An­nii­na Kor­pe­la / STT

Tik­to­kin ase­ma nuor­ten seu­ra­tuim­pa­na uu­tis­ka­na­va­na on vah­vis­tu­nut en­ti­ses­tään, sel­vi­ää Uu­tis­me­di­an lii­ton tuot­ta­mas­ta tut­ki­muk­ses­ta. Yli puo­let ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta 13–18-vuo­ti­ais­ta nuo­ris­ta ker­too seu­raa­van­sa uu­ti­sia Tik­to­kin kaut­ta.

Uu­ti­me­di­an lii­ton mu­kaan Tik­tok ot­ti kär­ki­si­jan nuor­ten seu­ra­tuim­pa­na uu­tis­ka­na­va­na vuon­na 2023. Sitä en­nen kär­ki­si­jaa pi­ti­vät il­ta­päi­vä­leh­tien verk­ko­si­vut.

Val­ta­o­sin Tik­to­kia käy­te­tään kui­ten­kin edel­leen muu­hun kuin uu­tis­vi­de­oi­den kat­so­mi­seen. Nuo­ret viet­tä­vät Tik­to­kis­sa kes­ki­mää­rin rei­lut puo­li­tois­ta tun­tia päi­väs­sä eli jok­seen­kin sa­man ver­ran kuin vii­me vuon­na.

Yli kol­me nel­jäs­tä nuo­res­ta ko­kee alus­tan käy­tön kou­kut­ta­vak­si ja vai­ke­ak­si lo­pet­taa.

Nuor­ten luo­te­tuim­pien me­di­oi­den kär­jes­sä ovat­kin jour­na­lis­tis­ta si­säl­töä tuot­ta­vat uu­tis­me­di­at. So­si­aa­li­sen me­di­an ka­na­vis­ta luo­te­tuin on Tik­tok, ja luot­ta­mus sii­hen on kas­vus­sa. Ky­se­lyn mu­kaan nuor­ten luot­ta­mus me­di­oi­hin on kaut­taal­taan kui­ten­kin var­sin ma­ta­lal­la ta­sol­la.

Ky­se­lyyn vas­tan­neet nuo­ret ko­ki­vat uu­tis­ten to­tuu­den­mu­kai­suu­den ar­vi­oin­nin hel­pot­tu­neen. Sel­ke­äs­ti hel­poin­ta to­tuu­den­mu­kai­suu­den ar­vi­oin­nin ker­rot­tiin ole­van ko­ti­mai­sis­sa uu­tis­me­di­ois­sa. Vir­heel­li­seen, val­heel­li­seen tai epä­sel­vään tie­toon nuo­ret ker­toi­vat tör­mää­vän­sä en­nen kaik­kea Tik­to­kis­sa.

Nuo­ret ha­lu­a­vat seu­ra­ta uu­ti­sia en­nen kaik­kea ly­hy­es­sä vi­de­o­muo­dos­sa. Teks­ti­muo­don mie­lui­suus uu­ti­sis­sa näyt­tää kas­va­van iän myö­tä, mut­ta ky­se­lyn kai­kis­sa ikä­ryh­mis­sä vi­deo oli suo­si­tuin uu­tis­ten muo­to.

Nuo­ret ovat tut­ki­muk­sen mu­kaan ai­em­paa enem­män kiin­nos­tu­nei­ta isois­ta uu­ti­sai­heis­ta sekä maa­il­mal­la et­tä ko­ti­maas­sa. Iso­jen uu­ti­sai­hei­den rin­nal­la nuor­ten kiin­nos­tuk­sen kär­jes­sä ovat nuor­ten elä­mään liit­ty­vät uu­ti­set.

Lä­hes kaik­ki ky­se­lyyn vas­tan­neet nuo­ret ker­toi­vat seu­raa­van­sa uu­ti­sia vä­hin­tään jon­kin ver­ran. Seu­raa­mi­sen ak­tii­vi­suus näyt­tää kas­va­van iän myö­tä huo­mat­ta­vas­ti. Ak­tii­vi­sim­pia uu­tis­ten seu­raa­jia ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta oli­vat 17–18-vuo­ti­aat po­jat.

Ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta nuo­ris­ta ai­em­paa use­am­pi ker­toi vält­te­le­vän­sä joi­tain uu­ti­sai­hei­ta. Uu­ti­sai­hei­den vält­te­ly on kas­va­nut poi­kien kes­kuu­des­sa, mut­ta ty­töt vält­te­le­vät edel­leen uu­ti­sai­hei­ta poi­kia use­am­min. Väl­tel­lyis­sä uu­ti­sai­heis­sa ko­ros­tuu en­nen kaik­kea sota.

Ky­se­lyn mu­kaan nuo­ret ovat ai­em­paa tyy­ty­väi­sem­piä sii­hen, mi­ten me­di­at huo­mi­oi­vat hei­dät. Mil­tei 40 pro­sent­tia ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta koki, et­tä nuor­ten nä­ke­myk­siä kuul­laan me­di­ois­sa vä­hin­tään mel­ko hy­vin. Vuo­si sit­ten näin koki vain 26 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta.

Ky­syt­tä­es­sä, mil­lai­set it­sel­le mer­ki­tyk­sel­li­set ai­heet ovat jää­neet lii­an vä­häl­le huo­mi­ol­le me­di­as­sa, ko­ros­tu­vat kiu­saa­mi­seen liit­ty­vät tee­mat sel­väs­ti. Myös nuor­ten hy­vin­voin­tiin ja eri­tyi­ses­ti mie­len­ter­vey­teen liit­ty­viä tee­mo­ja kai­vat­tiin enem­män.

Nuo­ret ja uu­tis­me­di­a­suh­de -tut­ki­muk­sen to­teut­ti Kan­tar Me­dia jou­lu­kuus­sa 2024. Tut­ki­muk­seen vas­ta­si va­jaa tu­hat 13–18-vuo­ti­as­ta nuor­ta.