Var­si­nais-Suo­men Ely-kes­kus tie­dot­taa, et­tä Val­ta­tien 8 tur­val­li­suut­ta pa­ran­ne­taan vä­lil­lä My­nä­mä­ki – Pori päi­vit­tä­mäl­lä ny­kyis­tä au­to­maat­tis­ta lii­ken­ne­tur­val­li­suus­val­von­taa uu­teen tut­ka­tek­niik­kaan. Li­säk­si tu­los­sa on ko­ko­naan uu­sia val­von­ta­pis­tei­tä. Sa­mal­la pa­ran­ne­taan ny­kyis­ten val­von­ta­pis­tei­den si­joit­te­lua ja le­vi­ke­jär­jes­te­ly­jä sekä uu­si­taan van­hat ka­me­ra­val­von­nan tie­do­tus­mer­kit.

Hank­keen ra­ken­nus­työt al­ka­vat syys­kuus­sa 2024 huol­to­le­vik­kei­den ra­ken­ta­mi­sel­la. Tä­män jäl­keen asen­ne­taan uu­det lai­te­pyl­väät, lai­te­ko­te­lot ja lii­ken­ne­mer­kit. Uu­det val­von­ta­pis­teet luo­vu­te­taan jou­lu­kuus­sa 2024 po­lii­sil­le, joka suo­rit­taa näil­le vie­lä tar­vit­ta­vat käyt­töö­not­to­toi­men­pi­teet.

Val­ta­tien tie­o­suus My­nä­mä­ki – Pori si­säl­tää val­mis­tut­tu­aan yh­teen­sä 22 tut­ka­tek­nii­kal­la va­rus­tet­tua val­von­ta­pis­tet­tä, 11 mo­lem­piin ajo­suun­tiin.

Täl­lä het­kel­lä käy­tös­sä ole­vat lii­ken­ne­tur­val­li­suus­ka­me­rat on to­teu­tet­tu vuon­na 2005. Ne toi­mi­vat pääl­lys­teen si­sään asen­net­ta­viin sil­mu­koi­hin pe­rus­tu­val­la tek­nii­kal­la. Uu­det ka­me­ra­tol­pat on va­rus­tet­tu tut­ka­tek­nii­kal­la, joka mit­taa ajo­no­peuk­sia etääm­mäl­tä kuin van­hal­la ka­me­ra­tek­nii­kal­la. Ajo­no­peuk­sia saa­daan mi­tat­tua jopa 150 met­rin pääs­tä. Ka­me­ra voi seu­ra­ta sa­ma­nai­kai­ses­ti use­an eri ajo­neu­von no­peuk­sia eri kais­toil­ta. Vi­de­o­var­mis­tus­ta voi­daan myös käyt­tää ris­teyk­sien pu­nais­ta päin aja­mi­sen val­von­nas­sa.

Trac­king ra­dar -tut­ka­tek­niik­kaan pe­rus­tu­vis­sa uu­sis­sa ka­me­rois­sa ei tar­vi­ta as­falt­tiin asen­net­ta­via in­duk­ti­o­sil­mu­koi­ta, jol­loin ka­me­ran asen­nus on hel­pom­paa ja no­pe­am­paa. Uu­si tek­niik­ka mah­dol­lis­taa ajo­neu­vo­yh­dis­tel­mien ajo­neu­vo­koh­tais­ten ra­joi­tus­ten val­von­nan. Po­lii­si voi au­to­maat­ti­val­von­nan avul­la mää­rä­tä lii­ken­ne­vir­he­mak­sun yli­no­peu­den li­säk­si muun mu­as­sa tur­va­vyön käyt­tä­mät­tä jät­tä­mi­ses­tä ja mat­ka­pu­he­li­men käy­tös­tä ajon ai­ka­na. Tä­män mah­dol­lis­ta­vat uu­sien pel­ti­po­lii­sien ai­em­paa tar­kem­mat ku­vat.

Nyt ra­ken­net­ta­vat val­von­ta­pis­teet on suun­ni­tel­tu yh­teis­työs­sä Lou­nais-Suo­men po­lii­si­lai­tok­sen, Var­si­nais-Suo­men ELY-kes­kus­ten ja lii­ken­tee­noh­jau­syh­tiö Fint­raf­fic Tie Oy:n kans­sa. Val­von­ta­pis­teet to­teut­ta­vat ja yl­lä­pi­tä­vät Fint­raf­fic Tie Oy. Hank­keen ura­koit­si­ja­na toi­mii Nor­mi­va­lais­tus Oy.

Vuo­sien 2019–2023 ai­ka­na val­ta­tiel­lä 8 vä­lil­lä Tur­ku-Pori on ta­pah­tu­nut 341 po­lii­sin tie­toon tul­lut­ta lii­ken­ne­on­net­to­muut­ta. Näis­tä 9 joh­ti kuo­le­maan ja 64 louk­kaan­tu­mi­seen. Suu­rin osa on­net­to­muuk­sis­ta on eläin- ja yk­sit­täi­son­net­to­muuk­sia, jois­sa osa­syy­nä oli yli­no­peus.

Au­to­maat­ti­nen ajo­no­peus­val­von­ta on toi­men­pi­de, jol­la py­ri­tään vä­hen­tä­mään yli­no­peuk­sis­ta joh­tu­via lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sia. Vai­ku­tus pe­rus­tuu te­o­ri­aan, jon­ka mu­kaan hen­ki­lö­va­hin­koon joh­ta­vien tie­lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sien mää­rä vä­he­nee, kun no­peus­ra­joi­tuk­sen ylit­tä­vien ajo­neu­vo­jen mää­rä vä­he­nee. Au­to­maat­ti­nen ajo­no­peus­val­von­ta on sekä po­lii­sin te­hok­kain ajo­no­peus­val­von­ta­re­surs­si et­tä vaih­to­eh­to sel­lai­sis­sa tien­koh­dis­sa, jois­sa po­lii­si ei voi suo­rit­taa ma­nu­aa­lis­ta ajo­no­peus­val­von­taa.