Ans­si Ru­la­mo / STT

Maa­lis­kuus­sa moni suo­ma­lai­nen on ruo­ka­kau­pois­sa tör­män­nyt kylt­tei­hin, jois­sa on ker­rot­tu jau­he­li­han saa­ta­vuu­son­gel­mis­ta ja pa­hoi­tel­tu tuo­te­puut­tei­ta. On­gel­ma on kos­ke­nut ni­me­no­maan nau­dan jau­he­li­haa.

Li­ha­tuot­tei­ta val­mis­ta­vat yh­ti­öt ja nii­den asi­ak­kaat ker­to­vat STT:lle, et­tä ti­lan­ne jat­kuu to­den­nä­köi­ses­ti sa­man­lai­se­na jon­kin ai­kaa. Saa­ta­vuu­son­gel­mat hei­jas­tui­vat to­den­nä­köi­ses­ti myös hin­toi­hin ja te­ke­vät nau­dan jau­he­li­has­ta kal­liim­paa.

Vaik­ka alan toi­mi­jat ei­vät voi kom­men­toi­da hin­noit­te­lua tar­kem­min, kaik­ki kiin­nit­tä­vät huo­mi­on mark­ki­na­me­ka­nis­miin.

– Jos ky­syn­tää on pal­jon enem­män kuin tar­jon­taa, sil­loin hin­ta nou­see, se on se me­ka­nis­mi yleen­sä mi­ten se toi­mii, sa­noo Snel­l­ma­nin Li­ha­ja­los­tus Oy:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Ro­land Snel­l­man.

– Kun tuo­tan­to­ket­juun tar­vi­taan eu­ro­ja, nä­ki­sin et­tä sii­hen suun­taan (hin­to­jen nou­suun) ol­laan me­nos­sa, to­te­aa At­ri­an li­ha­lii­ke­toi­min­nas­ta ja vien­nis­tä vas­taa­va joh­ta­ja Mark­ku Hir­vi­jär­vi.

Jau­he­li­han kal­lis­tu­mi­nen ei näy pel­käs­tään ruo­ka­kaup­po­jen hyl­lyil­lä. Ham­pu­ri­lais­ra­vin­to­lat ovat nau­dan jau­he­li­han suur­ku­lut­ta­jia, ja Suo­men suu­rin ham­pu­ri­lais­ket­ju Hes­bur­ger on jo jon­kin ai­kaa huo­man­nut jau­he­li­han saa­ta­vuu­den ole­van ra­joi­tet­tua.

– Tä­män­het­kis­ten ar­vi­oi­den mu­kaan ti­lan­ne saat­taa kes­tää ai­na­kin ke­sän yli, mah­dol­li­ses­ti pi­dem­pään­kin, sa­noo Hes­bur­ge­rin taus­ta­yh­ti­ön Bur­ger-In Oy:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Kari Sal­me­la.

– Tämä vai­kut­taa väis­tä­mät­tä myös jau­he­li­han hin­taan, mut­ta tark­kaa hin­ta­ke­hi­tys­tä on täs­sä vai­hees­sa vai­kea en­nus­taa. Mah­dol­li­set hin­nan­ko­ro­tuk­set hei­jas­tu­vat myös ham­pu­ri­lais­tem­me hin­toi­hin, ja jou­dum­me re­a­goi­maan ti­lan­tee­seen.

Nau­dan jau­he­li­han saa­ta­vuu­son­gel­mien juu­ri­syy on ky­syn­nän ja tar­jon­nan epä­suh­ta. Ky­syn­tä on vuo­den 2024 ja tä­män tal­ven ai­ka­na kas­va­nut, kun taas tuo­tan­to on vii­me vuo­si­na las­ke­nut ja vuo­teen 2025 läh­det­tä­es­sä nau­dan va­ras­to­ta­sot oli­vat al­hai­set.

Ro­land Snel­l­man sel­vit­tää, et­tä nau­dan­li­han tuo­tan­to­ket­ju ei pys­ty re­a­goi­maan vas­taa­maan kas­va­nee­seen ky­syn­tään näin no­pe­as­ti.

– Nau­dan­li­han tuo­tan­to vie ai­ka pit­kään. Kun va­sik­ka syn­tyy tä­nään, me­nee puo­li­tois­ta vuot­ta et­tä se on kas­va­nut ja val­mis teu­ras­tuk­seen ja siel­tä tu­lee li­haa. Eli re­a­goin­ti­ky­ky täs­sä ket­jus­sa on ai­ka hi­das, Snel­l­man sa­noo.

Ve­nä­jän hyök­käys Uk­rai­naan vuon­na 2022 ai­heut­ti suu­ren kus­tan­nu­sinf­laa­ti­on koko tuo­tan­to­ket­jus­sa, muun mu­as­sa rehu kal­lis­tui mer­kit­tä­väs­ti. Nau­dan­li­han kal­lis­tu­mi­nen vai­kut­ti heti ku­lut­ta­ja­käyt­täy­ty­mi­seen, ja nau­dan­li­han ku­lu­tus las­ki vuon­na 2022 yli vii­si pro­sent­tia.

Tä­män seu­rauk­se­na pal­jon li­haa meni pak­kas­va­ras­toon, ja nau­dan­li­ha hal­pe­ni jäl­leen. Myös tuo­tan­to vä­he­ni. Edul­li­sen li­han an­si­os­ta ky­syn­tä el­pyi, ja vii­me vuon­na ku­lu­tus kas­voi yli nel­jä pro­sent­tia, kun taas tuo­tan­to kas­voi vain pro­sen­tin.

– Tuo­tan­to ei pys­ty no­pe­as­ti vas­taa­maan sii­hen, vaik­ka kuin­ka ha­lu­ai­si. Se syk­li on nau­dan­li­han tuo­tan­nos­sa vä­hän pi­dem­pi, Snel­l­man sa­noo.

HK Food­sin li­ha­lii­ke­toi­min­nan joh­ta­ja Mik­ko Jär­vi­nen ar­vi­oi, et­tä ti­lan­ne ei vält­tä­mät­tä enää vai­keu­du tä­män­het­ki­ses­tä.

– Var­maan­kin nyt ovat ne haas­ta­vim­mat het­ket pääl­lä. Mut­ta tie­tys­ti kun va­ras­to­ta­sot py­sy­vät ma­ta­la­na, se vä­hän ker­tau­tuu. Ei ole het­kes­sä ohi, mut­ta ajan myö­tä myös mark­ki­na läh­tee kor­jaa­maan ti­lan­net­ta.

Myös Snel­l­man us­koo, et­tä haas­teet jat­ku­vat lä­hi­tu­le­vai­suu­des­sa.

– Veik­kaan et­tä koko tämä vuo­si tu­lee ole­maan enem­män tai vä­hem­män haas­ta­va. Var­sin­kin tämä ly­hyt ai­ka täs­sä, ei pys­ty­tä kaik­keen ky­syn­tään vas­taa­maan.

Nau­dan­li­han ku­lu­tuk­sen kas­vu ei ole vain suo­ma­lai­nen il­miö, vaan myös Af­ri­kas­sa ja Lähi-idäs­sä ky­syn­tä on nous­sut vii­me ai­koi­na. Eu­roo­pan nau­dan­li­han vien­ti suun­tau­tuu ene­ne­väs­sä mää­rin näil­le mark­ki­noil­le, ei­kä tuon­ti­li­haa ole saa­ta­vil­la paik­kaa­maan ko­ti­mai­sen tuo­tan­non va­jet­ta yh­tä pal­jon kuin ta­val­li­ses­ti.

Jau­he­li­ha ei myös­kään tai­vu tuon­ti­tuot­teek­si, kos­ka se pi­tää val­mis­taa tuo­rees­ta li­has­ta.

Nau­dan­li­han tuo­tan­to­mää­riä Suo­mes­sa on las­ke­nut hin­ta­ke­hi­tyk­sen li­säk­si myös mai­to­ti­lo­jen mää­rän tun­tu­va las­ku täl­lä vuo­si­kym­me­nel­lä. Ra­ken­ne­muu­tos on kar­si­nut pie­nem­piä ti­lo­ja pois.

Nau­dan jau­he­li­han tuo­tan­non poh­ja on osit­tain lyp­sy­leh­mien syn­nyt­tä­mis­sä va­si­kois­sa.

– Pit­kän ai­ka­jän­teen ke­hi­tys on, et­tä nau­dan­li­han tuo­tan­to­mää­rien las­kua on en­nus­tet­tu ni­me­no­maan mai­to­ti­lo­jen vä­he­ne­mi­sen kaut­ta. Siel­lä on ai­ka iso ra­ken­ne­muu­tos. Ti­la­jouk­ko on pie­nen­ty­nyt en­nus­tet­tu­a­kin no­pe­am­min, sa­noo HK Food­sin Jär­vi­nen.

Leh­mien mää­rä Suo­mes­sa on pit­käl­lä ai­ka­vä­lil­lä vä­hen­ty­nyt ja sitä myö­tä va­si­koi­ta on tul­lut li­han­tuo­tan­toon en­tis­tä vä­hem­män.

– Eh­kä meil­lä ei ole tar­peek­si ol­lut kas­vua emo­leh­mä­puo­lel­la. Ei­kä ole pys­tyt­ty nos­ta­maan kes­ki­pai­no­ja hie­hoil­la ja son­neil­la sel­lai­sel­la tah­dil­la kuin Eu­roo­pas­sa, ker­too At­ri­an Hir­vi­jär­vi.

At­ri­an mie­les­tä nau­dan­li­han tuo­tan­to tu­li­si näh­dä huol­to­var­muus­ky­sy­myk­se­nä.

– Mei­dän oli­si huo­leh­dit­ta­va sii­tä, et­tä Suo­men nau­dan­li­han ja mai­don tuo­tan­to säi­lyy riit­tä­vän kor­ke­al­la ta­sol­la ja mah­dol­li­ses­ti sitä on jopa kas­va­tet­ta­va.

Kes­kon tuo­re­tuot­tei­den os­to- ja myyn­ti­joh­ta­ja Ca­ri­ta Ris­sa­nen pai­not­taa, et­tä jau­he­li­haa kyl­lä saa koko ajan kau­pas­ta.

– Yk­sit­täi­siä tuo­te­puut­tei­ta saat­taa ol­la kau­pan hyl­lyl­lä. Mut­ta mis­tään ra­di­kaa­lis­ta vä­he­ne­mi­ses­tä ei sit­ten kui­ten­kaan ole ky­sy­mys. Si­nän­sä en näe sii­nä suur­ta huol­ta, Ris­sa­nen ker­too.

Vaik­ka pu­nai­sen li­han ja nau­dan­li­han ku­lu­tus isos­sa ku­vas­sa on las­ke­nut ta­ka­vuo­sis­ta, ni­me­no­maan jau­he­li­han suo­sio on py­sy­nyt kor­ke­al­la.

Ris­sa­nen nos­taa yh­dek­si syyk­si nau­dan jau­he­li­han kas­va­nee­seen ku­lu­tuk­seen sen, et­tä se on ny­ky­ään mu­ka­na hy­vin mo­nen­lai­sis­sa re­sep­teis­sä. Esi­mer­kik­si tex­mex-ruu­at ovat nous­seet suo­ma­lais­ten suo­sik­ki­ruo­kien jouk­koon, mikä on li­sän­nyt jau­he­li­han suo­si­o­ta.

Kas­vu nau­dan jau­he­li­han ky­syn­näs­sä on ol­lut val­ta­kun­nal­lis­ta, ja myös tuo­te­puut­tei­ta on ol­lut ym­pä­ri Suo­mea. Tuo­te­ryh­mä­joh­ta­ja Kim Ströms­holm S-ryh­män mar­ket­kau­pas­ta sa­noo, et­tä nau­dan jau­he­li­han saa­ta­vuu­son­gel­mat ovat voi­neet ti­la­päi­ses­ti nä­kyä myös mui­den jau­he­li­ho­jen lop­pu­mi­se­na.

– Var­mis­tam­me kui­ten­kin omil­la toi­men­pi­teil­läm­me, et­tä asi­ak­kail­lem­me on jau­he­li­haa kyl­lä tar­jol­la jat­kos­sa­kin. On kui­ten­kin mah­dol­lis­ta, et­tä ti­la­päi­siä saa­ta­vuus­kat­ko­ja voi esiin­tyä myös jat­kos­sa, Ströms­holm sa­noo.

Kes­kon Ris­sa­sen mu­kaan tuo­te­puut­teet kos­ke­vat vain nau­dan­li­haa, ei­kä nii­den pi­täi­si nä­kyä por­saan tai broi­le­rin jau­he­li­has­sa.