor­nis­ta. Jos ky­sy­tään asi­aa Py­hä­jär­vi-ins­ti­tuu­tin si­säl­tö­joh­ta­ja Mar­ko Jo­ril­ta, vas­taus on hie­man toi­sen­lai­nen.

– Pu­hui­sin mie­luum­min pai­kal­li­ses­ta ruo­as­ta, mi­hin lä­hi­ruo­ak­si kään­net­ty eng­lan­nin­kie­li­nen ter­mi­kin ”lo­cal food” viit­taa. Pai­kal­li­nen voi vii­ta­ta laa­jaan­kin maan­tie­teel­li­seen alu­ee­seen. En myös­kään läh­ti­si ra­jaa­maan ul­ko­puo­lel­le esi­mer­kik­si sa­ta­kun­ta­lai­sel­la pel­lol­la kas­va­nut­ta her­net­tä, jos pus­si on kier­tä­nyt Hel­sin­gin kes­kus­va­ras­ton kaut­ta pai­kal­li­seen kaup­paan. Mi­nul­le se on lä­hi­ruo­kaa.

Eu­ras­sa si­jait­se­va Py­hä­jär­vi-ins­ti­tuut­ti työs­ken­te­lee kes­tä­vän ja vas­tuul­li­sen ruo­an­tuo­tan­non ja ve­sien­hoi­don hy­väk­si Lou­nais-Suo­men alu­eel­la. Se te­kee asi­an­tun­ti­ja­työ­tä myös laa­jem­min val­ta­kun­nal­li­sel­la ja kan­sain­vä­li­sel­lä ta­sol­la. Ins­ti­tuu­tin taus­tal­la on voit­toa ta­voit­te­le­ma­ton sää­tiö. Yk­sis­tään täl­lä het­kel­lä on me­neil­lään ne­li­sen­kym­men­tä eri han­ket­ta.

Lä­hi­ruo­an mer­ki­tys on mo­nel­la ta­paa iso.

– Sil­lä on mer­ki­tys­tä alu­e­ta­lou­del­li­ses­ti, kun raha py­syy omas­sa maa­kun­nas­sa. Iso asia on myös se, et­tä os­ta­mal­la pai­kal­lis­ta ja suo­ma­lais­ta vah­vis­te­taan ja tu­e­taan ruo­an oma­va­rai­suut­ta ja huol­to­var­muut­ta. Jos oma tuo­tan­to on ajet­tu alas, niin yl­lät­tä­vä kat­kos toi­mi­tus­ket­jus­sa ai­heut­taa äk­kiä sen, et­tei hyl­lyyn saa­da ta­va­raa. Lä­hi­ruo­ka on yk­si huol­to­var­muu­den te­ki­jöis­tä pai­kal­lis­ta­sol­la.

Lä­hi­ruo­kaa saa esi­mer­kik­si suo­raan ti­loil­ta tai teh­taan­myy­mä­löis­tä. Yk­si vaih­to­eh­to ovat REKO-lä­hi­ruo­ka­rin­git. Lä­hi­ruo­an myyn­ti- ja ja­ke­lu­mal­li REKO:ssa ku­lut­ta­jat ti­laa­vat lä­hi­ruo­ka­tuot­ta­jil­ta ruo­kaa suo­raan il­man vä­li­kä­siä. REKO-ren­kaat toi­mi­vat Fa­ce­boo­kin kaut­ta sul­jet­tui­na ryh­mi­nään, jois­sa ti­lauk­set ja toi­mi­tuk­set so­vi­taan.

– REKO-rin­git ovat 2000-lu­vun mul­lis­ta­vin jut­tu! Kai­kes­sa yk­sin­ker­tai­suu­des­saan lois­ta­va idea, ja toi­mii pal­jon jous­ta­vam­min kuin verk­ko­kaup­pa.

Esi­mer­kik­si Rau­mal­la toi­mii REKO Rau­man lä­hi­ruo­ka­ren­gas, jol­la on Fa­ce­boo­kis­sa noin 9 400 jä­sen­tä.

Säkyläläinen Yrttipajan Maalaispuoti on yksi Lähiruokapäivän kohteista. Yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Petri Koivisto (vas.) esittelee Pyhäjärvi-instituutin sisältöjohtaja Marko Jorille ruusujuurijauhetta, josta tulee kenties seuraava vientihitti.

Säkyläläinen Yrttipajan Maalaispuoti on yksi Lähiruokapäivän kohteista. Yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Petri Koivisto (vas.) esittelee Pyhäjärvi-instituutin sisältöjohtaja Marko Jorille ruusujuurijauhetta, josta tulee kenties seuraava vientihitti.

Sa­ta­kun­nas­sa on pal­jon iso­ja elin­tar­vi­ke­a­lan yri­tyk­siä, jot­ka käyt­tä­vät pää­sään­töi­ses­ti sa­ta­kun­ta­lai­sia raa­ka-ai­nei­ta. Voi­daan siis pu­hua pai­kal­li­ses­ta ruo­as­ta. Yli 50 hen­keä työl­lis­tä­viä elin­tar­vi­ke­a­lan yri­tyk­siä on maa­kun­nas­sam­me yk­si­tois­ta. Sel­lai­sia ovat muun mu­as­sa HK Food Sii­pi­kar­ja Rau­mal­la, Ki­vi­ky­län Ko­ti­pal­vaa­mo La­pis­sa, Sä­ky­läs­sä ja Huit­ti­sis­sa, Ape­tit, Suc­ros ja Län­si-Kalk­ku­na Sä­ky­läs­sä, My­ko­ra Eu­ras­sa, Saa­ri­oi­nen Huit­ti­sis­sa ja Sa­ta­mai­to Po­ris­sa.

– Kaik­ki ei­vät vält­tä­mät­tä miel­lä näi­tä yri­tyk­siä ni­me­no­maan sa­ta­kun­ta­lai­sik­si.

Pien­ten lä­hi­ruo­ka­tuot­ta­jien on tänä päi­vä­nä vai­kea saa­da tuot­tei­taan kau­pan hyl­lyl­le.

– Ku­lut­ta­jien os­to­voi­ma on hei­ken­ty­nyt, ja se nä­kyy os­to­va­lin­nois­sa. Li­säk­si hal­puut­ta­mis­ki­sa on tuo­nut hyl­lyil­le hal­pis­merk­ke­jä, jot­ka ovat sit­ten vie­neet ti­laa pien­tuot­ta­jil­ta. Se on suu­rin haas­te.

Ti­lan­ne on se, et­tä sa­mal­la kun kau­pat te­ke­vät iso­ja voit­to­ja, moni maa­ti­la jou­tuu lo­pet­ta­maan toi­min­tan­sa.

– Vuon­na 2001 Sa­ta­kun­nas­sa oli 4 100 maa­ti­laa. Vii­me vuon­na mää­rä oli 2 459. Vii­mek­si kun jau­he­li­ha lop­pui kau­pois­ta, syy­nä oli use­an kar­ja­ti­lan toi­min­nan lop­pu­mi­nen.

Jori it­se ha­lu­aa suo­sia lä­hi­ruo­kaa ja os­taa ko­ti­mai­sia brän­di­tuot­tei­ta, ol­koon­kin, et­tä ne saat­ta­vat ol­la hie­man kal­liim­pia ja nii­den eteen täy­tyy hie­man näh­dä vai­vaa. Hän ke­hot­taa kaup­pa­reis­sul­la kiin­nit­tä­mään huo­mi­o­ta ai­na­kin muu­ta­maan seik­kaan.

– Kan­nat­taa tar­kis­taa, löy­tyy­kö tuot­tees­ta Jout­sen­lip­pu- tai Ko­ti­mai­set Kas­vik­set ry:n Sirk­ka­leh­ti­merk­ki. Pak­kauk­sis­ta löy­tyy myös ai­na val­mis­tus­maa ja val­mis­ta­ja.

Tar­jon­ta ruo­ka­tuot­tei­den osal­ta on tänä päi­vä­nä val­ta­vaa.

– En­nen oli joko ko­ko­pe­ru­naa tai pe­ru­na­muu­sia, nyt on vä­hän toi­sin, nau­rah­taa Jori.

Lä­hi­ruo­ka­päi­vä on ke­hi­tet­ty alun pe­rin Sa­ta­kun­nas­sa.

– Se on ihan so­pi­vaa, sil­lä löy­ty­vät­hän tääl­tä Suo­men par­haat pel­lot! Ja pal­jon vet­tä nii­den kas­te­le­mi­seen.

Lä­hi­ruo­ka­päi­vän verk­ko­si­vuil­ta löy­ty­vät mu­ka­na ole­vat koh­teet: www.la­hi­ruo­ka­pai­va.fi