STT vieraili "maailman vaarallisimmalla työpaikalla" – lentotukialuksen kannella kaikki sujuu kuin tanssi
Niilo Simojoki / STT
F/A–18 Super Hornet -hävittäjiä nousee ja laskeutuu jatkuvalla syötöllä lentotukialus USS Harry S. Trumanilta Pohjanmerellä. Vajaan kahden hehtaarin suuruisella kannella on pysäköitynä tai liikkuu toistakymmentä hävittäjäkonetta ja muutama muukin ilma-alus. Välissä sukkuloi kymmeniä erivärisiin kypäriin ja liiveihin sonnustautuneita työntekijöitä.
Tervetuloa lentotukialuksen kannelle, jota myös maailman vaarallisimmaksi työpaikaksi kutsutaan. Mahdollisen virheen seuraukset voisivat olla täällä katastrofaaliset, mutta onnettomuuksia sattuu äärimmäisen harvoin. Kaikki sujuu kuin tanssi, ihan kirjaimellisesti, sillä suurin osa viestinnästä tapahtuu elehtien käsimerkeillä ja keholla. Radioyhteys kun voi pätkiä ja sanallisen viestin voi kuulla väärin, mutta selkeissä käsimerkissä ei jää tulkinnanvaraa.
Tärkeä osa lentokannen koreografiassa on myös väreillä: keltaliiviset ja -kypäräiset esimerkiksi ohjaavat koneita ja "shooter" lähettää ne katapultista matkaan. Violetit työntekijät vastaavat koneiden tankkauksesta, vihreät kannen yli viritettyjen neljän jarruvaijerin toiminnasta, valkoiset turvallisuudesta ja niin edelleen.
STT:n vieraillessa Naton komennossa olleella Harry S. Trumanilla lokakuun lopulla lähes jokaisen laskeutuvan koneen koukku osui ensisijaiseen kohteeseen eli toiseksi viimeiseen jarruvaijeriin. Yksi hutikin tuli nähtyä, jolloin kone ampaisi uudestaan taivaalle lähes saman tien kun renkaat olivat koskettaneet kantta.
Tällaisten tilanteiden varalta kaikki laskeutuvat koneet nostavat moottoriensa tehon täysille heti laskeutumisen jälkeen. Kaasua höllätään vasta, kun on saatu varmuus vaijeriin kiinnittymisestä.
STT:n haastattelemat hävittäjälentäjät eivät kiertele sitä, että ensimmäinen laskeutuminen kannelle jännittää hervottomasti.
– Pelokas olisi kai oikea sana (kuvailemaan tunnetta), sanoo yhtä tukialuksen neljästä hävittäjälaivueesta komentava Bernie Lutz, joka teki ensilaskunsa tukialukselle jo vuonna 2008.
– Ensimmäisten sadan laskeutumisen jälkeen siitä tulee, ei ehkä rutiinia, mutta kuitenkin normaalimpaa, Lutz kuvailee.
Luutnantti Nick Williams on huomattavasti nuorempi ja tuoreempi merivoimien hävittäjälentäjä.
– Muistan, että ensimmäisen laskun pysähdyttyä jalkani tärisivät ihan holtittomasti. Olin erittäin innoissani, mutta myös äärettömän hermostunut, hän kertoo.
Toisin kuin normaalisti, tukialukselle laskeuduttaessa lentokoneen lisäksi liikkuu myös kohteena oleva kiitotie eli tukialus. Lentäjän on pidettävä samaan aikaa huolta koneen oikeasta asennosta eli kohtauskulmasta sekä pysymisestä oikealla liukupolulla ja keskellä suhteessa laskeutumislinjaan.
– Jos yksi noista kolmesta muuttuu, se todennäköisesti vaikuttaa myös kahteen muuhun, Lutz selittää haastetta.
Hänen mukaansa onnistuneessa laskussa tavoitteena on käytännössä osua koneen alla roikkuvalla koukulla noin neliömetrin suuruiselle alueelle, plus miinus muutama metri.
Williams kertoo lentävänsä tukialuksella lähes päivittäin, joka neljättä päivää lukuun ottamatta. Hän toimii myös toisten laskeutumisia radioteitse ohjaavana upseerina ja kertoo olevansa unelmatyöpaikassaan.
– Kasvoin laivastoperheessä. Isäni oli E–2 (tukialuksilta toimiva potkurikone) -lentäjä, ja hänellä oli niin paljon hyviä muistoja, että kipinä syttyi minuunkin, Williams kertoo.
Myös komentaja Lutz kertoo lentävänsä paljon, koska hänellä on pitkän kokemuksen ansioista kelpuutukset useimpiin lentotehtäviin.
Lutzin nahkatakin rinnuksessa on nimen kohdalla hänen lempinimensä "Virus". Lentäjien perinteen mukaisesti radiokutsuna käytettävän kiusoittelevan lempinimen valitsevat lentäjätoverit, eikä päätöksestä voi valittaa.
– Jos vaikuttaa siltä, että pidät nimestäsi, he todennäköisesti vaihtavat sen. Jos taas et tykkää nimestäsi, saat varmasti pitää sen, Lutz naureskelee.
Hän vaikuttaa nauttivan työstään, mutta sillä on myös varjopuolensa. Lutz on kahdeksan kuukautta vanhojen kaksosten tuore isä, jonka syyskuussa alkanut komennus kestää yhtäjaksoisesti vähintään seitsemän kuukautta.
– Vaimoni on tässä se todellinen sankari. Hän käy töissä ja on yksin kotona kaksosten kanssa, Lutz myöntää.
Pitkä poissaolo kotoa perheen ja muiden läheisten luota on kokemus, jonka lentotukialuksen koko noin 5 000-päinen henkilöstö jakaa. Koti-ikävä helpottui merkittävästi muutama vuosi sitten, kun laivalle saatiin langaton verkko, kertoo Harry S. Trumanin tiedotusupseeri Courtney Callaghan. Hänen mukaansa verkko tosin toimii vähän vaihtelevasti, mutta se mahdollistaa kuitenkin viestittelyn ja vaikkapa videopuhelut.
– Wifi on ollut todellinen mullistus. Minäkin saan varmasti kymmenen Whatsapp-kuvaa ja viestiä kaksosista päivittäin, komentaja Lutz kertoo.
Callaghanin mukaan tukialuksella työskennellään käytännössä joka päivä, mutta vapaa-aikaakin jää. Sitä varten laivalla on erityinen "fun boss", viihdepäällikkö ja siviili, jonka tehtävänä on järjestää erilaisia aktiviteetteja laivalla ja vierailuja sen satamassa ollessa. "Fitness boss" puolestaan huolehtii siitä, että fyysisen kunnon ylläpitoon tarjoutuu riittävästi mahdollisuuksia.
– Meillä on laivalla 7–8 kuntosalia. Hangaarissa järjestetään lisäksi kaikenlaista, zumba- ja salsatunteja sekä juoksuja, ja myös erilaisia tilaisuuksia, kuten ylennysseremonioita, Callaghan kertoo.
Hangaari on lentokannen alapuolella sijaitseva valtava halli, jossa korjataan ja huolletaan lentokoneita. Siipien kärjissä olevat punaiset vaahtomuovisuojat eivät ole liioittelua, sillä hävittäjien kanssa on pelattu melkoista tetristä sijoittamalla ne lomittain niin tarkasti, että välistä tuskin mahtuu kulkemaan edes kylki edellä.
Huoltohenkilöstön lisäksi myös suuri osa lentotukialuksen muusta miehistöstä, kuten esimerkiksi kulinaarispesialisteiksi kutsuttu keittiöhenkilökunta, elää ja työskentelee ikkunattomissa tiloissa kannen alla. He eivät välttämättä näe taivasta tai merta päiväkausiin, ellei viikkoihin.
Callaghanin mukaan moni tarttuukin tilaisuuteen, kun lentokannella järjestetään niin kutsuttu debris walk eli mahdollisten irrallaan olevien esineiden etsintä. Irtorojut olisivat vaarallisia joutuessaan suihkumoottoreihin, ja etsintöjä tehdään käytännössä päivittäin. Joskus mukaan kutsutaan kannen alta myös muuta henkilökuntaa, jolloin heille tarjoutuu mahdollisuus huvin ja hyödyn yhdistämiseen ulkoilemalla.
USS Harry S. Trumanin päällikkö, kommodori Dave Snowden kuvailee johtavansa kelluvaa kaupunkia, josta löytyy kaikkea ydinvoimalaitoksista kauppakeskukseen – partureitakin peräti kymmenen. Hän myöntää, ettei kykene tunnistamaan kasvoista ja nimeltä kuin ne, joiden kanssa on toistuvasti työn puolesta tekemissä.
– Haluaisin kovasti oppia tuntemaan suuremman joukon, mutta se on hyvin haastavaa, Snowden sanoo.