Rumpujen takaa mediamaailmaan ja lopulta ison tapahtumajärjestäjän pomoksi
Tomi Saarinen jätti lukion jälkeen Euran taakseen ja tie vei Porin kautta Helsinkiin.
Ari Anteroinen, UR
Eurasta kotoisin oleva Tomi Saarinen, 45, toimii nykyisin tapahtumajärjestäjä Live Nation Finlandin toimitusjohtajana. Pori Jazzien aikaan mies oli Porissa tapaamassa asiakkaita sekä yhteistyökumppaneita ja katsomassa, miten hommat toimivat.
– Sinänsä minulla ei ole täällä mitään operatiivista tehtävää, lukion jälkeen Eurasta muille seuduille lähtenyt Saarinen kertoi.
Salminen kuuli sattumalta, että YLE:n Porin toimitukseen haettiin harjoittelijaa. Hän sai muun muassa hyvää oppia urheilujuttujen toimittamisesta.
– Jäin harjoittelun jälkeen töihin ja lykkäsin inttiä pari vuotta eteenpäin. Asuin kaksi ja puoli vuotta Porissa. Armeijan jälkeen muutin Tampereelle, missä olin yliopistossa vajaan vuoden, kunnes muutin Helsinkiin, Saarinen avasi historiaansa.
Seuraavana kesänä oli neljä työpaikkaa tarjolla.
– Vaihtoehtoina oli esimerkiksi TV:n urheiluhommat ja kaksi radiota, joista toinen oli Radio Mafia, minne menin kesätöihin. Homma johti siihen, että lopulta juonsin Pressiklubi-ohjelmaa Olga K:n kanssa.
Tarina jatkui ja kanava muuttui YleX:ksi. Se haki nuoria juontajia.
– Jäin sinne ja tein lähes kaikkea. Olin juontaja, tuottaja, musiikkipäällikkö ja lopulta kanavan vetäjä, kunnes lähdin muihin hommiin.
Tomi Saarinen siirtyi hetkeksi kaupallisen radion puolelle NRJ Groupin maajohtajaksi.
– Olin mietttinyt, että levy-yhtiössä olisi kiva olla töissä ja kohta sellaisesta mahdollisuudesta soiteltiin. Minua pyydettin Sonylle markkinointijohtajaksi. Olin siellä kolme ja puoli vuotta, kertoi Saarinen.
Samanlainen tilanne toistui, kun Live Nation Finland haki toimitusjohtajaa.
– Sieltä soitettiin ja lopulta päädyin näihin hommiin. Elokuussa tulee viisi vuotta tätä.
Ennen kuin mediat ja musiikkipiirit miestä kutsuivat, oli Saarinen soittanut jo pitkään rumpuja ja tehnyt DJ-keikkaa. Joku saattaa muistaa hänen Euran ajoilta Mika Peltosen liidaaman Hilpeä Roger -yhtyeen nuorena rumpalina.
– Olen soittanut rumpuja 7-vuotiaasta asti. Minusta piti tulla ammattimuusikko, kunnes tajusin, että elämässä voisi olla jotain muutakin. Mutta junnuna Eurassa olin tosiaan soittamisesta kiinnostunut. Otin muun muassa rumputunteja Raumalla Timo ”Tipi” Koskiselta, jatkoi Saarinen.
Mutta palataan takaisin nykypäivään. Mitä Saarisen työnkuvaan kuuluu Live Nation Finlandissa?
– Meillä on iso organisaatio, missä on todella kovia ammattilaisia. On onni tehdä töitä sellaisten ihmisten kanssa, joilla on tosi kovaa kokemusta vaikka artistien kanssa diilien tekemisestä tai tuotannollisista asioista. Toimitusjohtajan työssä katson firman menevän oikeaan suuntaan ja ammattilaisilla on hyvä paikka tehdä töitä.
– Toki teen jonkin verran artistienkin kanssa suoraan töitä sopimuspuolella. Live Nation Finland tekee vuodessa noin 200 omaa tapahtumaa ja lisäksi välitetään noin parisataa artistia muille, kuten esimerkiksi Pori Jazziin, Saarinen tarkensi.
Saarisen mukaan tapahtuma-ala on kovasti muutoksessa.
– Ennen covidia ala kasvoi kymmenen prosenttia vuodessa. Nyt ollaan taas nousussa, mikä voidaan nähdä esimerkiksi tämän kesän keikkojen yhteydessä. Metallica, Bruce Springsteen, Coldplay, kaikki seitsemän stadion keikkaa myytiin loppuun. Lippuja on myytiin yli 325 000.
– Muutoksia on monia esimerkiksi artistien tarpeiden yleisön odotuksien suhteen.
Miltä tulevaisuus näyttää?
– Elämme tulevaisuutta juuri nyt ja kasvu on ollut nähtävissä. Ihmiset ostavat yhä enemmän palveluita ja mehän olemme palvelualalla. Kehitys jatkuu ja yhä enemmän tullaan tekemään hienompia tapahtumia. Ja yhä enemmän ihmiset niissä käyvät. Aina voidaan miettiä uusia teknologisia innovaatioita, jotka auttaisivat asiakaspalvelussa, Saarinen vastasi.
– Työmme syvin ydin on se, että mahdollistamme sen, että artisti, yleisö ja yhteistyökumppanit voivat kohdata. Sieltä fyysisistä kohtaamisista syntyvät ne muistot ja elämykset. Kun näkee yleisön nauttivan, se on tämän työn paras puoli.
Usein väitetään, että Suomi on syrjässä ja kaikkia maailmantähtiä ei tänne esiintymään saada.
– Aina on niin, että kaikkia ei saada, keitä haluttaisiin. Se on ollut aina niin ja on jatkossakin, Saarinen kommentoi.
– Tapahtumia on satoja ympäri Eurooppaa, joten on selviö, että yksi kesä ei riitä. Syyt voivat vaihdella, miksi näin on. Mieluummin keskittyisin siihen, mitä me tänne saamme. Esimerkiksi tänä kesänä on ollut paljon ulkomaisia artisteja. Meillä on historiallinen stadionkesä. Tämä vuosi on monessa mielessä ilonaihe. Kyllä ne artistit Suomeen tulevat ennemmin tai myöhemmin.