Uusi-Kilponen: Suurinvestointien tiellä vielä monta mutkaa
Rauman satamaan suunnittelut vihreän vedyn ja synteettisen lentopolttoaineen tuotantolaitosten rakentamispäätösten edessä on vielä monta mutkaa. Toki investoijien tahtotila on äärimmäisen vahva. Monet tekijät vaativat kuitenkin tarkkaa pohdintaa miljardiluokan investointien mielekkyydestä.
Investoinnit edellyttävät selvää näkymää siitä, että EU päästövaatimukset fossiilisten polttoaineiden käytölle pitävät tai jopa kiristyvät.
Niin ikään pitää löytyä kansallisesti tahtotilaa tukipolitiikalle ja fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämiselle.
Niin Euroopan unionin tasolla kuin kansallisesti on kyettävä saavuttamaan yksimielisyys vihreän siirtymän välttämättömyydestä ja niistä toimista, jotka tätä kehitystä edesauttavat.
Nyt Rauman sataman suunniteltuja investointeja ei pidä ajatella kuin itsestään toteutuviksi. Julkisten linjausten lisäksi tarvitaan ennustettavuutta päästöttömän energian hinnasta ja saatavuudesta. Lisäksi tarvitaan näkymä hiilidioksidin talteenoton kustannuksista.
Investointien toteutumista edistää Rauman tapauksessa pilottihanke Metsä Groupin hiilidioksidin talteenotosta Rauman tehtaalla. Tällä kyetään osoittamaan muun muassa teknologinen toimivuus ja kustannustehokkuus.
Myönteistä merkitystä on myös Suomen vahvalla metsä- ja energiateollisuudella. Raumalla on molempia, kun merituulipuiston rakentamisen luvituksesta saadaan myönteiset päätökset.
Pitää kuitenkin muistaa myös teknisen kehityksen nopeus. Päästöttömiä polttoaineita kehitetään maailmanlaajuisesti. Koko ajan käydään kilpailua kustannustehokkaimmista vaihtoehdoista, joilla on vakaa näkymän pitkällä aikavälillä.
Mahdollisten satamaan suunniteltujen tuotantolaitosten suora työllisyysvaikutus ei ole suuri. Toteutuessaan ne voivat kuitenkin tuoda oheen muuta valmistusta. Esimerkiksi Synjet tutkimusprojektissa etsitään uusia menetelmiä erilaisten raaka-aineiden ja jätteiden jalostamista arvokkaiksi tuotteiksi.
Pauli Uusi-Kilponen
Päätoimittaja