Raumaplus: Ostovoiman heikkeneminen näkyy ruokakaupassa
Jari Haarala aloitti työuransa lihamestarin apulaisena. 1990-luvulla hän piti vuoden päivät ruokakauppaa. Haarala teki pitkään myyntihommia, kunnes vanha suola alkoi janottaa. Mies huomasi siirtelevänsä purkkeja hyllyjen etureunaan kaupoissa asioidessaan.
Niinpä viisikymppisenä hän suoritti Keskon kauppiaskoulutuksen ja pääsi kauppiaaksi Poriin.
Viitisen vuotta sitten aukesi mahdollisuus palata kotiin Raumalle. Haarala otti ohjat K-Supermarket Arenassa, jossa tehtiin viime vuonna mittava remontti. Kauppa oli auki koko remontin ajan, eikä myynti Haaralan mukaan juuri notkahtanut. Nyt odotuksissa on tietysti myynnin kasvua, kun on uuden veroiset tilat ja uusia palveluja.
Kuluttajien ostovoiman heikentyminen pyörii otsikoissa, kun ammattiliitot ajavat jopa kymmenen prosentin palkankorotuksia niihin vedoten.
– Ostovoiman hiipuminen näkyy marketissa. Osa asiakkaista on siirtynyt halvempiin tuotteisiin. Onneksi meiltä löytyy ainakin pari kolme vaihtoehtoa kaikissa tuotteissa, sanoo kauppias Haarala Raumaplussan haastattelussa.
Kauppiaan täytyy olla yrittäjähenkinen pärjätäkseen ja jaksaakseen. Haarala arvioi tehneensä duunia yrittäjän lailla jo palkkatöissä.
– Se aina kantaa johonkin, hän tuumaa.
Haarala toimi pari vuotta Rakastunut Raumaan -yhteisön puheenjohtajana, koska pitää Raumaa sydämen asiana.
– Meidän on pidettävä huolta, että ihmiset saavat täältä tarvitsemansa. Toisaalta kuluttajien täytyisi myös käyttää paikallisia palveluja, sanoo Haarala.
Risto Leinon ja Janne Rantasen isännöimät Raumaplus-podcastit julkaistaan Spotify-palvelussa. Nyt kuunneltavissa on jo 52 jaksoa.