Perussuomalaisten viesti on mennyt hyvin perille
Perussuomalaisten kannatus on puolittunut viime eduskuntavaaleista. Se on enää neljänneksi suosituin, kun keskusta kiri viime mielipidemittauksessa sen ohi.
Perussuomalaisia kannattaa enää 11,4 prosenttia. Ylen gallupissa pudotusta tuli neljä prosenttiyksikköä vuoden alun mittauksesta.
Puheenjohtaja Riikka Purran mielestä suosion lasku johtuu epäonnistuneesta viestinnästä. Äänestäjille ei ole kyetty kertomaan niitä hyviä asioita, joita hallituksessa on saatu vietyä läpi.
Kyllä perussuomalaisten viesti on mennyt hyvin läpi. Purra esiintyi muun muassa sakset ja leikkuulauta kädessä somepäivityksessä.
Viesti oli harvinaisen selkeä: tukia leikataan raskaalla kädellä. Viesti oli sikälikin harvinaisen onnistunut, että se tavoitti laajalti, koska sitä kommentoivat monet tiedotusvälineet. Myös työelämän uudistukset, joita ay-liike pitää heikennyksinä, ovat tavoittaneet yleisönsä.
Ongelma ei olekaan viestien perillemenosta, vaan sisällöstä. Ne ovat huonoja puolueelta, joka lupaa ennen vaaleja pitää erityistä huolta heikompiosaisista ja jonka kannattajien enemmistö on perusduunareita. Puolue itse korostaa olevansa Suomen suurin työväenpuolue.
Kannattajat ovat pettyneitä vaalilupausten ja tekojen ristiriidasta. Varsinaiseksi läpisyötöksi opposition lapaan voidaan pitää suurituloisten verohelpotuksia. Niillä on helppo kurmoottaa persuja.
Seuraaviin eduskuntavaaleihin on aikaa kaksi vuotta. Hermoilu näkyy jo somepäivityksissä. Niinkään ei yritetä selitellä kannattajien kannalta ikäviä päätöksiä parhain päin tai sitä, miten ollaan leikkausten kanssa pakon edessä. Löytyyhän rahaa verohelpotuksiinkin.
Somepäivityksissä on palattu kannatuksen nousun juurille: maahanmuuton haitallisuuteen. Yksi kansanedustaja haluaa kieltää lailla islamin harjoittamisen ja toinen esittelee somessa rikostilastoja, joissa maahanmuuttajat ovat yliedustettuina. Puheenjohtaja Purra taas pitää huolestuttavana sitä, että yhdessä pääkaupunkiseudun kunnassa yli kolmannes syntyneistä vauvoista on maahanmuuttajien jälkeläisiä. Maahanmuuttovastaiset someviestit eivät enää saa sellaista vastakaikua, että niillä kannatusta merkittävästi pönkitettäisiin. Kannattajat katsovat asioita kukkaronsa kautta.
Pauli Uusi-Kilponen
Päätoimittaja