Hy­vin­voin­ti­a­lu­eet ovat sit­ke­äs­ti jul­ki­suu­des­sa. Var­si­nais-Suo­mes­sa alue on las­ku­tusk­rii­sis­sä, kun van­ho­ja las­ku­ja on alet­tu las­kut­taa vas­ta vuo­sien jäl­keen. Kes­ki-Suo­mi on val­ti­o­va­rain­mi­nis­te­ri­ön ar­vi­oin­ti­me­net­te­lys­sä, li­säk­si alu­een joh­ta­ja ero­si ja hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja on pyy­tä­nyt eroa. Poh­jois-Kar­ja­lan osal­ta oi­keus­kans­le­ri on jou­tu­nut poh­ti­maan, kum­paa la­kia alue voi­si rik­koa – pal­ve­lui­den jär­jes­tä­mis­vel­voi­tet­ta vai ra­hoi­tus­la­kia. Kun täl­lai­sia asi­oi­ta tie­dus­tel­laan maan ylim­mäl­tä oi­keus­val­vo­jal­ta, niin vika ei ole alu­eis­sa, vaan jär­jes­tel­mäs­sä. Moni alue on­kin ajau­tu­nut ta­lousk­rii­siin, vaik­ka nii­den teh­tä­vä on sel­vä: tur­va­ta ih­mi­sil­le pe­ru­soi­keu­det eli hoi­to, huo­len­pi­to ja so­si­aa­li­nen tuki.

Sa­ta­kun­nan hy­vin­voin­ti­a­lu­een en­na­koi­daan te­ke­vän täl­tä vuo­del­ta 16 mil­joo­nan eu­ron yli­jää­mä. Ta­ka­mat­kaa sil­ti on, kos­ka alue teki kah­den en­sim­mäi­sen toi­min­ta­vuo­ten­sa ai­ka­na lä­hes sata mil­joo­naa eu­roa ali­jää­mää. Ti­lan­teen te­kee on­gel­mal­li­sek­si se, et­tä val­tio vaa­tii, et­tä alu­ei­den on ka­tet­ta­va ali­jää­mät vuo­den 2026 lop­puun men­nes­sä. Sa­ta­kun­nas­sa on teh­ty jo pal­jon. Pal­ve­lu­ra­ken­net­ta on uu­dis­tet­tu, kiin­teis­tö­jä on vä­hen­net­ty ja toi­min­taa te­hos­tet­tu. Vaik­ka te­hos­ta­mis­ta on teh­ty enem­män kol­men vuo­den ai­ka­na kuin van­han jär­jes­tel­män ai­ka­na vuo­si­kym­me­nes­sä, niin sil­ti sääs­tä­mi­sen ra­jat tu­le­vat vas­taan tääl­lä­kin. Jo­kai­nen eu­ro, joka lei­ka­taan ko­ti­hoi­dos­ta tai ter­vey­sa­se­mil­ta, nä­kyy pian suu­rem­pi­na kus­tan­nuk­si­na eri­kois­sai­raan­hoi­dos­sa. Kun hen­ki­lös­töä on lii­an vä­hän, jo­not kas­va­vat ja ih­mis­ten pää­sy hoi­toon vii­väs­tyy. Tämä ei ole alu­ei­den huo­li­mat­to­muut­ta, vaan seu­raus­ta ra­hoi­tus­mal­lis­ta, joka ei vas­taa to­del­li­siin tar­pei­siin.

Val­ti­on oh­jaus on ny­kyi­ses­sä jär­jes­tel­mäs­sä tiuk­ka ja alu­ei­den liik­ku­ma­va­ra pie­ni. Hy­vin­voin­ti­a­lu­eet ei­vät pää­tä ra­hoi­tuk­ses­taan, vaan toi­mi­vat las­ken­nal­lis­ten kaa­vo­jen va­ras­sa. Jär­jes­tel­mä, joka pa­kot­taa alu­eet sääs­tä­mään la­ki­sää­teis­ten teh­tä­vien kus­tan­nuk­sel­la, on ra­ken­teel­li­ses­ti vää­rä. Hy­vin­voin­ti­a­lu­ei­den ve­ro­tu­soi­keut­ta on eh­do­tet­tu yh­dek­si rat­kai­suk­si, mut­ta se li­säi­si alu­ei­den eri­ar­voi­suut­ta. Pa­rem­pi rat­kai­su oli­si, et­tä val­tio kor­jaa ra­hoi­tus­mal­lin niin, et­tä se vas­taa to­del­lis­ta pal­ve­lu­tar­vet­ta ja tur­vaa pe­ru­soi­keu­det kaik­ki­al­la Suo­mes­sa. Sa­ta­kun­ta­kaan ei voi lei­ka­ta it­se­ään py­sy­vään ta­sa­pai­noon. On ai­ka myön­tää, et­tä on­gel­ma on val­ta­kun­nal­li­nen.

Kim Huo­vin­lah­ti

Pää­toi­mit­ta­ja