Mai­ju Yli­pies­sa / STT

Kir­jas­tot ovat kun­ta­pal­ve­luis­ta suo­ma­lais­ten suo­sik­ki, sel­vi­ää Kun­ta­lii­ton tä­män­vuo­ti­ses­ta kun­ta­lais­tut­ki­muk­ses­ta.

Kir­jas­to­pal­ve­lut ovat ky­se­lyn pe­rus­teel­la sel­väs­ti ylei­sim­min käy­tet­ty kun­ta­pal­ve­lu, ja ne sai­vat myös par­haan tyy­ty­väi­syys-, saa­ta­vuus- ja saa­vu­tet­ta­vuu­sar­vi­on. Vii­den kär­keen tyy­ty­väi­syy­des­sä si­joit­tui­vat li­säk­si lii­kun­ta­pal­ve­lut, ve­si­huol­to ja vie­mä­röin­ti, jä­te­huol­to sekä kan­sa­lais- ja työ­vä­e­no­pis­tot.

Vä­hi­ten tyy­ty­väi­siä kun­ta­lai­set puo­les­taan ovat tei­den ja ka­tu­jen hoi­toon, kaa­voi­tuk­seen, kun­nal­li­seen asun­to­tar­jon­taan, jouk­ko­lii­ken­ne­pal­ve­lui­hin sekä kun­nal­li­seen tont­ti­tar­jon­taan.

Kun­ta­lii­ton mu­kaan tei­den ja ka­tu­jen hoi­to nou­see eni­ten tyy­ty­mät­tö­myyt­tä he­rät­tä­viin pal­ve­lui­hin kai­ken­ko­koi­sis­sa kun­nis­sa ja kai­ke­ni­käis­ten kes­kuu­des­sa vuo­des­ta toi­seen. Kaa­voi­tus sen si­jaan he­rät­ti vah­vo­ja tun­tei­ta vain har­voil­la.

Ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta vain osal­la oli ko­ke­mus­ta kun­ta­pal­ve­lu­jen käy­tös­tä. Pal­ve­lu­ja käyt­tä­neet an­toi­vat nii­den laa­dus­ta ja saa­vu­tet­ta­vuu­des­ta pa­rem­mat ar­vi­ot kuin ne, joil­la ei ol­lut kun­ta­pal­ve­luis­ta oma­koh­tais­ta ko­ke­mus­ta.

Tyy­ty­väi­syy­se­ro­ja se­lit­tä­vät Kun­ta­lii­ton mu­kaan myös ikä, ko­din si­jain­ti kun­nas­sa, am­mat­ti­a­se­ma, asui­nai­ka kun­nas­sa, per­he­muo­to, työ­nan­ta­ja ja su­ku­puo­li. Tyy­ty­väi­sim­piä kun­ta­pal­ve­lui­hin ovat iäk­käim­mät, kun­ta­kes­kus­tas­sa asu­vat, opis­ke­li­jat, 3–5 vuot­ta ny­kyi­ses­sä kun­nas­sa asu­neet, yk­sin­huol­ta­jat, kun­nan tai kun­ta­yh­ty­män pal­ve­luk­ses­sa ole­vat ja nai­set.

Ar­vi­ot kun­nal­lis­ten pal­ve­lu­jen hoi­dos­ta ovat hie­man hei­ken­ty­neet vuo­sis­ta 2017 ja 2020 ja ovat nyt suun­nil­leen sa­mal­la ta­sol­la kuin vuon­na 2015. Tyy­ty­väi­syys­ta­so on yhä kor­ke­am­pi kuin tut­ki­mus­kau­del­la 1996–2011.

– Jul­ki­ses­sa kes­kus­te­lus­sa pal­jon esil­lä ol­leet maan hal­li­tuk­sen, hy­vin­voin­ti­a­lu­ei­den sekä myös mo­nien kun­tien it­se te­ke­mät ja suun­nit­te­le­mat sääs­tö­toi­men­pi­teet to­den­nä­köi­ses­ti hei­jas­tu­vat hie­man kun­ta­lais­ten pal­ve­lu­ar­vi­oi­hin, ar­vi­oi tut­ki­mus­pääl­lik­kö Ma­ri­an­ne Pe­ko­la-Sjöb­lom tie­dot­tees­sa.

Vas­tauk­sis­sa nä­kyi myös huo­li sote-pal­ve­luis­ta, niin tie­don löy­det­tä­vyy­den, asi­oin­nin help­pou­den kuin pal­ve­lui­den riit­tä­vyy­den osal­ta. Vas­tauk­sis­ta kävi Kun­ta­lii­ton mu­kaan il­mi myös se, et­tei moni ole si­säis­tä­nyt sote-pal­ve­lu­jen vas­tuun siir­ty­neen kun­nil­ta hy­vin­voin­ti­a­lu­eil­le.

Kun­nis­ta ai­no­as­taan Hel­sin­gin kau­pun­ki tuot­taa kau­pun­ki­lai­sil­leen myös sote-pal­ve­lut.

Kun­ta­lais­tut­ki­mus 2024 -ky­se­lyyn vas­ta­si tou­ko-ke­sä­kuus­sa noin 10 500 suo­ma­lais­ta.