Jau­he­li­han vä­he­ne­mi­nen tai jopa lop­pu­mi­nen kaup­po­jen tis­keil­ta on ha­vah­dut­ta­nut suo­ma­lai­sen ku­lut­ta­jat ky­sy­mään syi­tä. Sa­mal­la poh­di­taan koko ruu­an­tuo­tan­non ti­laa Suo­mes­sa. Se ei ole ke­hut­ta­va. Kan­nat­ta­vuu­son­gel­mat pai­na­vat, kos­ka al­ku­tuot­ta­jan ei tah­do saa­da mo­nin pai­koin hin­taa, joka kat­tai­si edes ku­lut.

Esi­mer­kik­si nau­dan­li­han tuot­ta­jat ar­vos­te­le­vat sitä, et­tei­vät tu­lot ja­kau­du oi­keu­den­mu­kai­ses­ti al­ku­tuo­tan­non, li­ha­ta­lo­jen ja kau­pan kes­ken. Tuot­ta­jien kä­si­tyk­sen mu­kaan al­ku­tuo­tan­non pi­täi­si saa­da tois­ta­kym­men­tä pro­sent­tia hin­taa li­sää, jot­ta toi­min­ta oli­si kan­nat­ta­vaa nau­dan­li­han tuo­tan­nos­sa.

Maa­ta­lou­sy­rit­tä­jien mu­kaan jo­tain on pie­les­sä, kun li­ha­kar­jan­kas­vat­ta­jien saa­ma hin­ta on yk­si Eu­roo­pan pie­nim­mis­tä, mut­ta li­han hin­ta kau­pas­sa yk­si kal­leim­mis­ta.

Kan­nat­ta­vuut­taan maa­ta­lou­sy­rit­tä­jät pyr­ki­vät nos­ta­maan suo­ra­myyn­nil­lä niin, et­tä vä­li­por­taat jää­vät pois. Suo­ra­myn­tiin kes­kit­ty­viä ti­lo­ja löy­tyy Sa­ta­kun­nas­ta.

Koko al­ku­tuo­tan­non on­gel­mat kas­voi­vat jyr­käs­ti, kun ko­ro­nan ja Ve­nä­jän hyök­käy­so­dan ai­heut­ta­ma ener­gi­an ja re­hun hin­to­jen raju nou­su is­ki. Kus­tan­nuk­set nou­si­vat usei­ta kym­me­niä pro­sent­te­ja, mut­ta tuot­ta­ja­hin­nat laa­ha­si­vat pa­has­ti pe­räs­sä.

Tuo­tan­to­kus­tan­nuk­set ei­vät ole mer­kit­tä­väs­ti alen­tu­neet, vaik­ka inf­laa­tio on­kin tait­tu­nut ta­voi­te­ta­soon al­le kah­teen pro­sent­tiin.

Vii­meis­ten vuo­si­kym­men­ten ai­ka­na Suo­mes­sa on ha­vait­tu sel­keä taan­tu­ma sekä maa­ti­lo­jen ko­ko­nais­mää­räs­sä et­tä eri­tyi­ses­ti li­ha­kar­ja­ti­loil­la. Ti­las­to­jen mu­kaan maa­ti­lo­jen mää­rä on vä­hen­ty­nyt yli 50 pro­sent­tia vuo­des­ta 2000 läh­tien, ja tämä tren­di on nä­ky­nyt myös li­ha­kar­ja­sek­to­ril­la. Ete­kin pie­net per­he­ti­lat ovat vä­hen­ty­neet mer­kit­tä­väs­ti kil­pai­lu­ky­vyn hei­ken­ty­mi­sen, työ­voi­ma­pu­lan ja kan­nat­ta­vuu­son­gel­mien vuok­si.

EU:n maa­ta­lous­tu­ki­jär­jes­tel­mät ovat taas kes­kit­ty­neet enem­män ym­pä­ris­tö- ja eläin­hy­vin­voin­ti­ta­voit­tei­siin, mikä vaa­tii ti­loil­ta jopa mer­kit­tä­viä in­ves­toin­te­ja.

Tu­le­vai­suu­des­sa tuot­ta­jien uh­ka­na on myös Suo­men 2035 hii­li­neut­raa­li­suus­ta­voi­te. Nau­ta­e­läi­met ovat mer­kit­tä­vä me­taa­ni­pääs­tö­jen läh­de, ja pääs­tä­jen vä­hen­tä­mis­vaa­ti­muk­set voi­vat joh­taa tiu­kem­piin sään­töi­hin tai ve­ro­tuk­siin.

Li­ha­kar­ja­ti­lo­jen mää­rän en­nus­te­taan vä­he­ne­vän mal­til­li­ses­ti. Sek­to­rin eloon­jää­mi­ses­sä rat­kai­se­vaa on jous­ta­vuus muut­tu­viin mark­ki­noi­hin ja sään­te­lyyn. Tu­le­vai­suu­den me­nes­tys riip­puu myös tek­no­lo­gi­an hyö­dyn­tä­mi­ses­tä ja ym­pä­ris­tö­te­hok­kuu­des­ta sekä ku­lut­ta­jien ar­vos­ta­mas­ta eet­ti­syy­des­tä ja tuo­tan­non pai­kal­li­suu­des­ta.

Pau­li Uu­si-Kil­po­nen

Pää­toi­mit­ta­ja