STT

Sa­no­ma­leh­det pi­tä­vät pin­tan­sa luo­te­tuim­pa­na me­di­a­na, käy il­mi Uu­tis­me­di­an lii­ton teet­tä­mäs­tä tut­ki­muk­ses­ta.

Lä­hes nel­jä vii­des­tä tut­ki­muk­seen vas­tan­nees­ta piti pai­net­tu­ja tai di­gi­taa­li­sia sa­no­ma­leh­tiä luo­tet­ta­vi­na. Seu­raa­vak­si eni­ten luo­tet­tiin tv-ka­na­viin ja nii­den verk­ko­pal­ve­lui­hin, joi­hin luot­ti kol­me vii­des­tä ky­se­lyyn vas­tan­nees­ta. Ra­di­o­ka­na­via ja nii­den verk­ko­pal­ve­lui­ta piti luo­tet­ta­vim­pa­na run­saat kak­si vii­des­tä vas­taa­jas­ta.

Sa­no­ma­leh­det sai­vat luo­tet­ta­vim­man me­di­an yk­kös­si­jan kai­kis­sa ikä­luo­kis­sa. Te­le­vi­si­o­ta ja ra­di­o­ta luo­tet­ta­vim­pa­na pi­ti­vät eri­tyi­ses­ti yli 65-vuo­ti­aat.

So­si­aa­lis­ta me­di­aa, tu­bet­ta­jia, blo­ge­ja ja mui­ta verk­ko­läh­tei­tä piti luo­tet­ta­vim­pa­na ai­no­as­taan 1–5 pro­sent­tia ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta.

– Jopa kan­sal­li­sen tur­val­li­suu­den ta­kia on hie­noa näh­dä, et­tä suo­ma­lai­set tun­nis­ta­vat sel­ke­äs­ti erot eri­lais­ten me­di­oi­den, tie­to­läh­tei­den ja ajan­viet­to­a­lus­to­jen vä­lil­lä. Va­leu­u­ti­set ja yh­teis­kun­nan ha­jaan­nuk­seen sekä de­mok­ra­ti­an mu­ren­ta­mi­seen pyr­ki­vä pii­lo­vai­kut­ta­mi­nen ei­vät saa ja­lan­si­jaa, kun luot­ta­mus koh­dis­tuu jour­na­lis­ti­sin pe­ri­aat­tein, pää­toi­mit­ta­ja­vas­tuul­la toi­mi­vien uu­tis­me­di­oi­den si­säl­töön, sa­noo Uu­tis­me­di­an lii­ton mark­ki­noin­ti- ja tut­ki­mus­joh­ta­ja Sir­pa Kir­jo­nen tie­dot­tees­sa.

Lä­hes yh­dek­sän kym­me­nes­tä tut­ki­muk­seen vas­tan­nees­ta va­lit­si luo­tet­ta­vuu­den tär­keim­mäk­si uu­tis- ja ajan­koh­tais­me­di­oi­den omi­nai­suu­dek­si. Toi­sek­si tär­keim­mäk­si omi­nai­suu­dek­si nou­si asi­an­tun­te­vuus ja kol­man­nek­si riip­pu­mat­to­muus.

Myös asi­an­tun­te­vuu­del­la ja riip­pu­mat­to­muu­del­la mi­tat­tu­na sa­no­ma­leh­det pi­ti­vät ky­se­lys­sä yk­kös­si­jaa. Niin ikään te­le­vi­sio piti paik­kan­sa toi­sen­sa ja ra­dio kol­man­te­na sa­moin kuin luo­tet­ta­vuu­del­la mi­tat­tu­na.

Ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta vain 3–7 pro­sent­tia yh­dis­ti asi­an­tun­te­vuu­den tai riip­pu­mat­to­muu­den so­si­aa­li­seen me­di­aan, tu­bet­ta­jiin, blo­gei­hin ja mui­hin verk­ko­läh­tei­siin.

Iro Re­se­arc­hin to­teut­ta­maan tut­ki­muk­seen haas­ta­tel­tiin elo­kuus­sa tu­hat vä­hin­tään 18-vuo­ti­as­ta suo­ma­lais­ta. Vir­he­mar­gi­naa­li on run­saat kol­me pro­sent­tiyk­sik­köä suun­taan­sa.