Pyöräilevät päättäjät
Rauman kaupunginhallituksen ja valtuuston puheenjohtajat ovat vannoutuneita polkupyörän käyttäjiä.
UutisRauma
Rauman kaupungin luottamushenkilöjohto, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Kalle Leppikorpi (sd.) ja kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Otso Huuska (kok.), ovat molemmat vannoituneita pyöräilijöitä. Eikä pelkästään kesällä auringonpaisteessa myötätuulessa ja alamäkeen, vaan ympäri vuoden.
– Rauma on juuri sopivan kokoinen paikka, täällä pääsee nopeammin pyörällä kuin autolla, sanoo Otso Huuska.
Talvisin Huuska kertoo käyttävänsä nastarenkaita, mutta kehuu myös Rauman kevyen liikenteen väylien hoitoa.
– Polkupyörä on nopein kulkupeli, sillä pääsee aina oven eteen. Talvella joutuu lämmittämään autoa ja skrapaamaan ikkunoita. Samassa ajassa pyörällä on jo perillä.
Molemmilla pyöräilijöillä on myös ajokortit ja auto käytössään. Valinta pyörän suuntaan on kuitenkin helppo tehdä.
– Jos on kuljetettavaa tavaraa tai tietää että edessä on sellainen tapahtuma mihin ei ole hyvä mennä paita märkänä, niin silloin valinta kohdistuu muihin kulkuvälineisiin, Leppikorpi kertaa.
Lapsiperheen isänä Leppikorpi on saanut koko perheen liikkumaan sujuvasti pyörillä.
– Kaikilla on pyörät, paitsi nuorimmalla joka ei vielä kävele. Lapset on pienestä pitäen opetettu liikkumaan pyörällä. Suurin oivallus on ollut potkupyörä. Lapset ovat aloittaneet liikkumisen potkupyörällä, joka opettaa lapsen tasapainoon ja muiden kanssa liikkumisen kulttuuriin, Leppikorpi sanoo.
Molemmat kuntapäättäjät pyrkivät tuomaan Rauman kaupungin päätöksentekoon myös pyöräilijän näkökulmaa. Vaikka kevyen liikenteen väylät saavat yleisesti kiitosta, myös parannettavaa on.
– Raumalla pääsee hyvin pyörällä, mutta ongelmana on, että matkan varrella aina joku muuttuu. Väylä siirtyy tien toiselle puolelle yhtäkkiä tai muuta vastaavaa. Ilmeisesti reittejä on suunniteltu pätkissä vuosien varrella, Huuska kuvailee.
Erityisesti keskustan alueen väylät ovat Huuskan mukaan sekavia, mikä aiheuttaa myös välillä vaaratilanteita.
– Jos pyöräilijät, jalankulkijat ja autoilijat ovat epätietoisia kenen kuuluu minne mennä, niin väistämättä tulee vaaratilanteita. Keskustan aluetta tulisi selkeyttää kevyen liikenteen väylien osalta, Huuska sanoo.
Leppikorpi muistuttaa kaupungin hiilineutraaliustavoitteista ja näkee pyöräilyn yhtenä keinona sen saavuttamiseksi. Hänen mukaansa joka vuosi talousarviossa tulisi olla joku hanke, jolla pyöräilyverkkoa ja kevyen liikenteen liikkumista helpotetaan.
– Hankkeiden suunnittelussa olisi hyvä, ettei aina mentäisi autot ja pysäköinti edellä. Katsottaisi katospaikat pyörille sisäänkäynnin läheisyydestä eikä vain mietittäisi latauspisteitä autoille.
Molempien polkupyörät liikkuvat lihasvoimin ilman sähköavustusta.
– Minulle ei tule patteripyörää niin kauan kuin sydän lyö! Sinänsä en vastusta sähköpyöriä, ne ovat mahdollistaneet monen sellaisen ihmisen kulkemisen, jotka eivät muuten pääsisi pyörällä liikkumaan. En kuitenkaan ole itse kohderyhmää, sanoo Leppikorpi hymyillen.
– Itsellä siirtyminen tästä perinteisestä pyörästä menee kyllä sitten autoon, jos vaikka matka alkaa olla liian pitkä tai aikaa vievä pyörällä mentäväksi. Itse pyöräilen sillä ajatuksella, että matka edistyy nopeasti, Otso kuvailee.