Opettajien kokema kuormitus kasvanut ammatillisessa koulutuksessa – "Resurssit eivät vastaa opetuksen ja ohjauksen tarpeita"
Antti Haavisto / STT
Yhdeksän kymmenestä ammatillisen koulutuksen opettajasta kokee työnsä kuormittavuuden lisääntyneen, selviää Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n teettämästä jäsenkyselystä. Lisäksi opiskelijoiden tuen tarpeen katsotaan lisääntyneen viimeisen kahden vuoden aikana.
Lähes 80 prosenttia kyselyyn vastanneista arvioi, että opiskelijoiden heikentyneet opiskeluvalmiudet ovat syynä työn kuormittavuuden lisääntymiseen.
Yli 60 prosenttia kyselyyn vastanneista opettajista kertoo kurin- ja järjestyksenpidon vaativan entistä enemmän aikaa. Puolet vastaajista arvioi myös lähiopetuksen määrän vähentyneen viimeisen kolmen vuoden aikana.
– Opettamiseen on käytettävissä aiempaa vähemmän aikaa ja hallinnolliseen työhön ja työrauhan ylläpitämiseen kuluvan ajan määrä on lisääntynyt. Tällä on merkittävä vaikutus koulutuksen laatuun, opiskelijoiden saamaan tukeen ja opettajien työssä jaksamiseen, sanoo OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto tiedotteessa.
Murron mukaan peruskouluissa vuosituhannen vaihteessa alkanut oppimistulosten lasku alkaa nyt näkyä selvästi ammatillisissa oppilaitoksissa ja lukioissa. Murto sanoo, että oppimistulosten ja koulutustason nostoon tarvitaan pitkän aikavälin rahoitussuunnitelmaa koulutusleikkauksien sijaan. OAJ:n mukaan myös kuntien valtionosuuksien leikkaus osuisi välillisesti ammatilliseen koulutukseen.
– Jo tällä hetkellä näkyy, etteivät resurssit vastaa opetuksen ja ohjauksen tarpeita. Ammatillinen koulutus on ollut leikkausten kohteena jo aiemmin. Ylimääräistä leikattavaa ei yksinkertaisesti ole, Murto linjaa.
OAJ toteutti kyselyn joulu–tammikuussa ammatillisissa oppilaitoksissa työskenteleville jäsenilleen. Kyselyyn vastasi runsaat 1 200 jäsentä.