Em­mi Til­vis / STT

Il­mas­to­pa­nee­li pi­tää säh­kö­au­to­ja vält­tä­mät­tö­mä­nä osa­na il­mas­to­po­li­tiik­kaa, jon­ka avul­la voi­tai­siin saa­vut­taa tar­vit­ta­vat pääs­tö­vä­hen­nyk­set.

– Kai­ken yti­mes­sä on se, et­tä vies­tin­tä on yh­den­mu­kais­ta: nes­te­mäi­sil­lä polt­to­ai­neil­la aja­mi­nen kal­lis­tuu ja seu­raa­va au­to on säh­kö­au­to, oli se sit­ten uu­si au­to tai käy­tet­ty. Sen vies­tin tu­li­si ol­la lä­pi­leik­kaa­va kai­kes­sa, sa­noo Suo­men il­mas­to­pa­nee­lin jä­sen ja Tam­pe­reen yli­o­pis­ton pro­fes­so­ri Heik­ki Lii­ma­tai­nen.

Lii­ma­tai­nen pu­hui ai­hees­ta tie­do­tus­ti­lai­suu­des­sa, joka kä­sit­te­li Il­mas­to­pa­nee­lin tors­tai­na jul­kais­tua ra­port­tia tie­lii­ken­teen pääs­tö­toi­mis­ta.

Suo­mea si­too EU:n pääs­tö­vä­hen­nys­vel­voi­te. Il­mas­to­pa­nee­lin mu­kaan pää­mi­nis­te­ri Pet­te­ri Or­pon (kok.) hal­li­tuk­sen pää­tök­set vai­keut­ta­vat vel­voit­teen täyt­tä­mis­tä.

Hal­li­tus esi­mer­kik­si lie­ven­tää vaa­ti­mus­ta sii­tä, kuin­ka suu­ren osuu­den lii­ken­ne­polt­to­ai­neis­ta on ol­ta­va uu­siu­tu­via polt­to­ai­nei­ta, ku­ten bi­o­polt­to­ai­net­ta. Tätä vaa­ti­mus­ta uu­siu­tu­vien polt­to­ai­nei­den ja­ke­lus­ta kut­su­taan ja­ke­lu­vel­voit­teek­si. Tar­koi­tus on, et­tä osuus nou­see vuo­si vuo­del­ta.

Hal­li­tuk­sen la­ki­luon­nok­ses­sa eh­do­te­taan, et­tä ja­ke­lu­vel­voi­te­ta­so­jen ko­ro­tuk­sia loi­ven­ne­taan ny­kyi­ses­tä lais­ta. Lii­ma­tai­sen mu­kaan tämä pait­si kas­vat­taa pääs­tö­jä, myös hi­das­taa säh­kö­au­toi­hin siir­ty­mis­tä.

Suo­men il­mas­to­pa­nee­li on riip­pu­ma­ton la­ki­sää­tei­nen tie­de­pa­nee­li, joka tu­kee il­mas­to­po­li­tii­kan suun­nit­te­lua, pa­nee­li ker­too verk­ko­si­vul­laan.

Il­mas­to­pa­nee­lin yh­dek­sän toi­men­pi­teen lis­tal­la yk­si koh­ta on jouk­ko­lii­ken­teen, kä­ve­lyn ja pyö­räi­lyn edis­tä­mi­sen tu­ke­mi­nen.

– Suo­mes­sa ei ole teh­ty käy­tän­nös­sä juu­ri min­kään­lai­sia toi­men­pi­tei­tä, jot­ka edis­täi­si­vät kul­ku­ta­pa­siir­ty­mää (pois yk­si­tyi­sau­toi­lus­ta), la­taa Lii­ma­tai­nen.

Täl­lä sa­ral­la tar­vit­tai­siin rat­kai­su­ja val­ti­on li­säk­si kun­nil­ta.

Il­mas­to­pa­nee­lin mu­kaan säh­köis­ty­mi­nen ja ja­ke­lu­vel­voi­te ovat kui­ten­kin ki­vi­ja­lat tie­lii­ken­teen pääs­tö­jen vä­hen­tä­mi­ses­sä.

Pa­nee­lin mu­kaan lii­ken­teen säh­köis­ty­mis­tä pi­täi­si jou­dut­taa esi­mer­kik­si tu­ke­mal­la säh­kö­a­jo­neu­vo­jen jul­ki­sen la­tau­sinf­ran ra­ken­ta­mis­ta pää­teil­lä.

Il­mas­to­pa­nee­li suo­sit­taa myös säh­kö­kuor­ma-au­to­jen han­kin­ta­tu­kea. Sen si­jaan säh­köis­ten hen­ki­lö­au­to­jen han­kin­ta­tu­kea se ei pidä kus­tan­nus­te­hok­kaa­na, eli tu­keen me­ni­si pal­jon ra­haa suh­tees­sa sii­hen, kuin­ka pal­jon sen avul­la saa­tai­siin li­sää säh­kö­hen­ki­lö­au­to­ja.

Am­mat­ti­lii­ken­tee­seen os­te­tun die­se­lin ve­ro­e­tua pa­nee­li ei suo­sit­te­le, sil­lä tuki vä­hen­täi­si kan­nus­tet­ta in­ves­toi­da säh­kö- tai kaa­su­kuor­ma-au­toi­hin.

– Il­mas­to­pa­nee­li ei suo­sit­te­le, et­tä am­mat­ti­die­sel otet­tai­siin käyt­töön, kos­ka am­mat­ti­die­sel te­ko­hen­git­tää yhä kal­lis­tu­vaa tek­no­lo­gi­aa.

Il­mas­to­pa­nee­lin mu­kaan tie­lii­ken­teen pääs­tö­vä­hen­nyk­siin täh­tää­vä po­li­tiik­ka ei ai­heu­ta lo­vea ko­ti­ta­louk­sien kuk­ka­roon.

Hal­li­tuk­sen lin­jaus­ten vai­ku­tuk­sia ver­ra­taan vaih­to­eh­toon, jos­sa tie­lii­ken­teen pääs­töi­hin liit­ty­vää po­li­tiik­kaa teh­täi­siin pa­nee­lin suo­si­tus­ten mu­kaan. Lii­ma­tai­sen mu­kaan ko­ti­ta­louk­sien ko­ko­nais­kus­tan­nuk­sis­sa ei ole ske­naa­ri­oi­den vä­lil­lä juu­ri­kaan eroa. Il­mas­to­pa­nee­lin suo­si­tuk­ses­sa au­ton lii­kut­ta­mi­seen me­nee vä­hem­män ra­haa, mut­ta os­to­ku­lut ovat suu­rem­mat.

Lii­ma­tai­sen mu­kaan säh­kö­au­to­ja al­kaa ol­la enem­män tar­jol­la käy­tet­ty­nä.

– Jos ei Suo­mes­sa, niin sit­ten Ruot­sis­ta tai Sak­sas­ta maa­han­tuo­tu­na.

Pääs­tö­vä­hen­nys­vel­voit­tees­sa on mu­ka­na lii­ken­teen li­säk­si esi­mer­kik­si myös maa­ta­lous ja jä­te­huol­to. Yh­des­sä ne muo­dos­ta­vat niin sa­no­tun taa­kan­ja­ko­sek­to­rin. Suo­men il­mas­to­pa­nee­lin pu­heen­joh­ta­jan, pro­fes­so­ri Jyri Sep­pä­län mu­kaan on ko­ko­nais­ta­voit­teen kan­nal­ta olen­nais­ta, et­tä Suo­mi on­nis­tuu tie­lii­ken­teen pääs­tö­jen vä­hen­tä­mi­ses­sä.

– Esi­mer­kik­si maa­ta­lou­den puo­lel­ta on ai­ka vai­ke­aa ku­vi­tel­la, et­tä saa­daan suu­ria pääs­tö­vä­hen­nys­li­siä, sa­noo Sep­pä­lä.