Pettersson: Positiivisten sanojen merkitys
Oletko koskaan miettinyt minkälainen käyntikortti olet omasta kaupungistasi Raumasta? Se mitä me kerromme muille, toimii markkinointina ja mainoksena halusit tai et.
Kesä on Raumalle tärkeä aikaa, koska silloin täällä käy tuhansia turisteja ja vieraita. Poroholma täyttyy karavaanareista, hotellit matkailijoista ja Vanhan Rauman kadut kulkijoista. Matkailijoita enemmän kaupungin ilmapiiristä ja tunnelmasta välittävät tänne muuttoa harkitsevat. Ovatko kaupunkilaiset ahdasmielisiä, helposti lähestyttäviä vai ilkeitä? Ovatko sen yrittäjät ystävällisiä, avuliaita vai kyräileviä?
Jäin pohtimaan tätä meidän jokaisen omasta kaupungista luomaamme mielikuvaa nähtyäni erään some-postauksen. Tuossa julkaisussa ensin haukuttiin kaupunki ja sen yrittäjät yhteistyöhaluttomiksi moukiksi ja sen jälkeen houkuteltiin saapumaan tänne turistimatkalle. Kyseinen teksti antoi ristiriitaisen kuvan - kuka haluaisi vierailla kaupungissa, jonka väki on on noin kateellista ja ahdasmielistä? Kirjoittajan kokemus on hänen omansa, mutta tuo mielipide kaupunkimarkkinoinnin yhteydessä on kaikkea muuta kuin houkutteleva.
Täydellistä kaupunkia ei olekaan, jokaisessa on hyviä ja huonoja puolia. En pyydä sinua valehtelemaan tai vääristelemään totuutta, mutta kun kerrot Raumasta matkailijalle tai tänne muuttoa harkitsevalle, kannattaisiko pohtia niitä hyviä puolia negatiivisten sijaan? Sekin minkä sinä koet negatiiviseksi, voi joku toinen kokea positiiviseksi (ja tietysti myös toisin päin). Annan pari esimerkkiä. Rauma on pieni tuppukylä: Täällä on kaikki lähellä, etäisyydet ovat lyhyitä ja kaikki tarvittavat palvelut löytyvät puolen tunnin matkan sisältä. Täällä kaikki tuntevat toisensa ja sinut paremmin kuin sinä itse: Raumalla on helppo verkostoitua. Kynnys eri viranomaisten pakeille on matala, asioiden hoitaminen on yksinkertaista. Raumalaiset ovat hiljaisia ja sisäänpäin lämpiäviä: Me voimme aluksi olla hiljaisuuteen taipuvaisia, mutta tuumaustauon jälkeen puhetta syntyy. Raumalaiseen kun tutustut, saat elinikäisen ystävän.
Meillä on Raumalla vajaat 40 000 kaupunkimarkkinoijaa - käytetään tätä mahdollisuutta.
Sari Pettersson
Rauman kaupunginhallituksen jäsen (kok.)