Vuokrattaviin sähköpotkulautoihin tulee pian pakollinen liikennevakuutus, joka siirtää osan haverien miljoonakustannuksista pois veronmaksajilta
Anssi Rulamo / STT
Kesäkuun alusta lähtien sähköpotkulautoja vuokraavien yritysten on pakko ottaa liikennevakuutus. Valtioneuvoston istunnon asialistalla torstaina oleva lakimuutos siirtää lautailijoille tapahtuvien onnettomuuksien sairaanhoitokustannukset veronmaksajilta vakuutusyhtiöille eli käytännössä vuokrayrityksille.
Laki on erilainen riippuen siitä, omistaako sähköpotkulaudan vuokrayritys vai yksityinen kuluttaja. Tavallisen kuluttajan täytyy ottaa liikennevakuutus, mikäli sähköpotkulauta painaa enemmän kuin 25 kiloa tai kulkee yli 25 kilometriä tunnissa. Vuokrayrityksiä vakuuttamisvelvollisuus taas koskee aina potkulaudan nopeudesta tai painosta riippumatta.
– Tässä nimenomaisesti haluttiin välttää sitä, että vuokrafirmat olisivat tuoneet kevyempää, alle 25 kilon kalustoa Suomen markkinoille välttääkseen vakuuttamisvelvollisuuden, kertoo Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen STT:lle.
Liikennevakuutuskeskus toivoo, että vuokrayritykset laittaisivat tiedon käyttämästään liikennevakuutusyhtiöstä omille verkkosivuilleen, jotta vahingonkorvauksen hakeminen vakuutuksesta olisi mahdollisimman helppoa.
Laaja vakuuttamisvelvollisuus varmistaa Jumppasen mukaan sen, etteivät sähköpotkulautaonnettomuuksien vahinkojen kustannukset kaadu pelkästään veronmaksajien harteille. Toisaalta sähköpotkulautailun edut päästöttömänä ja helppona liikkumismuotona on haluttu säilyttää.
Sähköpotkulautaonnettomuuksien on arvioitu aiheuttavan vuosittain miljoonien eurojen kustannukset yhteiskunnalle, mutta tarkkoja lukuja ei ole tiedossa.
Viime vuonna liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) julkaisi mikroliikkumisesta ja sähköpotkulautailusta arviomuistion, jossa oli arvioitu yleisellä tasolla sähköpotkulautailun onnettomuuskustannuksia.
– Siinä selvityksessä arvioitiin, että kaiken kaikkiaan sähköpotkulautaonnettomuuksista aiheutuisi noin 275 miljoonan euron vuosittaiset onnettomuuskustannukset. Toki tämä on tosi karkea arvio, ja tässä on otettu huomioon muutkin kuin sairaanhoidon kustannukset, sanoo LVM:n erityisasiantuntija Sofia Johansson STT:lle.
Laskelmassa olivat mukana esimerkiksi pelastuslaitoksen ja poliisin kulut ja yksilön hyvinvoinnin menetykset.
HUS taas teki aikoinaan selvityksen Helsingissä vuonna 2021 tapahtuneista sähköpotkulautaonnettomuuksista, joiden arvioitiin aiheuttaneen noin 1,7 miljoonan euron sairaanhoito- ja sairauspoissaolokustannukset. Toisaalta HUS raportoi, että onnettomuudet ovat sittemmin vähentyneet.
– Sekin on huomattava, että osa sähköpotkulautaonnettomuuksista jää virallisten onnettomuustilastojen ulkopuolelle. Sinänsäkin nämä arviot ovat aika karkeita, Johansson sanoo.
Hallituksen esityksen perusteluissa uudeksi liikennevakuutuslaiksi arvioidaan karkeasti, että lakimuutos lisää terveydenhuollon viranomaisten mahdollisuutta periä vakuutusyhtiöiltä niin sanottua täyskustannusmaksua noin 0,5–1 miljoonalla eurolla vuodessa. Esityksessä arvioidaan, että valtaosa onnettomuuksista sattuu vuokrattavien sähköpotkulautojen kuljettajille.
Lakiuudistuksen taustalla on EU:n liikennevakuutusdirektiivi, jonka uusi laki panee täytäntöön kansallisella tasolla.
– Merkittävä uudistus on nyt se, että jos kolmannelle osapuolelle aiheutuu vahinkoja eli jalankulkijaan törmätään, jalankulkija saa ihan täysimääräiset korvaukset, Jumppanen sanoo.
Sähköpotkulaudan yliajamaksi joutuvat jalankulkijat ovat siis jatkossa paremmassa asemassa kuin polkupyörän alle jäävät.
Eurooppalaisessa sääntelyssä ei kuitenkaan tunneta kuljettajan omien vahinkojen korvauksia, vaan se on Jumppasen mukaan pohjoismainen poikkeus. Tämän liikkumatilan valtiovalta päätti käyttää hyväkseen. Suomalaisissa liikennevakuutuksissa on poikkeuksellisen laaja turva myös kuljettajalle itselleen, ja nyt sen piiriin tulee myös osa sähköpotkulautailijoista.
– Vuokrattavalla sähköpotkulaudalla kaatuvan kuljettajan sairaanhoitokustannukset katetaan jatkossa liikennevakuutuksesta, Jumppanen selvittää.
Vakuutusturva on kuitenkin rajoitettu verrattuna esimerkiksi autoilijan liikennevakuutukseen. Vahingon sattuessa vakuutus korvaa kuljettajalle ainoastaan sairaanhoitokulut, ei siis vammasta mahdollisesti aiheutuvia eläkkeitä tai kuntoutusta, jotka Jumppasen mukaan ovat normaalisti merkittävin osa liikennevakuutuksen kustannuksista. Nämä jäävät siis yhä yhteiskunnan maksettaviksi.