Satakunnan Kuljetusyrittäjien uusi puheenjohtaja Ari Eklund on perinyt kiinnostuksen järjestötoimintaan jo pienenä poikana isältään
Maarit Kautto
Ari Eklundin isä Altti perusti Kuljetus A. Eklundin yhdellä autolla vuonna 1961 Kullaalla.
– Isäni liittyi aikoinaan Ulvilan Nimismiespiirin Autoilijoihin ja se on varhaisin järjestötoimintaan liittyvä lapsuusmuistoni. Siitä pitäen yrityksemme on ollut Suomen kuorma-autoliiton ja sittemmin Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsen.
Toisen polven kuljetusyrittäjä Ari Eklund on 54-vuotias ja asuu nykyään Nakkilassa. Yrityksen toimipaikka on Eurajoella.
– Oy-muotoisena Kuljetus A. Eklund on toiminut 14 vuotta. Tänä päivänä meillä on kuusi yhdistelmää ja yritys työllistää puutavara-ajossa 11 henkeä, minut ja poikani mukaan lukien. Toiminta-aluettamme ovat Satakunta ja Varsinais-Suomi ja toimeksiantajina on useampi eri metsäyhtiö.
Nykyisin yrityksen vetovastuun toimitusjohtajana on ottanut Arin poika Sami Eklund.
– Sami vastaa päivittäisestä logistiikasta ja työnohjauksesta. Vaikka itsekin olen päivittäin töissä, pystyn irrottautumaan myös järjestötyöhön.
Ari Eklund on asunut aikoinaan 20 vuotta Raumalla ja toiminut Rauman Autoilijoiden sihteerinä. Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n hallitukseen hän on kuulunut vuodesta 2016 lähtien ja Satakunnan Kuljetusyrittäjien hallitukseenkin jo useita vuosia.
– Jouko Rantanen luotsasi ansiokkaasti Satakunnan Kuljetusyrittäjiä 17 vuotta. Kun hän päätti eläköityä, lupasin lähteä ehdolle puheenjohtajaksi ja tulin valituksi. Joukon jalanjäljille on hyvä astua, sillä olemme tänä päivänä tunnettu vaikuttaja ja yksi SKAL:ry:n suurimmista paikallisjärjestöistä. Yhdistyksellämme on 135 yrittäjäjäsentä ja jäsenistö kattaa alan laajan kirjon pikkupaketeista raskaisiin lavettikuljetuksiin, Ari Eklund toteaa.
Järjestötyön merkitytä Ari Eklund pitää erittäin tärkeänä erityisesti alalla, joka on täynnä sääntelyä, normeja ja valvontaa.
– Kuljetusala on varmasti säädellyin kaikista ja lainsäädäntö muuttuu jatkuvasti. Satakunnan Kuljetusyrittäjien tehtävänä on jakaa jäsenistölleen ajantasaista informaatiota, verkostoitumismahdollisuuksia ja tarjota koulutusta edistäen näin alalla toimimisen edellytyksiä. Esimerkkinä viimeisin koulutuksemme, joka liittyi päästölaskentaan. EU:n kautta päästölaskenta on tulossa alalle ja koskettaa jollain haitarilla meitä kaikkia. Tällä hetkellä jotkut toimeksiantajat jo vaativat sitä, toiset eivät. Käytännössä päästölaskenta tarkoittaa sitä, että kaikenlaisen kuljetustoiminnan hiilidioksidipäästöjä seurataan ja raportoidaan, oli kyse sitten vaikkapa juomatölkistä tai tukkipinosta.
– Itse olen käyttänyt SKAL:n lainopillisia palveluita muun muassa työsuhdeasioissa ja sukupolvenvaihdoksessa. Lähivuosina sukupolvenvaihdokset ovat ajankohtaisia monissa alan yrityksissä ja on tärkeää tietää, että prosessiin on saatavissa apua. Jatkamisen halua varmasti löytyy, mutta tänä päivänä yrityksen ostaminen tai aloittaminen ei ole helppoa ja vaatii isoja investointeja.
– Yksi tärkeistä tehtävistämme on viedä tietoa alan opiskelumahdollisuuksista kouluihin, jotta saamme mukaan nuoria kuljettajia ja myös uusia yrittäjiä. Vaikka elämmekin nyt laskusuhdanteessa, ei kuljetusten tarve ole juurikaan vähentynyt, joten tekijöitä tarvitaan lisää nyt ja tulevaisuudessa.
Satakunnan Kuljetusyrittäjät on mukana vaikuttamassa myös teiden kunnossapitoon ja pitää tiivistä yhteyttä Varsinais-Suomen ELY-keskukseen, Väylävirastoon ja tieurakoitsijoihin. Lyhyet talvet ja alati vaihtelevat kelit asettavat tienpidolle runsaasti haasteita.
Ari Eklundin mukaan Satakunnassa on osittain saatu korjausvelkaa kurottua ja osa tiestöstä on hyvässä kunnossa, mutta pääpiirteittäin paikallistiestö on huonokuntoista. Positiivisia ovat tiehankkeet, joita on suunnitteilla, esimerkkeinä vt11 jatkaminen ja liittyminen suoraan kasitiehen sekä kasitien Rauma-Eurajoki -välin nelikaistaistaminen.
– Nyt vaaditaan aktiivista edunvalvontaa, jotta rahoitus näille hankkeille saadaan mahdollisimman pian, Eklund painottaa.


