Torikauppiaat eivät lämpene uudelle paviljongille
Nykyisten torikatosten parantamisella yhdessä myymäläautojen kanssa saataisi kohennettua torin mahdollisuuksia.
Samu Vahteristo
Raumalla vakituisesti käyvät torikauppiaat eivät innostu Vanhan Rauman kaavasuunnitelmiin piirrettyn toripaviljongin tulosta.
– Torikatokset ovat mielestäni vakiinnuttaneet paikkansa ja pienellä parannuksella saisi tilasta houkuttelevamman. Parjataan miten vaan katoksia, mutta kyllä ihmiset sateella mieluusti niiden alla ovat, sanoo Mattilan torimyynnin Tomi Mattila.
Mattilan torimyynnin Tomi Mattila ehdottaa nykyisten torikatosten parantamista kauppahallimaiseksi tilaksi.
Pinja Sarkkinen
Mattila ehdottaakin nykyisten katosten hyödyntämistä esimerkiksi talviajan lasiseinillä. Katosten, myymäläautojen ja seinien rajaama tila olisi usein puheissa esille nousevan kauppahallimainen.
– Pakkanen haittaa kaikkia ja suljetun tilan avulla voitaisi saada lisää kauppiaita. Tori kaipaa lisää asiakkaita, joita ei saada lisää, ellei tule uusia kauppiaita, Mattila painottaa.
Penttilän puutarhan Tapani ja Anne Penttilä ovat käyneet Rauman torilla yli 47 vuotta.
Pinja Sarkkinen
Penttilän puutarhan Tapani Penttilä pitää myymäläautoa ehdottomana edellytyksenä torikaupalle.
– Jos myyntipaikat tehdään sellaisiksi, ettei päästä autojen kanssa viereen, niin torihommat loppuu siihen. Jos tämä koko valikoima pitäisi purkaa ja kantaa aamuisin ja iltaisin niin ei onnistu, Penttilä painottaa.
– Myyntiauto on ihan ehdoton, täällä on lämmintä ja tuotteet pysyvät kuivina, pois pakkasesta ja ne saa valmiiksi esille. Ei tarvita sateenvarjoa, kiittelee Anne Penttilä.
Penttilän mukaan nykyiset katokset palvelevat hyvin ja on todettu toimiviksi.
– Miksi pitää väkisin keksiä jotain erilaista? Sanoin ensimmäistä suunnitelmaa kamelinkatokseksi, sopiiko sellainen tähän, Penttilä kysyy.
Myös kävelykatuaika saa Penttilältä kritiikkiä.
– Kun torin ympärystä laitetaan kävelykaduksi, ei kukaan jaksa kantaa ostoksia pois.
Rantamaan Lohi -kalakaupan myyjä Riku Mansikka muistuttaa kylmälaitteiden tärkeydestä kalakaupassa.
Pinja Sarkkinen
Rantamaan Lohi -kalakaupan myyjä Riku Mansikka muistuttaa kylmälaitteiden merkityksestä.
– Meidän tuotteet tarvitsevat kylmälaitteet ja jos käytetään näitä meidän liikuteltavia, niin ne pitää saada helposti rakennukseen sisään ja ulos. Kalatiskit on otettava huomioon.
Rantamaan Lohi on käynyt vuosikymmenet Rauman torilla perjantaisin ja lauantaisin.
– Talvi ja kosteat kelit ovat pahimpia. Jos nykyisiin katoksiin saisi lasiseiniä, niin sellaiset parannukset kannattaisi kyllä ottaa huomioon, Mansikka sanoo.
Rauman torivalvoja Ove Lindström on nähnyt torikaupan muutosta vuosien mittaan.
– Mielestäni raumalaisten silmä on jo tottunut nykyisiin torikatoksiin. Eivätkä ne ole koskaan ulkopaikkakuntalaisten silmiin hypänneet. Kuulostaa käsittämättömältä, että alle 20 vuotta vanhoja katoksia alettaisi purkaa, Lindström sanoo.
Myymäläautot ovat muuttaneet torikauppaa. Kun torikatokset valmistuivat vuonna 2007, olivat museovirasto ja viranomaiset tarkkoja.
Aluksi oli linjana, että halutaan pitää raatihuoneen puoleinen katos ilman raskaita myyntiautoja, jotta torilta säilyy näkyvyys raatihuoneelle.
– Silloin myyntiautot oli aika uutta, eikä niitä juuri vielä Raumalla ollut. Nyt myyn toripaikkoja pääsääntöisesti muualle, mutta kun tori on täynnä, niin raatihuoneen edusta samoin kun torin keskitila on ihan myyntiautojen käytössä, sanoo Lindström.
Mikäli jotakin isompaa muutosta torille tehdään, pitää Lindström pahimpana riskinä remontin aikaa.
– Jos torilta ollaan vuosi tai kaksi evakossa, niin se olisi kuoliniskun Rauman torille. Tauko on helppo kynnys lopettaa liiketoiminta. Ihmettelen koko paviljonkisuunnitelmia, mikä niiden käyttötarkoitus on?
Lindström arvostelee myös nostalgiahaikailua.
– Välillä nostetaan vanhoja kuvia torielämästä ja haikallaan että olipas ennen menoa ja meininkiä. Aika on muuttunut, enää ei käydä perustuotteita ostamassa torilta, vaan marketista. Ja harvoin näkee niitä kuvia, kun kesällä Rauman tori on aivan täynnä väkeä.
Lindströmin mukaan Raumalla on elivoimainen tori, joka on toiminnassa ympäri vuoden.
– Monessa naapurikunnissa toripäivä on vain kerran viikossa. Raumalla on toimintaa vuoden ympäri puhumattakaan kesäajasta ja joulusta.
Lindströmin mukaan autoliikenteen väheneminen on suurin haitta torikaupalle.
– Tori elää impulssiostoksista, kun ohiajava käykin mielijohteesta nappaamassa jonkun tuotteen mukaansa. Torit on aina rakennettu vilkkaaseen risteyspaikkaan, johon on helppo tulla. On väärin jos liikennettä aletaan vähentää.