Vaik­ka Sa­ta­kun­nan eh­do­ton tu­ris­te­ja ve­tä­vä ta­pah­tu­ma on Pori Jazz, ei rau­ma­lais­ten kan­na­ta asi­aa ka­deh­tia. Niin kuin leh­tem­me uu­ti­ses­sa ker­ro­taan, Pori Jazz -fes­ti­vaa­li tuo myös Rau­mal­le tu­ris­te­ja. Sel­vin merk­ki täs­tä ovat jazz-vii­kol­le teh­dyt ho­tel­li­va­rauk­set.

Jär­jes­tä­jät mark­ki­noi­vat voi­mak­kaas­ti it­se ta­pah­tu­mia. Kau­pun­git Rau­ma ja Pori kes­kit­ty­vät mark­ki­noin­nis­saan ko­ko­nais­tar­jon­taan.

Pai­no­pis­te Rau­man kau­pun­gis­sa on yl­lät­tä­väs­ti ur­baa­ni kult­tuu­ri. Slo­gan on iloi­sia het­kiä ja suu­ria ta­pah­tu­mia. Vies­til­lä ha­lu­taan nos­taa esiin sitä, et­tä Rau­mal­la on pal­jon muu­ta­kin kuin Van­ha Rau­ma ja meri.

Si­kä­li pai­no­pis­tet­tä voi­daan pi­tää on­nis­tu­nee­na, et­tä Rau­ma on joka ta­val­la vi­reä ke­sä­kau­pun­ki, jon­ka tar­jon­ta on kau­pun­gin ko­koon näh­den jopa eri­no­mais­ta.

Rau­mal­le on syn­ty­nyt kuin puo­li­var­kain laa­ja kah­vi­la­kult­tuu­ri. Kau­pun­gis­sa on lu­kui­sia eri­lai­sia kah­vi­loi­ta, joil­la on oma iden­ti­teet­tiin so­pi­va tar­jon­tan­sa.

Myös ruo­ka­ra­vin­to­loi­den mää­rä on suu­ri. Ja mikä pa­ras­ta, tar­jon­ta on kun­kin kuk­ka­rol­le so­pi­vaa. Jos taas ha­lua ää­rim­mäi­sen laa­du­kas­ta ja omien re­sep­tein val­mis­tet­tu­ja ate­ri­oi­ta, nii­tä­kin löy­tyy.

Ko­ko­naan oma lu­kun­sa on Po­ro­hol­man upea lei­rin­tä­a­lue, ek­soot­ti­nen Ran­ta­ta­lo ja Ma­ri­na Vis­ta täy­del­li­si­ne pal­ve­lui­neen.

Ai­koi­naan har­mi­tel­tiin, et­tei kau­pun­gis­sa ol­lut riit­tä­väs­ti ruo­ka­paik­ko­ja, kah­vi­lat me­ni­vät lau­an­tai­na il­ta­päi­vi­sin kiin­ni ja sun­nun­tai­na ne oli­vat pää­o­sin sul­jet­tui­na. Nyt kah­vi­lat ovat au­ki joka päi­vä ja usein vie­lä il­ta­myö­hään.

Sel­lai­set pu­heet ovat vä­his­sä, et­tei kan­na­ta pi­tää ovia au­ki, kos­ka ky­syn­tä jää niin vä­häi­sek­si. Rau­mal­la on käy­nyt niin kuin ylei­ses­ti, et­tä tar­jon­ta li­sää ky­syn­tää. Jos me­net esi­mer­kik­si lau­an­tai­na il­ta­päi­vi­sin kes­kus­tan kah­vi­loi­hin, on niis­sä vä­keä ruuh­kak­si as­ti. Eli kyse on ur­baa­nis­ta kau­pun­ki­kult­tuu­ris­ta, jota Rau­man kau­pun­ki tuo mark­ki­noin­nis­saan esiin.

Myös Po­ris­sa pu­hal­ta­vat uu­det tuu­let. Iso­jen ta­pah­tu­mien rin­nal­le tuo­daan vah­vas­ti kult­tuu­ria.

Ihan vii­sas veto, sil­lä Pori Jaz­zz ve­tää vä­keä, joka tu­lee Po­riin joka ta­pauk­ses­sa. Nyt ha­lu­taan saa­da uut­ta eri­lais­ta vä­keä, sa­mal­la kun jazz-kan­sal­le ha­lu­taan tar­jo­ta myös muu­ta kuin vain mu­siik­kia.

Äk­ki­sel­tään voi­si aja­tel­la, et­tä Rau­ma ja Pori kil­pai­le­vat tu­ris­teis­ta. Asia on pi­kem­min­kin päin­vas­toin. Mo­lem­pien tar­jon­ta vain ruok­kii toi­si­aan. Joka käy Rau­mal­la, voi pii­pah­taa myös Po­ris­sa ja päin­vas­toin. 50 ki­lo­met­rin etäi­syys ei ny­ky­päi­vä­nä ole mat­ka ei­kä mi­kään. Kaik­ki riip­puu tar­jon­nas­ta, eli löy­tyy­kö kau­pun­gis­ta riit­tä­vän kiin­nos­ta­via koh­tei­ta.

Pau­li Uu­si-Kil­po­nen

Pää­toi­mit­ta­ja