Rau­man edus­tal­le on suun­nit­teil­la kak­si mer­kit­tä­vää me­ri­tuu­li­puis­to­han­ket­ta, jot­ka edus­ta­vat Suo­men me­ri­tuu­li­voi­man en­sim­mäis­tä aal­toa. Nämä hank­keet ovat kes­kei­ses­sä roo­lis­sa vih­re­än siir­ty­män ja ko­ti­mai­sen säh­kön­tuo­tan­non vah­vis­ta­mi­ses­sa. Täl­lä on mer­kit­tä­vää vai­ku­tus­ta myös sii­hen, et­tä pal­jon ener­gi­aa käyt­tä­vät len­to­polt­to­ai­neen ja syn­teet­ti­sen maa­kaa­sun lai­tok­set suun­ni­tel­laan ra­ken­net­ta­vak­si Rau­man sa­ta­maan. Tah­ko­luo­don käyn­nis­ty­mi­nen 2027 to­dis­taa me­ri­tuu­len tek­ni­sen ja ta­lou­del­li­sen to­teu­tet­ta­vuu­den. Rau­mal­le nämä hank­keet tar­koit­ta­vat pai­kal­li­sia in­ves­toin­te­ja, uu­sia työ­paik­ko­ja ja vah­vem­paa ener­gi­a­tur­vaa – mut­ta vaa­ti­vat myös huo­lel­lis­ta suun­nit­te­lua yh­teis­ten me­ri­a­lu­ei­den käy­tös­sä.

Tuu­li­voi­ma on ke­hit­ty­nyt Suo­mes­sa mer­kit­tä­väs­ti, ja se on ny­ky­ään kan­nat­ta­vaa il­man val­ti­on tu­kia. Sa­mal­la se tuo mer­kit­tä­viä ve­ro­tu­lo­ja kun­tien ja val­ti­on kas­saan. Pit­kä­ai­kai­set säh­kö­nos­to­so­pi­muk­set yri­tys­ten kans­sa tur­vaa­vat ra­hoi­tuk­sen. Esi­mer­kik­si säh­köin­ten­sii­vi­set yri­tyk­set si­tou­tu­vat os­ta­maan säh­kön 10–25 vuo­dek­si en­nal­ta so­vit­tuun hin­taan, mikä mah­dol­lis­taa hank­kei­den ra­hoi­tuk­sen il­man val­ti­on tu­kea. Tuu­li­voi­ma­lat tuot­ta­vat mer­kit­tä­viä kiin­teis­tö­ve­ro­tu­lo­ja eri­tyi­ses­ti maa­kun­nil­le, jois­sa nii­tä on run­saas­ti: Myös työl­lis­tä­vä vai­ku­tus on iso. 2 000 me­ga­va­tin tuu­li­voi­ma­ka­pa­si­tee­tin ra­ken­ta­mi­nen luo noin 2 350 työ­paik­kaa ra­ken­nus- ja huol­to­sek­to­reil­le. Li­säk­si kom­po­nent­ti­val­mis­tus työl­lis­tää 2 000 hen­ki­löä. Maan­vuok­ra­so­pi­muk­set tuot­ta­vat maa­no­mis­ta­jil­le ta­sai­sia tu­lo­ja. Hank­keet tuo­vat paik­ka­kun­nil­le vä­li­ai­kais­ta työ­voi­maa, jot­ka tuo­vat vuok­ra­tu­lo­ja ja käyt­tä­vät pal­ve­lui­ta. Tuu­li­voi­ma­lat tar­vit­se­vat myös va­ki­tuis­ta työ­voi­maa muun mu­as­sa huol­to­töi­hin.

Tuu­li­voi­ma on kes­kei­nen Suo­men hii­li­neut­raa­li­suus­ta­voit­teen saa­vut­ta­mi­ses­sa vuo­teen 2035 men­nes­sä. Se kor­vaa fos­sii­li­sia polt­to­ai­nei­ta ja vä­hen­tää säh­kön tuon­ti­riip­pu­vuut­ta. Tuu­li­säh­kö ta­soit­taa pörs­si­hin­to­ja, kos­ka sen tuo­tan­to­kus­tan­nuk­set ovat al­hai­set. Vuon­na 2023 tuu­li­voi­ma vas­ta­si 18 pro­sent­tia Suo­men säh­kön­ku­lu­tuk­ses­ta. Tuu­li­voi­man kan­nat­ta­vuus il­man tu­kia pe­rus­tuu tek­ni­seen ke­hi­tyk­seen, in­no­va­tii­vi­siin ra­hoi­tus­mal­lei­hin ja si­joit­ta­jien luot­ta­muk­seen. Ve­ro­tu­lot ja alu­eel­li­set hyö­dyt vah­vis­ta­vat sen roo­lia Suo­men vih­re­än siir­ty­män kes­ki­pis­tee­nä. Tu­le­vai­suu­des­sa me­ri­tuu­li­voi­ma ja jat­ku­va te­hos­ta­mi­nen var­mis­ta­vat alan kas­vun.