Pau­li Uu­si-Kil­po­nen

Sa­ta­kun­nan hy­vin­voin­ti­a­lu­een joh­ta­ja Tero Mä­ki­ran­ta sa­noo, et­tä pit­käs­sä juok­sus­sa la­kiu­u­dis­tus voi tuo­da kus­tan­nus­sääs­tö­jä eten­kin suu­ril­le kun­nil­le ja hy­vin­voin­ti­a­lu­eil­le, mut­ta pien­ten yk­si­köi­den koh­dal­la kus­tan­nuk­set saat­ta­vat nous­ta.

– Joka ta­pauk­ses­sa, jos eh­do­tus me­nee sel­lai­se­naan läpi, tuot­taa se hy­vin­voin­ti­a­lu­eil­le ja kun­nil­le val­ta­vas­ti työ­tä, ja al­kuun myös kus­tan­nuk­set kaik­ki­al­la nou­se­vat, Mä­ki­ran­ta ar­vi­oi.

Esi­tyk­sen ydin on sii­nä, et­tä kun­tien ja hy­vin­voin­ti­a­lu­ei­den omis­ta­mien niin sa­not­tu­jen in­hou­se-yh­ti­öi­den omis­tu­so­suus pi­tää nos­taa kym­me­neen pro­sent­tiin, jot­ta os­to­ja voi­daan pi­tää si­säi­se­nä han­kin­ta­na il­man ul­kois­ta kil­pai­lu­tus­ta.

Tuo kym­me­nen pro­sen­tin vaa­ti­mus tie­täi­si Kun­ta­lii­ton mu­kaan 200 toi­mi­van yh­ti­ön lo­pet­ta­mis­ta, kos­ka niis­sä yk­sit­täi­sen kun­nan tai hy­vin­voin­ti­a­lu­een osuus omis­tuk­ses­ta jää kym­me­nen pro­sen­tin al­le.

Sa­ta­kun­nan hy­vin­voin­ti­a­lue omis­taa tie­to­tek­niik­ka- ja palk­ka­pal­ve­lu­ja tar­jo­a­vas­ta Sa­ras­ti­as­ta 0,75 pro­sent­tia, jo­ten se ei voi enää os­taa sen pal­ve­lu­ja si­säi­ses­ti il­man kil­pai­lu­tus­ta.

– Me kyl­lä pys­tym­me te­ke­mään omis­ta­ja­jär­jes­te­ly­jä niin, et­tä tuo hal­li­tuk­sen omis­ta­ja­o­suus­vaa­ti­mus täyt­tyy. Os­to­pal­ve­lut yk­si­tyi­sil­tä yri­tyk­sil­tä­kin ovat täy­sin mah­dol­li­sia, Mä­ki­ran­ta va­kuut­taa.

Sa­ta­kun­nan hy­vin­voin­ti­a­lu­een vuo­si­bud­jet­ti noin mil­jar­dia eu­roa. Se osal­taan ker­too alu­een os­to­voi­mas­ta ja sii­tä, et­tä yk­si­tyi­sen pal­ve­lui­den kil­pai­lu­tuk­ses­ta saa­daan toi­mi­va. Jos hal­li­tuk­sen esi­tys me­nee läpi, on to­den­nä­köis­tä, et­tä mark­ki­noil­le syn­tyy uu­sia toi­mi­joi­ta ja sitä kaut­ta ai­toa kil­pai­lua.

Kun­ta­liit­to va­roit­taa jul­ki­sen sek­to­rin kus­tan­nus­ten nou­sus­ta ja hal­lin­nol­li­ses­ta li­sä­taa­kas­ta. Osit­tain tä­män on tot­ta. Pi­tää muis­taa, et­tä Suo­mes­sa on hy­vin eri­lai­sia hy­vin­voin­ti­a­lu­ei­ta ja kun­tia.

Isoil­la sote-alu­eil­la, jo­hon Sa­ta­kun­ta­kin voi­daan luo­ki­tel­la, ei tuo­ta vai­keuk­sia kil­pai­lut­taa pal­ve­lui­taan esi­mer­kik­si juu­ri ict-pal­ve­luis­sa ja pal­kan­las­ken­nas­sa, joi­ta nyt Sa­ras­tia hoi­taa. Ihan sama ti­lan­ne on mo­nis­sa muis­sa­kin pal­ve­luis­sa, ku­ten ko­ti­hoi­dos­sa, ter­veys­pal­ve­luis­sa, teis­tä huo­leh­ti­mi­ses­sa jne.

– Pien­ten yk­si­köit­ten koh­dal­la ti­lan­ne on eri­lai­nen. Pal­ve­lu­jen tar­jo­a­jia ei löy­dy vält­tä­mät­tä niin, et­tä syn­tyi­si ai­to kil­pai­lu­ti­lan­ne. Ne jou­tu­vat eh­kä tuot­ta­maan pal­ve­lun­sa it­se. It­se tuo­tet­tu pal­ve­lu pie­ni­muo­toi­ses­ti on te­ho­ton­ta ja kal­lis­ta, pai­not­taa Mä­ki­ran­ta.

Kun­nil­le ja hy­vin­voin­ti­a­lu­eil­le on lais­sa mää­ri­tel­lyt teh­tä­vät, jot­ka pi­tää joka ta­puk­ses­sa hoi­taa.

Li­sä­kus­tan­nuk­sis­ta sel­vi­ä­mi­nen tuot­taa suur­ta tus­kaa, kos­ka jo nyt niin mo­nen hy­vin­voin­ti­a­lu­een ja kun­nan ta­lous on ää­rim­mäi­sen ki­re­äl­lä. Esi­mer­kik­si hy­vin­voin­ti­a­lu­ei­den pi­tää hoi­taa ali­jää­män­sä vuo­den 2026 lop­puun men­nes­sä.

Sa­ta­kun­nan hy­vin­voin­ti­a­lu­een hal­li­tuk­sen jä­sen ja en­ti­nen maa­kun­ta­joh­ta­ja As­ko Aro-Hei­ni­lä pi­tää 10 pro­sen­tin omis­tus­ra­jaa lii­an tiuk­ka­na. Hä­nen mie­les­tään sekä pro­sent­ti­ra­jas­sa et­tä ai­ka­tau­lus­sa pi­täi­si ol­la jous­toa. Hän muis­tut­taa myös sii­tä, mi­ten kil­pai­lut­ta­mi­nen ei ole ihan yk­sin­ker­tai­nen asia, jos han­kin­ta­la­ki me­nee sel­lai­se­naan läpi.

– Esi­mer­kik­si ict-jär­jes­tel­mien ja palk­ka­hal­lin­non siir­to in­hou­se-yh­ti­öis­tä yk­si­tyi­sel­le puo­lel­le oli­si jo val­ta­va pro­ses­si. Pi­tää muis­taa se­kin, on­ko kun­nil­la tai hy­vin­voin­ti­a­lu­eil­la han­kin­ta­o­saa­mis­ta, vai pi­tää­kö tur­vau­tua kon­sult­tien pal­ve­lui­hin, sa­noo Aro-Hei­ni­lä.

Kon­sult­tien käyt­tö on ol­lut jul­ki­sel­la puo­lel­le var­sin yleis­tä jär­jes­tel­mien vaih­dois­sa. Se taas tuo kus­tan­nuk­sia sa­moin kuin koko vaih­top­ro­ses­sin hoi­ta­mi­nen.

Iso­jen tie­to­jär­jes­tel­mien vaih­to tie­don­siir­toi­nen ja hen­ki­lö­kun­nan kou­lu­tuk­si­neen vie hel­pos­ti vuo­sia.

– Mi­ten ky­e­tään hoi­ta­maan asi­a­kas­tur­val­li­suus muu­tos­ti­lan­teis­sa? Se on iso haas­te, Aro-Hei­ni­lä poh­ti.

Sel­lai­set­kin isot yk­si­köt, joil­le kil­pai­lut­ta­mi­nen oli­si voi­nut tuo­da kus­tan­nus­sääs­tö­jä, ovat kui­ten­kin os­ta­neet tois­tu­vas­ti pal­ve­lun­sa sa­mal­ta toi­mit­ta­jal­ta. Aro-Hei­ni­lä sa­noo syyk­si toi­mit­ta­jan vaih­don tuo­man val­ta­van työ­mää­rän.

Aro-Hei­ni­lä ha­lu­aa ko­ros­taa, et­tei hän mis­sään ni­mes­sä vas­tus­ta kil­pai­lun edis­tä­mis­tä. Läh­tö­koh­tai­ses­ti hän pi­tää sitä hy­vä­nä asi­a­na, sa­moin kuin pyr­ki­mys­tä kus­tan­nus­te­hok­kuu­den nos­ta­mi­seen.

– Sa­mal­la pi­tää muis­taa so­si­aa­li- ja ter­veys­pal­ve­lui­den uu­dis­ta­mi­sen kes­kei­nen ta­voi­te: ta­sa­ver­tais­ten pal­ve­lui­den tuot­ta­mi­nen te­hok­kaas­ti kai­kil­le alu­een tai kun­nan koos­ta ja si­jain­nis­ta riip­pu­mat­ta.