Maa­rit Kaut­to

Ari Ek­lun­din isä Alt­ti pe­rus­ti Kul­je­tus A. Ek­lun­din yh­del­lä au­tol­la vuon­na 1961 Kul­laal­la.

– Isä­ni liit­tyi ai­koi­naan Ul­vi­lan Ni­mis­mies­pii­rin Au­toi­li­joi­hin ja se on var­hai­sin jär­jes­tö­toi­min­taan liit­ty­vä lap­suus­muis­to­ni. Sii­tä pi­tä­en yri­tyk­sem­me on ol­lut Suo­men kuor­ma-au­to­lii­ton ja sit­tem­min Suo­men Kul­je­tus ja Lo­gis­tiik­ka SKAL ry:n jä­sen.

Toi­sen pol­ven kul­je­tu­sy­rit­tä­jä Ari Ek­lund on 54-vuo­ti­as ja asuu ny­ky­ään Nak­ki­las­sa. Yri­tyk­sen toi­mi­paik­ka on Eu­ra­jo­el­la.

– Oy-muo­toi­se­na Kul­je­tus A. Ek­lund on toi­mi­nut 14 vuot­ta. Tänä päi­vä­nä meil­lä on kuu­si yh­dis­tel­mää ja yri­tys työl­lis­tää puu­ta­va­ra-ajos­sa 11 hen­keä, mi­nut ja poi­ka­ni mu­kaan lu­kien. Toi­min­ta-alu­et­tam­me ovat Sa­ta­kun­ta ja Var­si­nais-Suo­mi ja toi­mek­si­an­ta­ji­na on use­am­pi eri met­säyh­tiö.

Ny­kyi­sin yri­tyk­sen ve­to­vas­tuun toi­mi­tus­joh­ta­ja­na on ot­ta­nut Arin poi­ka Sami Ek­lund.

– Sami vas­taa päi­vit­täi­ses­tä lo­gis­tii­kas­ta ja työ­noh­jauk­ses­ta. Vaik­ka it­se­kin olen päi­vit­täin töis­sä, pys­tyn ir­rot­tau­tu­maan myös jär­jes­tö­työ­hön.

Ari Ek­lund on asu­nut ai­koi­naan 20 vuot­ta Rau­mal­la ja toi­mi­nut Rau­man Au­toi­li­joi­den sih­tee­ri­nä. Met­sä­a­lan Kul­je­tu­sy­rit­tä­jät ry:n hal­li­tuk­seen hän on kuu­lu­nut vuo­des­ta 2016 läh­tien ja Sa­ta­kun­nan Kul­je­tu­sy­rit­tä­jien hal­li­tuk­seen­kin jo usei­ta vuo­sia.

– Jou­ko Ran­ta­nen luot­sa­si an­si­ok­kaas­ti Sa­ta­kun­nan Kul­je­tu­sy­rit­tä­jiä 17 vuot­ta. Kun hän päät­ti elä­köi­tyä, lu­pa­sin läh­teä eh­dol­le pu­heen­joh­ta­jak­si ja tu­lin va­li­tuk­si. Jou­kon ja­lan­jäl­jil­le on hyvä as­tua, sil­lä olem­me tänä päi­vä­nä tun­net­tu vai­kut­ta­ja ja yk­si SKAL:ry:n suu­rim­mis­ta pai­kal­lis­jär­jes­töis­tä. Yh­dis­tyk­sel­läm­me on 135 yrit­tä­jä­jä­sen­tä ja jä­se­nis­tö kat­taa alan laa­jan kir­jon pik­ku­pa­ke­teis­ta ras­kai­siin la­vet­ti­kul­je­tuk­siin, Ari Ek­lund to­te­aa.

Jär­jes­tö­työn mer­ki­ty­tä Ari Ek­lund pi­tää erit­täin tär­ke­ä­nä eri­tyi­ses­ti alal­la, joka on täyn­nä sään­te­lyä, nor­me­ja ja val­von­taa.

– Kul­je­tu­sa­la on var­mas­ti sää­del­lyin kai­kis­ta ja lain­sää­dän­tö muut­tuu jat­ku­vas­ti. Sa­ta­kun­nan Kul­je­tu­sy­rit­tä­jien teh­tä­vä­nä on ja­kaa jä­se­nis­töl­leen ajan­ta­sais­ta in­for­maa­ti­o­ta, ver­kos­toi­tu­mis­mah­dol­li­suuk­sia ja tar­jo­ta kou­lu­tus­ta edis­tä­en näin alal­la toi­mi­mi­sen edel­ly­tyk­siä. Esi­merk­ki­nä vii­mei­sin kou­lu­tuk­sem­me, joka liit­tyi pääs­tö­las­ken­taan. EU:n kaut­ta pääs­tö­las­ken­ta on tu­los­sa alal­le ja kos­ket­taa jol­lain hai­ta­ril­la mei­tä kaik­kia. Täl­lä het­kel­lä jot­kut toi­mek­si­an­ta­jat jo vaa­ti­vat sitä, toi­set ei­vät. Käy­tän­nös­sä pääs­tö­las­ken­ta tar­koit­taa sitä, et­tä kai­ken­lai­sen kul­je­tus­toi­min­nan hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jä seu­ra­taan ja ra­por­toi­daan, oli kyse sit­ten vaik­ka­pa juo­ma­töl­kis­tä tai tuk­ki­pi­nos­ta.

– It­se olen käyt­tä­nyt SKAL:n lai­no­pil­li­sia pal­ve­lui­ta muun mu­as­sa työ­suh­de­a­si­ois­sa ja su­ku­pol­ven­vaih­dok­ses­sa. Lä­hi­vuo­si­na su­ku­pol­ven­vaih­dok­set ovat ajan­koh­tai­sia mo­nis­sa alan yri­tyk­sis­sä ja on tär­ke­ää tie­tää, et­tä pro­ses­siin on saa­ta­vis­sa apua. Jat­ka­mi­sen ha­lua var­mas­ti löy­tyy, mut­ta tänä päi­vä­nä yri­tyk­sen os­ta­mi­nen tai aloit­ta­mi­nen ei ole help­poa ja vaa­tii iso­ja in­ves­toin­te­ja.

– Yk­si tär­keis­tä teh­tä­vis­täm­me on vie­dä tie­toa alan opis­ke­lu­mah­dol­li­suuk­sis­ta kou­lui­hin, jot­ta saam­me mu­kaan nuo­ria kul­jet­ta­jia ja myös uu­sia yrit­tä­jiä. Vaik­ka eläm­me­kin nyt las­ku­suh­dan­tees­sa, ei kul­je­tus­ten tar­ve ole juu­ri­kaan vä­hen­ty­nyt, jo­ten te­ki­jöi­tä tar­vi­taan li­sää nyt ja tu­le­vai­suu­des­sa.

Sa­ta­kun­nan Kul­je­tu­sy­rit­tä­jät on mu­ka­na vai­kut­ta­mas­sa myös tei­den kun­nos­sa­pi­toon ja pi­tää tii­vis­tä yh­teyt­tä Var­si­nais-Suo­men ELY-kes­kuk­seen, Väy­lä­vi­ras­toon ja tie­u­ra­koit­si­joi­hin. Ly­hy­et tal­vet ja ala­ti vaih­te­le­vat ke­lit aset­ta­vat tien­pi­dol­le run­saas­ti haas­tei­ta.

Ari Ek­lun­din mu­kaan Sa­ta­kun­nas­sa on osit­tain saa­tu kor­jaus­vel­kaa ku­rot­tua ja osa ties­tös­tä on hy­väs­sä kun­nos­sa, mut­ta pää­piir­teit­täin pai­kal­lis­ties­tö on huo­no­kun­tois­ta. Po­si­tii­vi­sia ovat tie­hank­keet, joi­ta on suun­nit­teil­la, esi­merk­kei­nä vt11 jat­ka­mi­nen ja liit­ty­mi­nen suo­raan ka­si­tie­hen sekä ka­si­tien Rau­ma-Eu­ra­jo­ki -vä­lin ne­li­kais­tais­ta­mi­nen.

– Nyt vaa­di­taan ak­tii­vis­ta edun­val­von­taa, jot­ta ra­hoi­tus näil­le hank­keil­le saa­daan mah­dol­li­sim­man pian, Ek­lund pai­not­taa.