Tui­ja Saa­ri­nen

Kaik­ki läh­ti yh­des­tä muo­vi­kas­sis­ta.

– Yk­si asi­ak­kaam­me oli pa­kan­nut mat­ka­lauk­kuun­sa mei­dän muo­vi­kas­sim­me, ja kek­si lä­het­tää ku­van sii­tä Du­bain Burj Al Arab -pil­ven­piir­tä­jä taus­tal­la. Sii­tä se sit­ten läh­ti. Nyt ku­via sa­te­lee asi­ak­kail­ta ym­pä­ri maa­il­maa. Niis­sä seik­kai­le­vat muo­vi­kas­sin li­säk­si esi­mer­kik­si Pyö­rä-Nur­men pipo, lip­pis tai Paa­vo-mas­kot­ti. Ku­via pää­see ihai­le­maan mei­dän Fa­ce­book-si­vuil­lam­me, ker­too yrit­tä­jä Jus­si Nur­mi.

Pyö­rä-Nur­mea luot­saa­vat Nur­men li­säk­si hä­nen si­sa­ruk­sen­sa An­na Leh­to­nen ja Eli­na Kos­ki.

Pyö­rä-Nur­mi on pääs­syt täl­lä maa­il­man­kier­tu­eel­la jo muun mu­as­sa Tur­kin Ala­ny­aan, Kyp­rok­sen Agia Na­paan, Pa­rii­siin, Ruot­sin Keb­ne­kai­sen hui­pul­le ja Kree­tan Agi­os Ni­ko­la­ok­sel­le.

Nyt maa­il­mal­la­kin reis­saa­va sym­paat­ti­nen ja vei­keä Paa­vo-mas­kot­ti syn­tyi lo­gon uu­dis­ta­mi­sen yh­tey­des­sä. Nur­mi-sa­nan i:stä teh­tiin olym­pi­a­soih­tu, ja no­pe­as­ti seu­ra­si­kin aja­tus Paa­vo Nur­mes­ta. Mas­kot­ti sai ni­men Paa­vo ja yri­tys slo­ga­nin ”Ole kuin Paa­vo. Va­lit­se Nur­mi.”

– Paa­vo muis­tut­taa vä­hän las­ten ra­kas­ta­maa Su­per Ma­ri­o­ta. Ajat­te­lim­me, et­tei kai­ken tar­vit­se ol­la niin sport­tis­ta.

Pyörä-Nurmen Paavo-maskotti kurkistelee hyllyjen välistä. Kuvia Paavosta satelee asiakkailta ympäri maailmaa, kertovat yrittäjä Jussi Nurmi ja myyjä Riikka Robles.

Pyörä-Nurmen Paavo-maskotti kurkistelee hyllyjen välistä. Kuvia Paavosta satelee asiakkailta ympäri maailmaa, kertovat yrittäjä Jussi Nurmi ja myyjä Riikka Robles.

Pyö­rä-Nur­mi aloit­taa en­si ke­vää­nä In­ters­port-kaup­pi­aa­na Rau­man Ci­ty­mar­ke­tin ti­lois­sa. Nur­mi ko­ros­taa, et­tä uu­si vaih­de sil­mäs­sä men­nään koh­ti tu­le­vaa, mut­ta kah­del­la eri po­lul­la.

– Voi sa­noa, et­tä ai­hio on mo­lem­mil­la liik­keil­lä sama, mut­ta tuot­teet täy­sin eri­lai­sia. Aja­tuk­se­na on vah­vis­taa edel­leen sitä, mikä isol­la ket­jul­la on jo vah­vaa ja sa­ma­ten vah­vis­taa sitä, mikä meil­lä on vah­vaa. Tuo­te­pai­no­tus tu­lee ole­maan eri­lai­nen. In­ters­por­tin vah­vuus on mie­les­tä­ni tren­dik­kääs­sä ken­kä- ja vaa­te­va­li­koi­mas­sa, ja Pyö­rä-Nur­mea luon­neh­ti­sin enem­män ur­hei­lu­vä­li­ne­kau­pak­si. Toki meil­lä on edel­leen myös laa­ja va­li­koi­ma vaat­tei­ta ja ken­kiä.

Tar­koi­tus on ava­ta In­ters­port pie­nen re­mon­tin jäl­keen huh­ti­kuun puo­les­sa­vä­lis­sä. Kaik­ki tuot­teet uu­si­taan, eli kaup­pa tyh­jen­ne­tään vä­lis­sä.

Hal­li­tuk­sen huh­ti­kui­nen il­moi­tus työ­suh­de­pyö­rä­e­dun kaa­vail­lus­ta pois­ta­mi­ses­ta en­si vuo­den alus­ta al­ka­en sei­saut­ti Nur­mel­la käy­tän­nös­sä säh­kö­pyö­rä­kau­pan.

– Ai­ka ja tapa, jol­la asia esi­tet­tiin, oli­vat täy­sin vää­riä. Nyt ih­me­tel­lään epä­var­muu­des­sa lo­ka­kuu­hun as­ti, mi­ten täs­sä käy. Epä­sel­vää on, saa­vat­ko tä­män vuo­den lop­puun men­nes­sä työ­suh­de­pyö­rän hank­ki­neet pi­tää ve­ro­e­dun. Se on py­säyt­tä­nyt säh­kö­pyö­rä­kau­pan.

Niin sa­not­tu­ja ”luo­mu­pyö­riä” myy­dään edel­leen hy­vin, on­han Rau­ma pyö­räi­ly­kau­pun­ki. Nii­den kap­pa­le­hin­nat ovat kui­ten­kin reip­paas­ti al­hai­sem­mat kuin säh­kö­pyö­rien, joi­den hin­nat liik­ku­vat 3 000‒5 000 eu­ros­sa.

Pyö­rä­maa­il­mas­sa pie­noi­nen hit­ti on jo jon­kin ai­kaa ol­lut Gra­vel-pyö­rä.

– Se on kil­pa­pyö­rän ja maas­to­pyö­rän mik­sat­tu ver­sio. Sii­nä on kil­pa­pyö­rää le­ve­äm­mät ren­kaat ja mu­ka­vam­pi ajo­a­sen­to, ja se on sport­ti­sem­pi ta­val­li­seen pyö­rään ver­rat­tu­na. Hin­nat vaih­te­le­vat 1 000–10 000 eu­ron vä­lil­lä. Mitä enem­män hin­taa, sen ke­vy­em­pi pyö­rä yleen­sä on.

Vii­me vuo­sien hit­te­jä muis­tel­les­sa tu­lee mie­leen ai­na­kin se­lä­tin hie­man yli kym­me­nen vuo­den ta­kaa.

– Lä­he­tys tuo­tiin la­voil­la kaup­pa­käy­tä­väl­le, em­me­kä eh­ti­neet vie­lä nii­tä edes kau­pan puo­lel­le, kun ne jo oli myy­ty. Spin­ne­ri eli sor­mi­hyr­rä oli myös val­ta­va hit­ti kah­dek­san vuot­ta sit­ten. Yh­del­tä ur­hei­lu­tuk­ku­ril­ta saim­me nii­tä juu­ri oi­ke­aan ai­kaan, kun ne oli­vat kaik­ki­al­ta lop­pu.

– Ko­ro­na-ai­kaan puo­les­taan kaik­ki ko­ti­kun­toi­lu­lait­teet me­ni­vät kuin kuu­mil­le ki­vil­le. Tal­vi 2021 oli li­säk­si hyvä sii­nä mie­les­sä, et­tä ih­mi­set pää­si­vät hiih­tä­mään, muis­te­lee Nur­mi.