Tui­ja Saa­ri­nen

Pak­kas­ke­lit lä­hes­ty­vät ja on ai­ka val­mis­tel­la au­to tal­vi­kun­toon. Rau­ma­lai­sen Nes­te Kii­ko­lan yrit­tä­jä Nik­las Vähä-Et­ta­la lis­taa joi­ta­kin toi­men­pi­tei­tä, joil­la val­mis­taa au­to tal­vea var­ten.

Tal­vi­ren­kai­den oi­kea-ai­kai­nen vaih­to on luon­nol­li­ses­ti yk­si tär­keim­mis­tä tur­val­li­suu­teen liit­ty­vis­tä toi­men­pi­teis­tä. Vaih­toa ei kan­na­ta ly­kä­tä en­sim­mäi­seen lu­mi­sa­de­aa­muun, jol­loin kai­kil­la muil­la­kin on sama aja­tus. Tär­ke­ää on ren­kai­den kun­non tar­kis­ta­mi­nen.

– Ura­sy­vyy­den tu­lee lain mu­kaan ol­la tal­vi­ren­kais­sa mi­ni­mis­sään 3 mil­li­met­riä, mut­ta se on käy­tän­nös­sä lii­an vä­hän. Tur­val­li­suu­den kan­nal­ta oli­si hyvä hank­kia uu­det, kun van­hois­sa on jäl­jel­lä 4‒5 mil­li­met­riä ura­sy­vyyt­tä. Li­säk­si nas­ta­ren­kaas­sa pi­tää ol­la tar­peek­si nas­to­ja jäl­jel­lä.

Myös ren­kaan iäl­lä on mer­ki­tys­tä.

– Au­ton­ren­gas­lii­ton suo­si­tus on, et­tä ren­kai­den käyt­töi­kä oli­si kym­me­nen vuot­ta val­mis­tuk­ses­ta. Kat­sas­tuk­ses­sa asi­aan ei to­sin puu­tu­ta, el­lei­vät ren­kaat ole esi­mer­kik­si hal­keil­leet. Ren­kaan kumi ko­vet­tuu van­he­tes­saan, ei­kä ren­gas pure enää kun­nol­la jäi­seen tie­hen.

Yleen­sä ren­kaat aje­taan lop­puun kym­me­nen vuo­den ai­ka­na, ja on­gel­ma kos­kee lä­hin­nä vä­hän aja­via.

Käyttövalmis tuulilasinpesuneste on helppo ja suosittu vaihtoehto. Jos tuulilasin pesunestesäiliössä on kesän jäljiltä pelkkää vettä, kannattaa sekaan lorauttaa laimentamatonta lasinpesunestettä, neuvoo Neste Kiikolan yrittäjä Niklas Vähä-Ettala. Kuva: Tuija Saarinen

Käyttövalmis tuulilasinpesuneste on helppo ja suosittu vaihtoehto. Jos tuulilasin pesunestesäiliössä on kesän jäljiltä pelkkää vettä, kannattaa sekaan lorauttaa laimentamatonta lasinpesunestettä, neuvoo Neste Kiikolan yrittäjä Niklas Vähä-Ettala. Kuva: Tuija Saarinen

Pi­me­ä­nä vuo­de­nai­ka­na on syy­tä kiin­nit­tää huo­mi­o­ta myös ajo­va­loi­hin.

– Yk­si­sil­mäi­siä nä­kyy to­del­la pal­jon lii­ken­tees­sä. Au­ton va­lot on help­po it­se tar­kis­taa il­ta-ai­kaan, kun on pi­me­ää: Au­to käyn­tiin, va­lot pääl­le ja kier­ros au­ton ym­pä­ri.

Nes­te Kii­ko­las­sa ajo­va­lo­jen polt­ti­moi­ta vaih­de­taan il­man ajan­va­raus­ta.

– Polt­ti­mon vaih­ta­mi­nen voi ny­ky­au­tois­sa ol­la vai­ke­a­kin toi­men­pi­de, ja jos se vä­hän­kään epäi­lyt­tää, kan­nat­taa an­taa am­mat­ti­lai­sen hoi­taa vaih­to, jot­ta ei va­hin­gos­sa riko mi­tään. 98-pro­sent­ti­ses­ti pys­tym­me vaih­ta­maan polt­ti­mon kä­den kään­tees­sä, eten­kin kun on ker­ty­nyt prak­tiik­kaa eri­lai­sis­ta au­tois­ta.

Tal­vel­la­kaan ei sovi unoh­taa au­ton sään­nöl­lis­tä pe­sua. Pesu on tal­vel­la jopa tär­ke­äm­pää kuin ke­säl­lä.

– Jos au­to on li­kai­nen ja lun­ta puh­dis­te­taan au­ton pääl­tä har­jal­la, lika ja hiek­ka naar­mut­ta­vat maa­li­pin­taa. Se on mel­kein sama kuin käyt­täi­si hi­o­ma­pa­pe­ria. Tie­tys­ti myös tei­den suo­laa­mis­kau­si ai­heut­taa omat haas­teen­sa. Sään­nöl­li­nen pesu ‒ kä­sin­pe­su tai ko­neel­li­nen ‒ pi­tää maa­li­pin­nan kun­nos­sa.

Au­ton pesu on­nis­tuu pik­ku­pak­ka­sel­la, kun­han muis­taa kui­va­ta ovien ja ta­ka­luu­kun tii­vis­teet heti pe­sun jäl­keen.

– Pa­rin­kym­me­nen as­teen pak­ka­sel­la en au­toa pe­si­si, mut­ta jos pak­kas­ta on 5‒10 as­tet­ta, pesu on­nis­tuu hy­vin.

Auton pesua ei talvellakaan kannata unohtaa. Jos auto on likainen, kun lunta puhdistetaan auton päältä harjalla, lika ja hiekka naarmuttavat maalipintaa. Kuva: Tuija Saarinen

Auton pesua ei talvellakaan kannata unohtaa. Jos auto on likainen, kun lunta puhdistetaan auton päältä harjalla, lika ja hiekka naarmuttavat maalipintaa. Kuva: Tuija Saarinen

Yk­si asia, joka saat­taa hel­pos­ti unoh­tua, on tuu­li­la­sin­pe­su­nes­teen pak­ka­sen­kes­tä­vyy­den var­mis­ta­mi­nen.

– Jos säi­li­ös­sä on ke­sän jäl­jil­tä pelk­kää vet­tä, se saat­taa pak­ka­sil­la pa­him­mas­sa ta­pauk­ses­sa ha­jo­ta ja ai­heut­taa mo­nen sa­dan eu­ron re­mon­tin. Säi­li­öön kan­nat­taa tal­ven tul­len li­sä­tä ve­den se­kaan lai­men­ta­ma­ton­ta tuu­li­la­sin­pe­su­nes­tet­tä.

Vähä-Et­ta­la suo­sit­te­lee pak­ka­sen­kes­tä­vän tuu­li­la­sin­pe­su­nes­teen käyt­töä ym­pä­ri vuo­den.

– Sil­loin ei tar­vit­se syk­syl­lä mu­reh­tia asi­aa.

Tal­vi­au­toi­luun liit­ty­vien on­gel­mien to­den­nä­köi­syys pie­ne­nee myös, kun au­ton mää­rä­ai­kais­huol­lois­ta pi­de­tään huol­ta, muis­tut­taa Vähä-Et­ta­la.

Osa au­toi­li­jois­ta vaih­taa au­ton­sa akun var­muu­den vuok­si muu­ta­man vuo­den vä­lein. Akun kes­tä­vyyt­tä on Vähä-Et­ta­lan mu­kaan vai­kea ar­vi­oi­da, sil­lä niin moni te­ki­jä vai­kut­taa sii­hen.

– Mi­kä­li au­ton käyn­nis­tä­mi­ses­sä on on­gel­maa läm­pi­mäm­mil­lä­kin ke­leil­lä, saat­taa ol­la, et­tä ak­ku hyy­tyy pak­ka­sil­la. Kor­jaa­mot ja ak­ku­liik­keet pys­ty­vät mit­taa­maan akun kun­non, jos se epäi­lyt­tää.

"Auton määräaikaishuolloista huolehtiminen pienentää osaltaan talviautoiluun liittyvien ongelmien todennäköisyyttä", toteaa Neste Kiikolan yrittäjä Niklas Vähä-Ettala. Kuva: Tuija Saarinen

"Auton määräaikaishuolloista huolehtiminen pienentää osaltaan talviautoiluun liittyvien ongelmien todennäköisyyttä", toteaa Neste Kiikolan yrittäjä Niklas Vähä-Ettala. Kuva: Tuija Saarinen

5 koh­dan lis­ta:

1. Vaih­da tal­vi­ren­kaat ajois­sa.

2. Tar­kis­ta ajo­va­lo­jen ja vilk­ku­jen kun­to.

3. Huo­leh­di sään­nöl­li­sis­tä mää­rä­ai­kais­huol­lois­ta.

4. Muis­ta pes­tä au­to tal­vel­la­kin.

5. Var­mis­ta tuu­li­la­sin­pe­su­nes­teen pak­ka­sen­kes­tä­vyys.