Vesa-Pek­ka Jär­ve­lä

Mat­ti Ala­mä­ki on aja­nut tois­ta vuot­ta Le­gends Har­ras­te­sar­jan Gol­den Mas­ters -luo­kas­sa. Sar­jaa aje­taan Fin­nish Ra­cing Cham­pi­ons­hip -sar­jan kil­pai­lui­den yh­tey­des­sä. Luok­ki­na ovat Roo­kie, La­dy­Cup ja Gol­den Mas­ter. Har­ras­te­sar­jaan kuu­luu nel­jä osa­kil­pai­lua. Yh­teen­sä läh­tö­jä on kah­dek­san. Lop­pu­pis­tei­siin las­ke­taan kuu­si pa­ras­ta start­tia. Kau­den vii­mei­nen kisa kur­vail­tiin lau­an­tai­na Alas­ta­ros­sa.

Ni­me­nä har­ras­te­sar­ja an­taa Ala­mä­en mie­les­tä hie­man vää­rän ku­van.

– Mu­ka­na on mon­ta ko­vaa kus­kia, mut­ta läh­din tä­hän­kin kau­teen ko­ko­nais­kil­pai­lun voit­to mie­les­sä, mut­ta mes­ta­ruu­den vie­nyt Ol­li La­vi­kai­nen on tai­ta­va kus­ki, joka hal­lit­see var­sin­kin sa­de­ke­lin met­kut.

68-vuo­ti­as po­ri­lais­le­gen­da on osal­lis­tu­nut sar­jaan Ice­bo­ys Ra­cin­gin ka­lus­tol­la. Al­la on ol­lut vii­me vuo­del­ta tut­tu Ford Se­dan -34. USA:ssa U.S. Le­gend Car­sin teh­taal­la val­mis­te­tut Le­gends-au­tot pe­rus­tu­vat pe­rin­tei­siin 30- ja 40-lu­ku­jen ame­rik­ka­lai­siin cou­pe- ja se­dan-mal­lei­hin.

– Ko­rit ovat 5/8 al­ku­pe­räi­sis­tä. Pel­lin al­la hyr­rää 150 he­vos­voi­man moot­to­ri. Au­tot kiih­ty­vät nol­las­ta sa­taan noin nel­jäs­sä se­kun­nis­sa, ja huip­pu­no­peus on käy­tet­tä­väs­tä vä­li­tys­suh­tees­ta riip­pu­en 140–200 ki­lo­met­riä tun­nis­sa.

Luo­kan ta­sai­suus sekä koh­ta­lai­sen mal­til­li­nen kus­tan­nus­ta­so ovat teh­neet Le­gend­seis­tä Suo­men run­sas­lu­kui­sim­man ra­ta­luo­kan. Aja­mi­seen yhä in­to­hi­mol­la suh­tau­tu­va mes­ta­ri ha­lu­aa omal­la esi­mer­kil­lään kan­nus­taa ra­dal­le mui­ta­kin ko­ke­nei­ta kus­ke­ja.

– Jo­kai­nen ki­sa­kär­ry on alus­tan sää­tö­jä lu­kuun ot­ta­mat­ta ku­ta­kuin­kin sa­man­lai­nen, jo­ten me­nes­tyk­sen rat­kai­se­vat mo­nis­ta muis­ta au­tour­hei­lu­la­jeis­ta poi­ke­ten kul­jet­ta­jat.

Jurvan Botniaringillä kilpailtiin kesäkuun alkupuolella. Kuva: Hannu Lehtola

Jurvan Botniaringillä kilpailtiin kesäkuun alkupuolella. Kuva: Hannu Lehtola

Koko ikän­sä moot­to­riur­hei­lus­ta elä­mään­sä si­säl­töä ime­nyt 80-lu­vun täh­ti on voit­ta­nut ral­lic­ros­sin EM-tit­te­lei­den li­säk­si kak­si jää­ra­dan SM-kul­taa, aja­nut Eu­roo­pan as­falt­ti­ra­doil­la, ja osal­lis­tu­nut Pa­ris–Da­kar-ral­liin.

– Har­ki­mon kans­sa ajet­tu kuu­kau­den aa­vik­ko­seik­kai­lu jäi lop­pui­äk­si mei­dän mie­leem­me. Tois­ta ker­taa sii­hen reis­suun ei ai­na­kaan Hjal­lis ole lu­van­nut läh­teä. Mie­luum­min vaik­ka yk­sin pur­je­ve­neel­lä uu­del­leen ym­pä­ri maa­il­man, nau­rah­taa Mat­ti.

15 vuot­ta sit­ten Ala­mä­ki löy­si sat­tu­man kaut­ta si­mu­laat­to­rit.

– Olin Hon­ka­kos­kel­la Sami Pak­ka­lan luo­na ra­ken­ta­mas­sa kil­pu­ria. Ky­hä­sim­me ko­koon al­keel­li­sen si­mu­laat­to­rin. Sil­lä pyö­ri­tim­me Ric­hard Burn­sin Ral­ly-pe­liä. Jäin sii­hen pa­has­ti kouk­kuun.

Vuo­sien mit­taan X-R'cer-yri­tyk­sen pe­rus­ta­nut mes­ta­ri on teh­nyt hui­mas­ti ke­hit­ty­neis­tä lait­teis­ta it­sel­leen tuo­tol­lis­ta lii­ke­toi­min­taa. Kau­pal­lis­ta po­ten­ti­aa­lia siis löy­tyy.

– Yh­den mie­hen teh­taal­ta­ni on läh­te­nyt maa­il­mal­le jo 34 si­mua. Niis­tä on muo­dos­tu­nut kil­paa aje­le­vil­le tär­kei­tä har­joi­tus­vä­li­nei­tä. Myös mo­net yri­tyk­set kuu­lu­vat asi­a­kas­kun­taa­ni, ker­too Ala­mä­ki.

Huip­pu­si­mu­laat­to­ri on ra­ken­net­tu re­a­lis­ti­sen ajo­tun­tu­man eh­doil­la, jol­loin ajo­har­joit­te­lun opit on siir­ret­tä­vis­sä re­aa­li­maa­il­maan.

– Tar­vit­ta­es­sa ko­ke­ma­ton­kin kul­jet­ta­ja voi näin tur­val­li­ses­ti ot­taa tun­tu­maa kil­pa-au­ton aja­mi­seen.

Mat­ti on vä­hi­tel­len koon­nut nuo­ris­ta lu­pauk­sis­ta e-ur­hei­luun kes­kit­ty­vän X-R'cer-tii­min.

– Tiuk­ka nip­pu lah­jak­kai­ta kus­ke­ja. Glo­baa­li laji pai­suu, ar­vos­tus kas­vaa ja kil­pai­li­joi­den taso ko­ve­nee. Ha­lu­an ol­la omal­ta osal­ta­ni ra­ken­ta­mas­sa ju­ni­o­reil­le pi­tä­vää pol­kua, ja tuo­da omaa tie­to­tai­to­a­ni hei­dän uran­sa ke­hit­tä­mi­seen. Kyse ei to­del­la­kaan ole bis­nek­ses­tä, vaan olen mu­ka­na rak­kau­des­ta la­jiin.

Tai­ta­vien in­si­nöö­rien vah­vis­ta­mas­sa X-R'cer-tii­mis­sä on täl­lä het­kel­lä tois­ta­kym­men­tä kus­kia. Tär­ke­äs­sä roo­lis­sa on yh­tei­söl­li­syys.

– Pri­o­ri­soi­dus­sa Pro-tii­mis­sä on nel­jä 16–17-vuo­ti­as­ta kus­kia. Ee­tu Es­ke­li­sel­le ovat avau­tu­mas­sa por­tit F-Yk­kö­sis­tä tu­tun Wil­li­am­sin Sim Ra­cing-tal­liin. Se on hui­kea mah­dol­li­suus. Kil­pai­lu pai­kois­ta on jo nyt ää­rim­mäi­sen kova, ja se tu­lee ki­ris­ty­mään en­tis­tään. Jos F1-sar­jan 20 pai­kas­ta kamp­pai­lee kar­tin­gin ja mui­den reit­tien kaut­ta tu­han­sia kul­jet­ta­jia, es­port­sin puo­lel­la hui­pul­le on tyr­kyl­lä mil­joo­nia. Heis­tä kou­liin­tuu maa­il­man kär­ki.

X-R'ce­rin ryh­mäs­tä muu­ta­ma lu­paus on ete­ne­mäs­sä mui­hin tal­lei­hin.

– Hie­noa, et­tä jun­nuil­lem­me riit­tää ky­syn­tää, mut­ta olen ko­ros­ta­nut heil­le, et­tä pi­tää tar­koin har­ki­ta mi­hin tal­liin men­nään. Pun­ni­taan vaih­to­eh­to­ja, teh­dään it­se­näi­set pää­tök­set ja men­nään sin­ne, mi­hin ha­lu­taan.