Maakuntakenttien alueilla joka viides työpaikka on riippuvainen lentoliikenteestä
STT
Maakuntalentokenttien alueilla lähes joka viides työpaikka on riippuvainen lentoliikenteestä, kertoo kahdeksan kauppakamarin tilaama selvitys.
Yhteensä kyse on selvityksen mukaan noin 96 000 työpaikasta. Laskelmassa on huomioitu sekä suorat että erilaiset epäsuorat vaikutukset.
Selvityksessä tarkasteltiin lentoliikenteen vaikutusta alueiden taloudelle. Mukana olivat Enontekiön, Ivalon, Joensuun, Jyväskylän, Kemi–Tornion, Kittilän, Kokkola–Pietarsaaren, Kuopion, Porin, Rovaniemen, Tampereen, Turun ja Vaasan lentoasemat.
Selvitys perustuu alueiden yrityksille tehtyyn kyselytutkimukseen, johon osallistui yhteensä noin 900 vastaajaa. Selvityksen toteuttivat konsulttiyhtiöt Kiila Consulting ja Proxion Plan.
Selvityksen mukaan alueiden yritysten liikevaihdosta noin neljäsosa on riippuvaista lentoliikenteestä.
Yhteensä alueiden lentoliikenneriippuvainen liikevaihto on 38 miljardia euroa.
Lentoliikenne vaikuttaa selvityksen mukaan myös alueille tehtäviin investointeihin. Kymmenen viime vuoden aikana lähes puolet investoinneista oli sellaisia, joiden toteutumiseen lentoliikenteellä nähtiin olevan vaikutusta.
Selvityksen mukaan alueiden kokonaisverokertymästä noin 15 prosenttia oli lentoliikenteestä riippuvaisia verotuloja.
Useilla alueilla reittilennot ovat valtion tukemia kokonaan tai osin, sillä Finnair lopetti markkinaehtoiset lennot niille koronaviruspandemian myötä.
Valtio esimerkiksi ostaa lennot ostopalveluliikenteenä Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kokkola–Pietarsaareen ja Kemi–Tornioon. Viime vuonna hallitus päätti jatkaa lentojen ostamista ainakin vuoteen 2026 asti.
Helsingin ja Savonlinnan välisestä lentoliikenteestä valtio maksaa puolet ja kaupunki puolet. Pori puolestaan on ostanut liikenteen itse, mutta voi saada valtion tukea vuonna 2025.