Nore: Telakat voivat tehdä tulevaisuudessa yhä enemmän yhteistyötä
Satakunnan kauppakamarin toimitusjohtajan Minna Noren mukaan Mäntyluodon telakan omistajanvaihdos hyödyttää koko maakuntaa ja on iso mahdollisuus.
Pauli Uusi-Kilponen
Pörssiyhtiö Enersense myi Mäntyluodon telakan kanadalaisomisteiselle Davie Shipbuilding -yhtiölle, joka omistaa myös Helsingin telakan.
Rauma Marine Constructions on yksi meriteollisuuden johtavista kansainvälisistä toimijoista, jotka ovat liittoutuneet Yhdysvaltojen ASC-jäämurtajaohjelmaan toimitusvaatimukset täyttäväksi yhteenliittymäksi. Yhteenliittymän tavoitteena on tuottaa kaksi ensimmäistä ASE-jäämurtajaa 36 kuukaudessa Yhdysvaltain rannikkovartiostolle. Liittovaltion budjettiin on varattu 8,6 miljardia dollaria jäämurtajiin ja murtajarakentamisen kehittämiseen Yhdysvalloissa.
Teollisuusneuvos Reko Suojanen työ- ja elinkeinoministeriöstä kertoi Helsingin Sanomissa, että neuvottelut ovat kesken, eikä vielä olla edes loppusuoralla.
– Uskon vahvasti hankkeen toteutumismahdollisuuteen, sanoo Satakunnan kauppakamarin toimitusjohtaja Minna Nore ja muistuttaa, että tällaiseen hankkeeseen pitää varata aikaa.
Satakunnan kauppakamarin toimitusjohtaja Minna Noren muistuttaa teollisten investointien olevan tärkeitä monella tavalla. Kuva: Pauli Uusi-Kilponen
Mäntyluodon telakka sai heti omistajavaihdoksen jälkeen alihankintoja Helsingin telakalta eli lohkoja, jotka toimitetaan Helsinkiin valmisteilla olevaan jäämurtajaan. Raumalla puhuttiin myös siitä, miten näitä lohkoja olisi mahdollisuus rakentaa myös Raumalla.
Syntyykö telakkojen välillä mahdollisesti kilpailua töistä?
– En koe asiaa näin. Enemmänkin näen asiassa positiivisen puolen, sillä telakoilla on tulevaisuudessa yhä enemmän mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä, josta molemmat hyötyvät. Satakunnasta ollaan jatkossa todella vahvasti mukana laivanrakennusliiketoiminnassa, arvioi Nore.
Satakuntaan kohdistuvat kaikkiaan suuret taloudelliset odotukset. Jotain kertoo jo se, että EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies luonnehti Satakuntaan vihreän siirtymän johtavaksi maakunnaksi.
Elinkeinoelämän keskusliiton dataikkunassa Satakuntaan suunniteltujen ja mahdollisesti tulevien investointien arvo on lähes neljä miljardia euroa. Se on enemmän kuin kertaakaan vuosikymmeniin, jos ydinvoimalainvestointeja ei lasketa mukaan.
Nore muistuttaa, että yhtäkään investointia ei ole vielä torpattu. Sitä hän ei kiistä, etteivätkö epävarmuudet maailmantaloudessa sotien ja Donald Trumpin asettamien tullien takia tekisi investoijia ja rahoittajia varovaisiksi. Siksi lopulliset päätökset voivat viipyä odotettua kauemmin.
Raumalla niin lentopolttoainetta valmistava Norsk e-Fuel kuin vihreää vetyä tuottava Luoto Energia Oy ilmoittavat tekevänsä lopullisen päätöksen laitosten rakentamisesta vuonna 2028.
Räjähdealan yritys Oy Focit AB suunnittelee investoivansa yli 200 miljoonaa euroa Porin uuden TNT-tuotantolaitoksen rakentamiseen.
Nordic Ren-Gas teki varauksen Kirrinsannan teollisuusalueelle e-metanolin tuotantolaitokselle. Investoinnin alustava arvo lähentelee miljardia euroa.
Pori Energia sopi jo 2023 Ren-Gasin kanssa hiilidioksidin talteenotosta.
Kuparinvalmistaja Aurubis taas investoi uuteen tuotantolinjaan yhdeksän miljoonaa euroa.
– Tällaiset investoinnit jo toimivaan teollisuuteen osoittavat, että tuotantolaitokset Suomessa ovat kilpailukykyisiä, ja ne halutaan pitää pitkään täällä, muistuttaa Nore.
Hän haluaakin muistuttaa siitä, miten uutisissa painottuvat helposti uudet suunnitellut investoinnit. Vähemmälle jäävät jo maakunnassa toimivat yritykset.
– Monet jo pitkään toimineet yritykset investoivat ja palkkaavat väkeä lisää. Toki on niitäkin, joita epävarma maailmantilanne haittaa ja ajaa ahtaalle.
Nore muistuttaa teollisten investointien tärkeydestä monella tavalla.
– Ne synnyttävät alihankintaverkostoja ja lisäävät työtä palveluiden ja julkisten toimijoiden puolella. Ihan oma lukunsa on sitten se, miten paljon työtä tuovat ne ihmiset, jotka tänne tulevat työn perässä. Ostovolyymi kasvaa laajalla rintamalla.