Kun ukkoskuuro iskee täysillä päälle, voi näkyvyys ratin takaa olla yhtäkkiä kovin heikko – Liikenneopettaja kertoo, kuinka toimia
Äärimmäiset sääolosuhteet haastavat kuljettajaa.
Pauliina Vilpakka
Kova, yhtäkkinen ukkoskuuro tuulenpuuskineen ja rankkasateineen voi aiheuttaa hurjat olosuhteet auton ratissa. Porissa, Harjavallassa, Kokemäellä ja Eurassa opettava Liikenneopiston liikenneopettaja Timo Tuumi opastaa, että jos näkyvyys menee sateen takia kovin huonoksi, ensimmäinen toimenpide on hidastaa vauhtia sellaiseksi, mikä itsestä tuntuu sopivalta. Hän kertoo, että vaikka nopeusrajoitus olisi 100 kilometriä tunnissa, kova rankkasade antaa hyvän syyn pudottaa vauhtia alle nopeusrajoituksen niin paljon, ettei ajaminen hirvitä, ja auto pysyy kuljettajan hallinnassa.
Tuumi jatkaa, että jos takana tulee paljon autoja ja tilanne on vaikea, seuraava siirto on pysähtyä lähimmälle bussipysäkille tai huoltoaseman pihaan odottamaan ukkoskuuron laantumista.
– Siinä ei monesti tarvitse olla kuin minuutin, niin keli paranee jo oleellisesti, Tuumi sanoo.
Ajoradalle autoa ei saa koskaan pysäyttää, sillä siitä aiheutuu ketjukolarin vaara. Rankkasateessa takana tulijoiden on entistä vaikeampi havaita, mitä edessä ajava tekee.
– Nykyautoissa on päiväajovalot, joiden ollessa päällä takavalot eivät pala, eikä iso osa kuljettajista edes tiedä sitä. Ja kun vesi pöllyää, harmaita, tienvärisiä autoja on äärettömän vaikea nähdä. Täällä Skandinaviassa olisi ehdottomasti parempi, että autojen takavalot palaisivat aina, Tuumi pohtii.
Äärimmäiset sääolosuhteet heikentävät nopeasti näkyvyyttä ratin takana. Kuva: SV arkisto
Toisinaan vesi on tulvinut tielle esimerkiksi notkossa, jota ympäröivät isot ojat. Tuumi kannustaa väistämään ison näköisiä lätäköitä, mikäli mahdollista. Jos asfaltti on veden alla rikki, kuoppa voi vahingoittaa renkaita tai vanteita. Jos veteen on pakko ajaa, sinne kannattaa ajaa riittävän hitaasti. Kovempaa ajaessa vesi voi roiskua konehuoneeseen ja rikkoa auton moottorin pahastikin. Silloin auto sammuu ja matkanteko loppuu siihen. Hybrideissä ja sähköautoissa vahingot tulevat vielä paljon kalliimmaksi kuin polttomoottoriautoissa.
– Kun on isoja tulvia, alikulkuihin voi kertyä metrinkin verran vettä. Sellaisesta ei kannata missään nimessä ajaa, Tuumi huomauttaa.
Hän arvioi, että kuljettajat pärjäävät äärimmäisissä sääolosuhteissa hyvin vaihtelevasti.
– Paljon ajavat ja ammattikuljettajat hallitsevat tilanteita paremmin. Mutta aina löytyy niitäkin, joilla eivät taidot tahdo riittää ääriolosuhteisiin.
45 vuotta liikenneopettajana toiminut Timo Tuumi on huolissaan nuorista kuljettajista siksi, että ajokorttilakiuudistuksen myötä ajokortin saamiseen vaadittavat teoria- ja ajotunnit vähentyivät merkittävästi. Ajaminen äärimmäisissä sääolosuhteissa on yksi asioista, joita ei enää nykyään ehditä opetuksessa käydä kunnolla läpi.
– Simulaattorilla ei pystytä testaamaan ja opettamaan tuollaista asiaa. Se näppituntuma on olematon verrattuna oikeaan autolla ajamiseen, Tuumi harmittelee.
Jos alikulkuun on kertynyt paljon vettä, sellaiseen ei kannata koskaan ajaa. Kuva: SV arkisto.
Jos auto joutuu vesiliirtoon
Sateella auto kannattaa aina ohjata pois ajourasta, ettei se joutuisi vesiliirtoon.
– Puoli metriä reunaan päin, tai ainakin urasta pois, neuvoo Timo Tuumi.
Vesiliirto tarkoittaa tilannetta, jossa autonrenkaat liukuvat veden päällä, eivätkä kosketa tien pintaa. Se tekee ohjaamisesta ja jarruttamisesta mahdotonta. Tuumi opastaa, että jos vesiliirtoon kuitenkin joutuu, tärkeintä on pysyä rauhallisena. Manuaalivaihteisessa autossa tulee painaa kytkin pohjaan, jolloin auton renkaat saavat pyöriä vapaasti. Automaattivaihteisessa riittää, kunhan ottaa jalan pois kaasulta. Oleellista on pitää ohjaus suorassa.
– Kuljettaja voi hätääntyessään kääntää rattia, että pääsisi pois vesiliirrosta. Vesiliirrossa auto ei kuitenkaan käänny minnekään. Mutta kun lätäkkö loppuu ja pyörät ovat vinossa, auto syöksyy salamana sinne, minne pyörät osoittavat. Tämän takia tulee paljon kolareita, Tuumi varoittaa.