San­na Ran­ta­nen

Rau­ma­lai­set muis­ta­vat Lau­ri-Mat­ti Parp­pein yh­te­nä Klus­ter­mus-mu­siik­ki­fes­ti­vaa­lin jär­jes­tä­jis­tä sekä Mus­ta valo -yh­ty­een jä­se­ne­nä.

Tuot­te­li­as rau­ma­lais­bän­di Mus­ta valo jul­kai­see taas en­si ke­vää­nä uu­den le­vyn.

– Vii­me vuon­na jul­kais­tun le­vym­me nimi oli Val­ta­ka­tu, ker­too Parp­pei Val­ta­ka­dul­la Rau­mal­la ja osoit­taa ym­pä­ril­leen.

Näi­den kah­den le­vyn vä­lis­sä Parp­pei te­kee elo­ku­van.

Jos­sain on valo joka ei sam­mu on Parp­pein kä­si­kir­joit­ta­ma ja oh­jaa­ma. Parp­pei myös sä­vel­tää elo­ku­van mu­sii­kin lä­hes­tul­koon ko­ko­naan.

Parp­pein en­sim­mäi­nen pit­kä elo­ku­va Jos­sain on valo joka ei sam­mu ku­vat­tiin syys­kuus­sa Rau­mal­la ja Uu­del­la­maal­la. Rau­ma ei ole vain elo­ku­van ku­vaus­paik­ka, vaan sen ta­ri­na myös si­joit­tuu Rau­mal­le.

Al­ku­pe­räis­kä­si­kir­joi­tus poh­jau­tuu Parp­pein omiin nuo­ruu­den­ko­ke­muk­siin kau­pun­gis­sa.

Rau­ma­lai­sen oh­jaa­ja-kä­si­kir­joit­ta­ja-sä­vel­tä­jän­sä li­säk­si elo­ku­vas­sa näyt­te­lee muun mu­as­sa rau­ma­lai­nen An­na Ro­sa­lii­na Kau­no.

Kau­pun­ki nä­kyy ja Rau­man giäl kuu­luu en­si syk­sy­nä en­si-il­tan­sa saa­vas­sa elo­ku­vas­sa, jon­ka ra­hoi­tuk­seen ovat osal­lis­tu­neet myös Rau­man kau­pun­ki ja Erk­ki Paa­si­ki­ven sää­tiö.

Tätä rau­ma­lai­sem­mak­si elo­ku­va tus­kin voi tul­la.

Parp­peil­la on syyn­sä elo­ku­van muo­toon teh­dyl­le rak­kau­de­no­soi­tuk­sel­le ko­ti­kau­pun­gil­leen.

– Olen tai­tei­li­jai­den­ti­tee­til­tä­ni yleis­luo­va ih­mi­nen. Se iden­ti­teet­ti on syn­ty­nyt pit­käl­ti nuo­ruu­den po­ruk­ka­ni tou­huis­ta Rau­mal­la, Parp­pei va­lot­taa.

– Pie­nis­tä puu­has­te­luis­ta olen pääs­syt nyt puu­has­te­le­maan vä­hän isom­min ja te­ke­mään elo­ku­vaa, mut­ta kaik­ki on läh­töi­sin Rau­mal­ta.

Nuo­ruu­den po­ru­koil­laan Parp­pei viit­taa muun mu­as­sa bän­dei­hin­sä ja Klus­ter­mus-fes­ti­vaa­lin taus­ta­te­ki­jöi­hin.

16 vuo­den ajan jär­jes­tet­tyä Klus­ter­mus­ta Parp­pei ku­vaa ma­ta­lan kyn­nyk­sen kult­tuu­rin te­ke­mi­sek­si.

– Klus­ter­muk­seen kaik­ki pää­si­vät il­mai­sek­si kuu­le­maan min­kä­lais­ta mu­siik­kia me tai ka­ve­rim­me olim­me it­se teh­neet tai ha­lu­sim­me kuul­la, Parp­pei nau­raa.

Klus­ter­muk­sen ja nuo­ruu­den bän­dien mu­siik­ki­maa­il­mat ovat sel­väs­ti mer­kin­neet Parp­peil­le nyt te­keil­lä ole­vaa elo­ku­vaa­kin enem­män.

– Olim­me puo­li­syr­jäy­ty­nei­tä tyyp­pe­jä, jot­ka ha­ki­vat paik­kaan­sa maa­il­mas­sa mo­nel­la­kin ta­sol­la. Meil­lä oli iha­na yh­tei­sö, jos­sa oli omat han­ka­luu­ten­sa­kin, kun olim­me nuo­ria ja luo­via, mut­ta sii­nä yh­tei­söl­li­syy­des­sä oli pal­jon voi­maa, Parp­pei muis­te­lee.

– Olen tosi kii­tol­li­nen sii­tä yh­tei­sös­tä. Ihan ai­dos­ti pe­las­tim­me it­sem­me ja toi­sem­me te­ke­mi­sel­läm­me. Löy­sim­me sil­lä mer­ki­tys­tä ja paik­kam­me maa­il­mas­sa – tun­teen sii­tä, et­tä voim­me vai­kut­taa asi­oi­hin.

Parp­pei ko­ros­taa, et­tei Rau­mal­la vie­te­tys­sä mu­sii­kin ym­pä­ril­le ra­ken­tu­nees­sa nuo­ruu­des­sa ol­lut kyse kuu­lui­suu­den tai me­nes­tyk­sen ta­voit­te­lus­ta, vaan uu­den luo­mi­ses­ta.

– Rau­ma on sen ko­koi­nen kau­pun­ki, et­tä jos jär­jes­tit yh­den ta­pah­tu­man, niin yh­täk­kiä tyh­jyy­teen tuli val­ta­vas­ti va­loa.

Parp­pei poh­tii, et­tei kult­tuu­rin luo­mi­nen ole help­poa, ja et­tä ta­val­laan Rau­mal­la ol­laan vä­hän si­vus­sa kai­kes­ta – mut­ta toi­saal­ta kil­pai­lua kult­tuu­ri­a­lal­la on vä­hem­män kuin Hel­sin­gis­sä ja luo­mi­sel­le on ti­laa.

– Meil­le­kin ai­ka ka­pi­nal­li­sil­le ja anar­kis­ti­sil­le ih­mi­sil­le löy­tyi Rau­mal­la ym­mär­rys­tä jopa elin­kei­no­e­lä­män ta­sol­ta esi­mer­kik­si Klus­ter­muk­sen spon­so­roin­nin muo­dos­sa, hän huo­maut­taa.

Parp­pei ha­lu­aa­kin sa­no­jen­sa mu­kaan jät­tää elo­ku­val­laan jon­kin­lai­sen jäl­jen täs­tä yl­lät­tä­vän eri­tyi­ses­tä ko­ke­muk­ses­taan, mu­sii­kin ja kult­tuu­rin sä­vyt­tä­mäs­tä nuo­ruu­des­ta Rau­mal­la.

– Ha­lu­an ku­va­ta sa­maan ai­kaan läm­pi­mäs­ti mut­ta re­hel­li­ses­ti mil­tä se tun­tuu, Parp­pei ker­too.

– Rau­ma on mul­le kaik­kein tär­kein kau­pun­ki maa­il­mas­sa lop­puun as­ti.

Elo­ku­van te­ke­mi­nen Rau­mal­la ja rau­ma­lai­suu­den ku­vaa­mi­nen on ol­lut Parp­peil­le mer­kit­tä­vä ko­ke­mus.

– Niis­sä sa­mois­sa pai­kois­sa, mis­sä it­se on teh­nyt päät­tö­miä mu­siik­ki­ko­kei­lu­ja, on nyt ol­lut hir­veä mää­rä ih­mi­siä to­teut­ta­mas­sa omaa kä­si­kir­joi­tus­ta­ni, hän päi­vit­te­lee.

– Se on ai­ka poik­keuk­sel­lis­ta sii­hen näh­den, mis­tä täs­sä on läh­det­ty.

Parp­pei toi­voo myös, et­tä rau­ma­lai­set voi­si­vat tun­nis­taa it­sen­sä Jos­sain on valo joka ei sam­mu -elo­ku­vas­ta.

– Olen koit­ta­nut saa­da elo­ku­vaan lä­pi­leik­kauk­sen rau­ma­lai­suu­des­ta omien ja mui­den ko­ke­mus­ten kaut­ta, hän pal­jas­taa.

– Toi­vot­ta­vas­ti se nä­kyy lop­pu­tu­lok­ses­sa.