Rau­man sa­ta­ma on nou­se­mas­sa Suo­men vih­re­än ener­gi­an kes­ki­pis­teek­si. Kil­pai­lu­e­tu­ja ovat vah­vat me­riyh­tey­det, vank­ka te­ol­li­nen inf­rast­ruk­tuu­ri sekä run­saat hii­li­di­ok­si­di­re­surs­sit. Haas­tei­ta ovat lin­tu­a­lu­ei­den suo­je­lu ja säh­kö­ver­kon laa­jen­ta­mi­nen.

Jos suun­ni­tel­lut hank­keet to­teu­tu­vat, ne voi­vat teh­dä Rau­mas­ta kes­kei­sen vih­re­än polt­to­ai­neen tuot­ta­jan koko Eu­roo­pas­sa. Suun­nit­teil­la on kak­si mer­kit­tä­vää polt­to­ai­ne­te­ol­li­suus­han­ket­ta, jot­ka kes­kit­ty­vät vih­re­än ve­dyn ja syn­teet­tis­ten polt­to­ai­nei­den tuo­tan­toon. Hank­keet liit­ty­vät EU:n vih­re­än siir­ty­män ta­voit­tei­siin.

Luo­to Ener­gia Oy suun­nit­te­lee 20 heh­taa­rin lai­tos­ta Iso-Jär­vi­luo­toon. Lai­tos tuot­tai­si 60 000 ton­nia vih­re­ää ve­tyä vuo­des­sa, joka muun­ne­taan yli 125 000 ton­nia syn­teet­tis­tä maa­kaa­sua. Nor­ja­lai­nen Norsk e-Fuel va­ra­si 14 heh­taa­ria sa­ta­ma-alu­eel­ta len­to­polt­to­ai­ne­teh­taal­le. Han­ke tuot­tai­si jopa 100 mil­joo­naa lit­raa fos­sii­li­ton­ta len­to­polt­to­ai­net­ta. Mo­lem­pien hank­kei­den lo­pul­li­set in­ves­toin­ti­pää­tök­set teh­dään vuo­teen 2028 men­nes­sä.

Rau­man Sa­ta­ma on ha­ke­nut poik­keus­lu­paa ra­ken­ta­mi­seen lin­tu­jen pe­si­mä­ai­ka­na eli tou­ko–hei­nä­kuus­sa. Pe­rus­te­lu­na on, et­tä työt py­säh­tyi­si­vät il­man lu­paa, ja uu­si pen­ke­re rau­ta- ja maan­tiel­le ra­ken­net­tai­siin kau­em­mas lin­tu­a­lu­ees­ta. Iso Jär­vi­luo­don alu­eel­la pesi ke­säl­lä 2024 yli 7 650 me­ri­met­soa ja hai­ka­roi­ta. Sa­ta­ma ha­kee poik­keus­lu­paa luon­non­suo­je­lu­lais­ta pe­rus­tel­len sen EU:n uu­siu­tu­van ener­gi­an di­rek­tii­vil­lä, joka nos­taa vih­re­än ener­gi­an ”erit­täin tär­ke­äk­si ylei­sek­si eduk­si”. Ra­ken­ta­mi­nen aloi­te­taan alu­een län­si­o­sis­ta, ja lin­tu­a­lu­eel­le ei teh­dä toi­mia.

Ra­ken­nus­vai­he työl­lis­täi­si yli 1 000 hen­ki­löä. Toi­min­nan käyn­nis­tyt­tyä py­sy­viä työ­paik­ko­ja oli­si noin 40 lai­tos­ta koh­ti eli yh­ten­sä 80. Yk­sit­täi­sen lai­tok­sen in­ves­toin­ti on 500–700 mil­joo­naa eu­roa. Jär­vi­luo­toon mah­tui­si 2–3 lai­tos­ta, ja ko­ko­nai­sin­ves­toin­nit voi­vat nous­ta jopa kol­meen mil­jar­diin eu­roon. Hank­keet tu­ke­vat pai­kal­lis­ta ta­lout­ta ja sa­ta­man ase­maa Suo­men kol­man­nek­si suu­rim­pa­na kont­ti­sa­ta­ma­na. Säh­kön­tar­ve on suu­ri, ei­vät­kä ny­kyi­set ver­kot rii­tä. Suun­ni­tel­mis­sa ra­ken­taa uu­sia 400 ki­lo­vol­tin säh­kö­lin­jo­ja. Vaih­to­eh­toi­na ovat il­ma­joh­dot tai maa­kaa­pe­loin­ti. Jär­vi­luo­toon suun­ni­tel­laan maan­tie- ja rau­ta­tie­yh­teys, mikä edel­lyt­tää pen­ger­tiel­lä maa-alu­ei­den sta­bi­loin­tia.