Kananmunakuskin tärkein luonteenpiirre on rauhallisuus
Täysperävaunuyhdistelmän kyydissä voi olla välillä jopa yli puoli miljoonaa 14 asteessa matkaavaa kananmunaa.
Ari Anteroinen, Laitila
Ville Nyholmin kuljettama laitilalaisen Munax Oy:n täysperävaunullinen Scania lipuu kananmunantuottajan tilalle. Sinisiin muovikennoihin ja trukkilaivoille pakatut munat odottavat kuljettajaansa. Usein on myös kahvit tai jopa ruoka pöydässä valmiina odotettua vierasta varten.
– Olen ollut Munaxin leivissä reilut kymmenen vuotta. Sain armeijassa kipinän kuljetusalaan ja tulin sitten tänne, kun paikka vapautui. En ole katunut, kertoo tässä kuussa 33 vuotta täyttävä mies.
– Työn suola on se, että on paljon ihmiskontakteja ja saa olla suomalaisen maatalouden kanssa tekemisissä. Tämän kautta on tullut monta ystävää.
Myös ajojärjestelijänä toimiva Nyholm on lähtöisin Laitilasta, mutta asuu nyt perheineen Rauman Vermuntilassa pientilan omistajana.
Ville Nyholm kertoo yhden kananmunalavan painavan keskimäärin 700 kiloa.
Nyolmin mukaan työssä ei kuluneen kymmenen vuoden aikana ole ollut mitään ratkaisevaa muutosta.
– Peruskaava on pysynyt samana. Koneapua on tullut enemmän mukaan. Nyt on sähkökäyttöisiä lavansiirtovaunuja, kun ennen oli fyysistä pumppukärrytyötä.
Nyholmin työ on aika säännöllistä.
– Toki liikenteessä on aina muuttujia. Mutta tiettyinä päivinä käydään tiettyjen tuottajien luona.
Kananmunat pysyvät kuljetuksissa ehjinä. Lastattaessa ja ratin takana rauhallisuus on valttia, tietää Ville Nyholm.
Kalusto on elintarvikeajoon tarkoitettua, eli FRC-luokiteltua lämpötilasäädeltyä kuljetuskalustoa. Kananmunien kuljetuslämpötila on 14 astetta.
– Perälautanostin pitää olla. Se on meidän työkalu, millä lavat nostetaan.
Maatilalla muovikennoihin pakatut munat odottavat munahuoneessa lastaamista autoon.
– Me haemme ne vähintään kerran viikossa ja viemme vaihdossa puolestaan puhtaita kennoja, välilevyjä ja muovilavoja. Näin hygienia pysyy bioturvallisesti tarvittavalla tasolla. Tehdään kaikki, mitä vaan voidaan, jotta tuote on turvallinen.
Munaxilla on tuottajia Varsinais-Suomesta Pohjanmaalle saakka.
– On päiviä, jolloin ajetaan vähän ja päiviä, jolloin ajetaan enemmän. Se tuo työhön vaihtelevuutta. Meillä on myös eri toimipisteitä. Laitilan lisäksi on toimipisteet Kustavissa ja Mynämäessä.
Yhteen lavaan menee 10 800 kananmunaa. Yksi lavallinen munia painaa 550–800 kiloa.
– Se riippuu siitä, minkä ikäinen muninut kana on ja minkä kokoista munaa se tuottaa. Lavat painavat keskimäärin sellaiset 700 kiloa, Nyholm avaa.
Kun rekka on täynnä, paljonko on kuormaa?
– Yhdistelmään mahtuu 50 lavaa. Silloin munia olisi kyydissä 540 000 kappaletta. Kuormalla on silloin painoa noin 35 000 kiloa, Nyholm laskee.
Meneekö munia kuljetuksessa rikki?
– Täytyy tuottaa pettymys ja todeta, että ei mene, Nyholm naurahtaa.
– Kananmunakuskin tärkein työkalu on rauhallinen luonne. Pitää olla lastatessa rauhallinen siinä kuin ajaessakin.
Kananmunalavat toimitetaan Munaxin pakkaamoon, mistä munat lähtevät sitten erikokoisissa pahvikennorasioissa eteenpäin kauppoihin.
– Muut ajavat ne kauppoihin lähtevät kuormat, Nyholm huomauttaa.
Jos sitä päivät pitkät kuljettaa kananmunia, niin maistuvatko munat kuskille itselleen?
– Kyllä vielä maistuu. Paistettuna ja keitettynä.
Minkälaisena Ville Nyholm näkee elintarvikekuljetusalan tulevaisuuden?
– Teknologia kehittyy autoissa koko ajan. Onhan meillä jo nyt hätäjarruavustimet, kaistavahdit ja virkeystilaa kontrolloidaan. On hyvät automaattivaihteistot ja muut.
– Sähkö isoissa kuorma-autoissa on vielä iso kysymysmerkki. Akusto painaisi paljon ja ajomatkat jäisivät pieneksi. Ehkä kantavuuskuormat jäisivät myös pieniksi, pohdiskelee Nyholm.
Kysytään vielä päätteeksi, mikä on Nyholmin uran kohokohta?
– Ehdottomasti se, kun löysin kahdeksan vuotta sitten Munaxin pakkaamolta itselleni vaimon!