Heli Laak­ko­nen / STT

Suo­ma­lais­ten 16–65-vuo­ti­ai­den lu­ku­tai­to ja nu­me­ro­tai­to ovat OECD-mai­den par­hai­ta, ker­too tuo­re 31 maan ver­tai­lu. OECD to­teut­ti vii­me vuon­na kan­sain­vä­li­sen ai­kuis­ten tai­to­tut­ki­muk­sen, jon­ka tu­lok­sis­ta ker­to­vat ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö sekä työ- ja elin­kei­no­mi­nis­te­riö.

Huip­pu­lu­ki­joi­ta oli Suo­mes­sa kai­kis­ta osal­lis­tu­ja­mais­ta eni­ten, 35 pro­sent­tia. OECD-mai­den kes­ki­ar­vo oli 12 pro­sent­tia. Yli 70 pro­sen­til­la suo­ma­lai­sis­ta oli hyvä lu­ku­tai­to, kun taas puut­teel­li­set tai­dot oli rei­lul­la 10 pro­sen­til­la.

Tie­de- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri Sari Mul­ta­lan (kok.) mu­kaan on hie­noa, et­tä Suo­mi oli Tans­kan li­säk­si ai­noa maa, jos­sa lu­ku­tai­to oli vah­vis­tu­nut edel­li­sen, vuon­na 2012 teh­dyn mit­tauk­sen jäl­keen.

– Oli jopa hät­käh­dyt­tä­vä uu­ti­nen, et­tä Suo­mes­sa toi­sen as­teen kou­lu­tuk­sen suo­rit­ta­neet pär­jää­vät lu­ku­tai­dos­sa pa­rem­min kuin 19 muun maan kor­ke­a­kou­lu­te­tut. Pe­rus­tai­dot ovat meil­lä hir­vit­tä­vän hy­vät toi­sen as­teen kou­lu­te­tuil­la­kin, Mul­ta­la sa­noo STT:lle.

Suo­ma­lai­set oli­vat ver­tai­lus­sa par­hai­ta myös nu­me­ro­tai­dos­sa. Mui­hin mai­hin ver­rat­tu­na tai­dot ko­he­ni­vat Suo­mes­sa eni­ten edel­li­seen tut­ki­muk­seen näh­den. Suo­ma­lai­sis­ta yli 30 pro­sent­tia oli kor­keim­mil­la huip­pu- tai eri­no­mais­ten nu­me­ro­tai­to­jen ta­soil­la. Vä­hin­tään hy­väl­lä ta­sol­la nu­me­ro­tai­dois­sa oli lä­hes 70 pro­sent­tia suo­ma­lai­sis­ta. Puut­teel­li­nen nu­me­ro­tai­to oli rei­lul­la 10 pro­sen­til­la.

Sekä lu­ku­tai­dos­sa et­tä nu­me­ro­tai­dos­sa ver­tai­lun kak­kos­si­jal­la oli Ja­pa­ni ja kol­mos­si­jal­la Ruot­si.

On­gel­man­rat­kai­su­tai­dos­sa Suo­mi ja­kaa yk­kös­si­jan Ja­pa­nin kans­sa. Suo­ma­lai­sis­ta 13 pro­sen­til­la oli eri­no­mai­set on­gel­man­rat­kai­su­tai­dot ja 44 pro­sen­til­la tai­dot oli­vat hy­vät. Hei­kot on­gel­man­rat­kai­su­tai­dot oli 14 pro­sen­til­la suo­ma­lai­sis­ta.

Suo­mi ylit­ti reip­paas­ti OECD-mai­den kes­ki­ar­von kai­kil­la kol­mel­la osa-alu­eel­la.

Eri ikä­ryh­mät pär­jä­si­vät tut­ki­muk­ses­sa eri ta­voin. Suo­ma­lai­sis­ta 20–49-vuo­ti­ail­la oli kor­kein tai­to­ta­so, kun taas hei­koim­mat tai­dot oli­vat 60–65-vuo­ti­ail­la. Ai­kai­sem­mas­sa tut­ki­muk­ses­sa 55–65-vuo­ti­ai­den tai­to­ta­so oli jopa OECD-kes­ki­ar­von ala­puo­lel­la.

Su­ku­puol­ten tai­dois­sa ei ol­lut suu­ria ero­ja. Nais­ten kes­ki­mää­räi­nen lu­ku­tai­to oli jon­kin ver­ran mie­hiä pa­rem­pi, kun taas mie­het oli­vat kes­ki­mää­rin pa­rem­pia nu­me­ro­tai­dos­sa.

Mul­ta­la sa­noo, et­tä Suo­mes­sa nuo­rim­man ikä­luo­kan osaa­mi­sen pu­do­tus on jyr­kem­pi kuin mo­nes­sa muus­sa maas­sa. Täs­tä ker­to­vat muun mu­as­sa Pisa-tu­lok­set. Jot­ta tu­lok­set säi­lyi­si­vät huip­pu­ta­sol­la, on hä­nen mu­kaan­sa pa­nos­tet­ta­va pe­rus­kou­luun eli nii­hin lap­siin ja nuo­riin, joi­den osaa­mis­ta ei sel­vi­tyk­ses­sä vie­lä mi­tat­tu.

Mi­nis­te­rin mu­kaan tu­lok­set ovat hy­vät suo­ma­lais­ten osaa­mis- ja kou­lu­tu­ta­son nos­ta­mi­sen nä­kö­kul­mas­ta ja myös osaa­van työ­voi­man saa­ta­vuu­den nä­kö­kul­mas­ta. Hän löy­tää sel­vi­tyk­ses­tä usei­ta jat­ko­tut­ki­muk­sen ai­hei­ta.

– Oli­si mie­len­kiin­tois­ta saa­da li­sä­tie­toa sii­tä, mi­ten suo­ras­sa yh­tey­des­sä tu­lok­set ovat tuot­ta­vuu­den kas­vuun, joka on ol­lut meil­lä haas­te vii­me ai­koi­na. Li­säk­si voi­si sel­vit­tää, mikä heik­ko­jen tai­to­jen yh­teys on esi­mer­kik­si työl­lis­ty­mi­seen. Se oli­si tär­ke­ää niin in­hi­mil­li­ses­ti kuin koko Suo­men nä­kö­kul­mas­ta.

Kou­lu­tus­ta­sol­la oli pal­jon­kin mer­ki­tys­tä tai­to­jen op­pi­mi­ses­sa. Il­man toi­sen as­teen tut­kin­toa ole­vien kes­ki­mää­räi­nen lu­ku­tai­don pis­te­mää­rä oli suo­ma­lai­sil­la 224, kun se toi­sen as­teen tut­kin­non suo­rit­ta­neil­la oli 288 ja kor­ke­a­kou­lu­te­tuil­la 313.

Myös van­hem­pien kou­lu­tus­ta­sol­la oli mer­ki­tys­tä. Ero nii­den ai­kuis­ten vä­lil­lä, joi­den van­hem­mis­ta ai­na­kin toi­sel­la on kor­kea-as­teen kou­lu­tus, ja nii­den, joi­den van­hem­mil­la ei ole pe­ru­sas­tet­ta kor­ke­am­paa kou­lu­tus­ta, oli luku- ja nu­me­ro­tai­dos­sa lä­hes 50 pis­tet­tä ja on­gel­man­rat­kai­su­tai­dos­sa­kin 44 pis­tet­tä. Erot oli­vat sa­maa luok­kaa kuin muis­sa­kin OECD-mais­sa.

Vaik­ka suo­ma­lai­set oli­vat ver­tai­lun kär­jes­sä, ero kan­ta­vä­es­tön ja en­sim­mäi­sen pol­ven maa­han­muut­ta­jien lu­ku­tai­dos­sa oli ver­tai­lun suu­rin, 105 pis­tet­tä. Erot kan­ta­vä­es­töön näh­den oli­vat pie­nem­piä, jos ko­to­na pu­hut­tu kie­li oli sama kuin tes­ti­kie­li eli suo­mi tai ruot­si ja jos maas­sa oli asut­tu yli vii­si vuot­ta.

– Täs­tä tar­vi­taan vie­lä li­sä­tut­ki­mus­ta ja tie­toa. Pait­si kou­lu­tus­ta­so myös muut so­si­oe­ko­no­mi­set te­ki­jät var­maan­kin vai­kut­ta­vat tu­lok­seen, Mul­ta­la sa­noo.

OECD:n tut­ki­muk­ses­sa ker­ro­taan myös, et­tä Suo­mes­sa yh­dek­sän kym­me­nes­tä 16–65-vuo­ti­aas­ta on tyy­ty­väi­nen elä­mään­sä, mikä on suu­rem­pi osuus kuin mis­sään muus­sa osal­lis­tu­ja­maas­sa.

– Tie­to­jen­kä­sit­te­ly­tai­doil­la vai­kut­taa ole­van vah­va yh­teys sii­hen, kuin­ka tyy­ty­väi­siä ai­kui­set vai­kut­ta­vat ole­van omaan elä­mään­sä, Mul­ta­la ar­vi­oi.