Pau­li Uu­si-Kil­po­nen

Pörs­siyh­tiö Ener­sen­se myi Män­ty­luo­don te­la­kan ka­na­da­lai­so­mis­tei­sel­le Da­vie Ship­buil­ding -yh­ti­öl­le, joka omis­taa myös Hel­sin­gin te­la­kan.

Rau­ma Ma­ri­ne Const­ruc­ti­ons on yk­si me­ri­te­ol­li­suu­den joh­ta­vis­ta kan­sain­vä­li­sis­tä toi­mi­jois­ta, jot­ka ovat liit­tou­tu­neet Yh­dys­val­to­jen ASC-jää­mur­ta­ja­oh­jel­maan toi­mi­tus­vaa­ti­muk­set täyt­tä­väk­si yh­teen­liit­ty­mäk­si. Yh­teen­liit­ty­män ta­voit­tee­na on tuot­taa kak­si en­sim­mäis­tä ASE-jää­mur­ta­jaa 36 kuu­kau­des­sa Yh­dys­val­tain ran­nik­ko­var­ti­os­tol­le. Liit­to­val­ti­on bud­jet­tiin on va­rat­tu 8,6 mil­jar­dia dol­la­ria jää­mur­ta­jiin ja mur­ta­ja­ra­ken­ta­mi­sen ke­hit­tä­mi­seen Yh­dys­val­lois­sa.

Te­ol­li­suus­neu­vos Reko Suo­ja­nen työ- ja elin­kei­no­mi­nis­te­ri­ös­tä ker­toi Hel­sin­gin Sa­no­mis­sa, et­tä neu­vot­te­lut ovat kes­ken, ei­kä vie­lä ol­la edes lop­pu­suo­ral­la.

– Us­kon vah­vas­ti hank­keen to­teu­tu­mis­mah­dol­li­suu­teen, sa­noo Sa­ta­kun­nan kaup­pa­ka­ma­rin toi­mi­tus­joh­ta­ja Min­na Nore ja muis­tut­taa, et­tä täl­lai­seen hank­kee­seen pi­tää va­ra­ta ai­kaa.

Satakunnan kauppakamarin toimitusjohtaja Minna Noren muistuttaa teollisten investointien olevan tärkeitä monella tavalla. Kuva: Pauli Uusi-Kilponen

Satakunnan kauppakamarin toimitusjohtaja Minna Noren muistuttaa teollisten investointien olevan tärkeitä monella tavalla. Kuva: Pauli Uusi-Kilponen

Män­ty­luo­don te­lak­ka sai heti omis­ta­ja­vaih­dok­sen jäl­keen ali­han­kin­to­ja Hel­sin­gin te­la­kal­ta eli loh­ko­ja, jot­ka toi­mi­te­taan Hel­sin­kiin val­mis­teil­la ole­vaan jää­mur­ta­jaan. Rau­mal­la pu­hut­tiin myös sii­tä, mi­ten näi­tä loh­ko­ja oli­si mah­dol­li­suus ra­ken­taa myös Rau­mal­la.

Syn­tyy­kö te­lak­ko­jen vä­lil­lä mah­dol­li­ses­ti kil­pai­lua töis­tä?

– En koe asi­aa näin. Enem­män­kin näen asi­as­sa po­si­tii­vi­sen puo­len, sil­lä te­la­koil­la on tu­le­vai­suu­des­sa yhä enem­män mah­dol­li­suuk­sia teh­dä yh­teis­työ­tä, jos­ta mo­lem­mat hyö­ty­vät. Sa­ta­kun­nas­ta ol­laan jat­kos­sa to­del­la vah­vas­ti mu­ka­na lai­van­ra­ken­nus­lii­ke­toi­min­nas­sa, ar­vi­oi Nore.

Sa­ta­kun­taan koh­dis­tu­vat kaik­ki­aan suu­ret ta­lou­del­li­set odo­tuk­set. Jo­tain ker­too jo se, et­tä EK:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Jyri Hä­kä­mies luon­neh­ti Sa­ta­kun­taan vih­re­än siir­ty­män joh­ta­vak­si maa­kun­nak­si.

Elin­kei­no­e­lä­män kes­kus­lii­ton da­taik­ku­nas­sa Sa­ta­kun­taan suun­ni­tel­tu­jen ja mah­dol­li­ses­ti tu­le­vien in­ves­toin­tien ar­vo on lä­hes nel­jä mil­jar­dia eu­roa. Se on enem­män kuin ker­taa­kaan vuo­si­kym­me­niin, jos ydin­voi­ma­lain­ves­toin­te­ja ei las­ke­ta mu­kaan.

Nore muis­tut­taa, et­tä yh­tä­kään in­ves­toin­tia ei ole vie­lä tor­pat­tu. Sitä hän ei kiis­tä, et­tei­vät­kö epä­var­muu­det maa­il­man­ta­lou­des­sa so­tien ja Do­nald Trum­pin aset­ta­mien tul­lien ta­kia te­ki­si in­ves­toi­jia ja ra­hoit­ta­jia va­ro­vai­sik­si. Sik­si lo­pul­li­set pää­tök­set voi­vat vii­pyä odo­tet­tua kau­em­min.

Rau­mal­la niin len­to­polt­to­ai­net­ta val­mis­ta­va Norsk e-Fuel kuin vih­re­ää ve­tyä tuot­ta­va Luo­to Ener­gia Oy il­moit­ta­vat te­ke­vän­sä lo­pul­li­sen pää­tök­sen lai­tos­ten ra­ken­ta­mi­ses­ta vuon­na 2028.

Rä­jäh­de­a­lan yri­tys Oy Fo­cit AB suun­nit­te­lee in­ves­toi­van­sa yli 200 mil­joo­naa eu­roa Po­rin uu­den TNT-tuo­tan­to­lai­tok­sen ra­ken­ta­mi­seen.

Nor­dic Ren-Gas teki va­rauk­sen Kir­rin­san­nan te­ol­li­suu­sa­lu­eel­le e-me­ta­no­lin tuo­tan­to­lai­tok­sel­le. In­ves­toin­nin alus­ta­va ar­vo lä­hen­te­lee mil­jar­dia eu­roa.

Pori Ener­gia sopi jo 2023 Ren-Ga­sin kans­sa hii­li­di­ok­si­din tal­tee­no­tos­ta.

Ku­pa­rin­val­mis­ta­ja Au­ru­bis taas in­ves­toi uu­teen tuo­tan­to­lin­jaan yh­dek­sän mil­joo­naa eu­roa.

– Täl­lai­set in­ves­toin­nit jo toi­mi­vaan te­ol­li­suu­teen osoit­ta­vat, et­tä tuo­tan­to­lai­tok­set Suo­mes­sa ovat kil­pai­lu­ky­kyi­siä, ja ne ha­lu­taan pi­tää pit­kään tääl­lä, muis­tut­taa Nore.

Hän ha­lu­aa­kin muis­tut­taa sii­tä, mi­ten uu­ti­sis­sa pai­not­tu­vat hel­pos­ti uu­det suun­ni­tel­lut in­ves­toin­nit. Vä­hem­mäl­le jää­vät jo maa­kun­nas­sa toi­mi­vat yri­tyk­set.

– Mo­net jo pit­kään toi­mi­neet yri­tyk­set in­ves­toi­vat ja palk­kaa­vat vä­keä li­sää. Toki on nii­tä­kin, joi­ta epä­var­ma maa­il­man­ti­lan­ne hait­taa ja ajaa ah­taal­le.

Nore muis­tut­taa te­ol­lis­ten in­ves­toin­tien tär­key­des­tä mo­nel­la ta­val­la.

– Ne syn­nyt­tä­vät ali­han­kin­ta­ver­kos­to­ja ja li­sää­vät työ­tä pal­ve­lui­den ja jul­kis­ten toi­mi­joi­den puo­lel­la. Ihan oma lu­kun­sa on sit­ten se, mi­ten pal­jon työ­tä tuo­vat ne ih­mi­set, jot­ka tän­ne tu­le­vat työn pe­räs­sä. Os­to­vo­lyy­mi kas­vaa laa­jal­la rin­ta­mal­la.