Uu­tis­Rau­ma

Rau­ma sai kol­mi­sen viik­koa sit­ten myön­tei­sen pää­tök­sen hen­ki­lö­ju­na­lii­ken­teen al­ka­mi­ses­ta kah­den vuo­den ku­lut­tua. Myös Eu­ra­jo­el­la on in­nos­tut­tu asi­as­ta. Me­nee kui­ten­kin vuo­des­ta kah­teen vuo­teen en­nen kuin Väy­lä­vi­ras­to on asi­an kä­si­tel­lyt ja pää­tös saa­daan lain­voi­mai­sek­si.

Kun­nan­joh­ta­ja Vesa La­ka­nie­men mu­kaan Eu­ra­jo­el­la val­lit­see vah­va tah­to­ti­la hank­keen eteen­päin vie­mi­sek­si. Eli juna kul­ki­si Rau­man, Eu­ra­jo­en ja Eu­ran ja Ko­ke­mä­en kaut­ta Tam­pe­reel­le ja vaih­don kaut­ta Hel­sin­kiin.

– Kyl­lä hen­ki­lö­ju­na­lii­ken­ne edis­täi­si mo­nel­la ta­paa kun­nan elin­voi­ma­hank­kei­ta. Liik­ku­mi­nen tän­ne ja tääl­tä pois hel­pot­tui­si mer­kit­tä­väs­ti, sa­noo La­ka­nie­mi.

Hä­nen mu­kaan­sa ni­me­no­maan ju­nal­la mat­kus­ta­mi­nen tar­jo­aa mo­nia sel­lai­sia etu­ja, joi­ta bus­sil­la tai omal­la au­tol­la kul­ke­mi­nen ei mah­dol­lis­ta.

– Ju­nas­sa voi­daan läp­pä­rin kans­sa teh­dä töi­tä men­nen tul­len, ei­kä työ­pai­kan si­jain­ti enää vält­tä­mät­tä pa­ko­ta ih­mi­siä muut­ta­maan, kos­ka töi­tä voi teh­dä etä­nä tai ju­nas­sa mat­kus­ta­en.

Eu­ra­jo­el­la on suu­ria suun­ni­tel­mia. Muun mu­as­sa Eu­ra­jo­ki Bu­si­ness Val­ley viit­taa sii­hen, mi­ten kun­ta ai­koo hou­ku­tel­la vih­re­än siir­ty­män ja uu­den tek­no­lo­gi­an yri­tyk­siä. Ne so­pi­vat kun­nan suun­ni­tel­mien mu­kaan hy­vin Eu­ra­jo­en ny­kyi­seen te­ol­li­suus­ra­ken­tee­seen. Eu­ra­jo­ki pyr­kii vah­vis­ta­maan ase­maan­sa ener­gi­an ja uu­den tek­no­lo­gi­an kes­kuk­se­na.

Juu­ri täl­lai­set hank­keet edel­lyt­tä­vät myös lii­ken­nöin­ti­mah­dol­li­suuk­sien ke­hit­tä­mis­tä.

Alus­ta­vien kaa­vai­lu­jen mu­kaan sei­sa­ke tu­li­si Vuo­jo­el­le, mis­sä ai­kai­sem­min­kin on ju­naan nous­tu. Maa-alue on val­ti­on.

Ta­lou­del­li­ses­ti ei han­ke ole Eu­ra­jo­el­le mer­kit­tä­vä. Sei­sak­keen ja muun ym­pä­ris­tön ra­ken­ta­mi­nen mak­sai­si al­le puo­li mil­joo­naa eu­roa.

– Ny­ky­ään li­put os­te­taan kän­ny­käl­lä, ei­kä ase­ma vaa­di mer­kit­tä­vää ra­ken­ta­mis­ta. Ka­tos voi­si riit­tää val­lan hy­vin, La­ka­nie­mi sa­noo.