Heli Laak­ko­nen / STT

Lap­sel­le lu­ke­mi­nen on eri­tyi­sen hyö­dyl­lis­tä lap­sen kie­lel­lis­ten tai­to­jen kan­nal­ta, ker­too Hel­sin­gin yli­o­pis­ton tuo­re tut­ki­mus.

Myös lap­sel­le lau­la­mi­nen ja ta­ri­noin­ti vah­vis­ta­vat lap­sen kie­lel­li­siä tai­to­ja, ku­ten sa­na­va­ras­toa ja ään­tei­den tuot­ta­mis­ta.

Tut­ki­muk­ses­sa sel­vi­tet­tiin ko­to­na lu­ke­mi­sen, lau­la­mi­sen ja va­pai­den ta­ri­noi­den ker­to­mi­sen yh­teyt­tä 2,5–4-vuo­ti­ai­den las­ten kie­lel­li­siin tai­toi­hin. Va­pail­la ta­ri­noil­la tar­koi­te­taan van­hem­pien omin sa­noin ker­to­mia ta­ri­noi­ta.

Tut­ki­muk­seen osal­lis­tui noin 160 suo­men­kie­lis­tä las­ta ja hei­dän van­hem­paan­sa.

Lu­ke­mi­nen oli tut­ki­mus­per­hei­den kol­mes­ta tu­ki­muo­dos­ta ylei­sin ja se oli tut­ki­muk­sen mu­kaan myös kaik­kein hyö­dyl­li­sin­tä lap­sel­le. Ai­no­as­taan lu­ke­mi­nen oli yh­tey­des­sä ym­mär­tä­vään sa­nas­toon sekä laa­jem­min pu­heen ym­mär­tä­mi­seen.

Leik­ki-iäs­sä lap­set hyö­ty­vät muun mu­as­sa sii­tä, et­tä kuu­le­vat mo­ni­puo­lis­ta sa­nas­toa ja eri­lai­sia lau­se­ra­ken­tei­ta. Lau­lu­jen me­lo­dia ja ryt­mi voi­vat puo­les­taan edis­tää sa­no­jen op­pi­mis­ta, tut­ki­mus ker­too.

– Mitä enem­män van­hem­mat lu­ki­vat, ker­toi­vat ta­ri­noi­ta tai lau­loi­vat lap­sil­leen ko­tiym­pä­ris­tös­sä, sitä pa­rem­mat oli­vat las­ten tuot­ta­va sa­na­va­ras­to sekä kie­lel­li­nen ko­ko­nais­ta­so, sa­noo pu­he­te­ra­peut­ti ja lo­go­pe­di­an väi­tös­kir­ja­tut­ki­ja Riik­ka Mus­to­nen tie­dot­tees­sa.

Lu­ke­mi­nen ja ta­ri­noi­den ker­to­mi­nen ke­hit­ti myös lap­sen fo­no­lo­gi­sia tai­to­ja eli esi­mer­kik­si ään­tei­den tuot­ta­mis­ta.

– Toi­voi­sin, et­tä ny­kyi­ses­sä di­gi­taa­li­ses­sa maa­il­mas­sa­kin per­heet muis­tai­si­vat, et­tä yk­sin­ker­tai­set kas­vok­kais­ta vuo­ro­vai­ku­tus­ta si­säl­tä­vät ak­ti­vi­tee­tit ovat pa­ras tapa tu­kea lap­sen kie­len eri osa-alu­ei­den ke­hit­ty­mis­tä, Mus­to­nen sa­noo.