Rauman matkailun huippusesonki onnistui
Rauman kesän kärki Pitsiviikko keräsi paljon ihmisiä ja järjestelyt olivat onnistuneet. Keskustelua herättänyt kansainvälisen suurmarkkinan ajoittuminen Pitsiviikolla toi keskustaan paljon kaivattua markkinahumua.
Suurmarkkinoiden järjestäjät arvioivat, että neljässä päivässä markkinoihin on tutustunut yli 70 000 kävijää. Myös Rauman Mustan Pitsin markkinat Kauppakadulla ja Savilanpuistossa sujuivat mainiosti. Uutuutena oli käsityöläismarkkinoiden järjestäminen Raatihuoneentorilla, joka keräsi runsaasti kehuja markkinavierailta.
Erityistä huomiota herätti myös erinomaisesti Mustan Pitsin yön jälkeen tehty alueen siivous aamuyöllä.
Myös viikon huipennus, Kaija Koon konsertti Kalatorilla oli uutta. Ensikokemuksen perusteella Kalatori sopii tapahtumapaikaksi mainiosti.
Kaikki suomalaiset kaupungit ovat varmasti kesäkaupunkeja, mutta Rauma täyttää vaatimukset kirkkaasti. Vaikka pääpaino on Pitsiviikossa, jolloin ohjelmaa on runsaasti, jää muillekin kesäviikoille aktiviteetteja. Elokuun loppupuolella Otanlahden rannan täyttää uusi Sunset Festival, jolle on asetettu suuret odotukset. Sitä ennen perinteinen Rauma Blues houkuttelee kaupunkiin musiikin ystäviä.
Näyttäisi siltä, että vaikka Pitsiviikkoa vietettiin jo 54. kertaa, jaksaa se yhä vetää paikkakunnalle ihmisiä. Rauman selkeästi vetovoimaisin ja ulospäin tunnettu alue Vanha Rauma on syytä pitää matkailumarkkinoinnin kärkenä. Seuraavaksi vetovoimaa hyödynnetään joulukaupunkina. Merellisyys ja sen houkutus nousee koko ajan, kun rannan ja matkailusaarten palvelut paranevat, mutta ainutlaatuisia ne eivät ole.
Samu Vahteristo
päätoimittaja