STT–AFP

Eu­roo­pan uni­o­ni suun­nit­te­lee vii­si­vuo­ti­sia jopa 36 pro­sen­tin tuon­ti­tul­le­ja kii­na­lai­sil­le säh­kö­au­toil­le, el­lei Kii­na tar­joa val­ti­on­tu­kia kos­ke­vaan rii­taan vaih­to­eh­tois­ta rat­kai­sua. Vii­me kuus­sa EU-ko­mis­sio aset­ti kii­na­lai­sil­le säh­kö­au­toil­le jopa 38 pro­sen­tin vä­li­ai­kai­sen ran­gais­tus­tul­lin al­ku­pe­räi­sen kym­me­nen pro­sen­tin tuon­ti­tul­lin li­säk­si.

EU:n sel­vi­tyk­sen mu­kaan kii­na­lai­set säh­kö­au­ton­val­mis­ta­jat saa­vat tu­kea, joka hait­taa eu­roop­pa­lai­sia val­mis­ta­jia. Se pi­tää tu­kia epä­rei­lui­na.

Kii­na vas­tus­taa tul­le­ja ää­nek­kääs­ti ja on va­lit­ta­nut asi­as­ta Maa­il­man kaup­pa­jär­jes­töl­le (WTO). EU on kui­ten­kin va­kuut­tu­nut, et­tä sen toi­men­pi­teet ovat WTO:n sään­tö­jen mu­kai­sia.

– EU on avoin vaih­to­eh­toi­sel­le rat­kai­sul­le tuon­ti­tul­lien si­jas­ta, jos rat­kai­su on te­ho­kas ja WTO:n sään­tö­jen mu­kai­nen, ker­toi EU-ko­mis­si­on vir­ka­mies toi­mit­ta­jil­le.

– Me kat­som­me, et­tä se on pal­jol­ti Kii­nan asia tuo­da esiin vaih­to­eh­toi­sia rat­kai­su­ja.

EU-ko­mis­si­on aset­ta­man ran­gais­tus­tul­lin suu­ruus vaih­te­lee au­ton­val­mis­ta­jas­ta riip­pu­en. Mark­ki­na­joh­ta­ja BYD:n lo­pul­li­nen tul­li oli­si noin 17 pro­sent­tia, Gee­ly-yh­ti­öl­lä 19,3 ja SAIC-yh­ti­öl­lä 36,3. Mui­hin EU:n kans­sa yh­teis­työ­tä teh­nei­siin kii­na­lai­syh­ti­öi­hin so­vel­let­tai­siin 21,3 pro­sen­tin tul­lia.

Mil­jar­döö­ri Elon Mus­kin Tes­la on pyy­tä­nyt omaa yh­dek­sän pro­sen­tin suu­ruis­ta tul­lia. Ko­mis­sio on kat­so­nut, et­tä Tes­la hyö­tyi Kii­nan tuis­ta vä­hem­män kuin kii­na­lai­set val­mis­ta­jat. Tes­lal­la on tuo­tan­toa Kii­nas­sa.

EU ja Kii­na ovat vii­me vuo­si­na ot­ta­neet yh­teen mo­nis­sa kaup­paan, tek­no­lo­gi­aan ja kan­sal­li­seen tur­val­li­suu­teen liit­ty­vis­sä asi­ois­sa.

Kii­nan nou­su säh­kö­au­to­mah­dik­si on osit­tain seu­raus­ta stra­te­gi­as­ta, jos­sa val­tio osoit­taa mit­ta­via sum­mia ko­ti­mai­sil­le yri­tyk­sil­le sekä tut­ki­mus- ja ke­hi­tys­työ­hön. Lä­hes 40 pro­sent­tia kii­na­lai­sis­ta säh­kö­au­tois­ta vie­tiin vii­me vuon­na Eu­roo­pan uni­o­niin.