”Tavoittelisin Raumalle rikkaita turisteja”, sanoo matkailupäällikkö Irene Villanen
Päättynyt Rauman matkailukesä oli matkailupäällikkö Irene Villasen mukaan ”ihan hyvä” ja parempi kuin suvi 2024. Kansainvälisten matkailijoiden määrä jatkoi kasvuaan.
Nyt neljän hengen matkailutiimillä onkin aikaa vetää henkeä, kun työt on tehty?
– Ei, vaan meillä on täysi työn tohina päällä. Syksy on matkailussa raportoinnin ja suunnittelun aikaa. Lisäksi edessä on vielä Pitsikaupungin joulu. Siitä on muodostunut Raumalle uusi matkailusesonki, sanoo Villanen Raumaplussan haastattelussa.
Moni muukin paikkakunta markkinoi itseään joulukaupunkina. Mikä tekee Raumasta siinä joukossa erityisen?
– Aitous on se juttu, ei mitään päälle liimattua. Meillä on maailmanperintökohde tapahtuma-alustana joululle.
Kesä on kuitenkin edelleen ehdoton ykkönen ja Vanha Rauma yhtä kiistaton kruununjalokivi Rauman matkailussa.
– Varsinkin kansainvälisille matkailijoille maailmanperintöarvo tuo lisäarvoa. Kotimaisille matkailijoille Unesco ei ole yhtä merkittävä, mutta Vanhan Rauman ja joulun lisäksi painopisteenä ovat Rauman saaret.
– Saarimatkailu on sääherkempää. Kesäkuun sään takia saarten kesä oli huonompi.
Villanen vakuuttaa kaupungin jatkavan palvelujen parantamista saarissa, jotta matkailijat viipyisivät pidempään.
– Se on hidasta ja pitkäjänteistä työtä, jonka uskon tuottavan tulosta, hän sanoo.
Matkailulla on tärkeä vaikutus kaupunkien brändille ja vetovoimalle. Matkailu tuo Raumalle vuosittain 40-50 miljoonaa euroa ja sen työllistävä vaikutus on yli 200 henkilötyövuotta. Raumaplussan pojat esittävät Villaselle myös kysymyksen, mitä hän toivoisi lisää Raumalle.
– Tärkeää on, että rahaa tulee kaupunkiin ulkopuolelta. Tavoittelisin rikkaita turisteja korkeatasoisella majoituksella ja luksustyylisillä palveluilla, vastaa matkailupäällikkö.
Risto Leinon ja Janne Rantasen juontamat Raumaplus-ohjelmat julkaistaan Spotify-palvelussa. Kuunneltavissa on jo 77 jaksoa.
Linkki Villasen haastatteluun tässä.