Preeriaratsu ja mutkaohjus – Turkan Indian ja Hansin Ducati keräävät ihailevia katseita
Ari Anteroinen
Turkka Suuriniemi lipuu haastattelupaikalle tyylikkäällä sinisellä moottoripyörällä. Pyörää luullaan useasti vanhemmaksi kuin se onkaan. Raumalaisen menopeli on kuitenkin vuoden 2014 amerikkalainen Indian Chief Vintage.
Kohta paikalle päristelee myös monille raumalaisille tuttu valokuvaaja Hans Lehtinen, joka istuu, tai likipitäen makaa, ajopelinsä päällä. Hänenkään pyöränsä ei ole niin vanha kuin luullaan, vaan italialainen ratapyörää muistuttava punainen Ducati Sport 1000 on vuodelta 2006.
Monet suomalaiset ostavat prätkäkuumeen iskiessä joko jonkun japanilaispyörän tyyliin Honda, Suzuki, Yamaha tai Kawasaki, tai sitten hankitaan amerikkalainen Harley-Davidson.
Suuriniemi ja Lehtinen ovat valinneet toisin.
– ”Inkkaria” ei tehty lainkaan 1900-luvun lopulla. 2014 alkoi uusi tuotanto. Olin Lahdessa moottoripyöränäyttelyssä, jossa oli iso koeajotilaisuus. Päätin tutustua kunnolla erilaisiin pyöriin. Sattuman oikusta satuin ensimmäiseksi ottamaan uunituoreen Indianin koeajoon. Lenkin jälkeen en halunnut ajaa mitään muuta, kertoo Suuriniemi rakkaudesta ensisilmäyksellä.
Parin vuoden jälkeen, kun Suuriniemi kertomansa mukaan oli saanut rikottua riittävästi säästöporsaita, hän osti 2016 keväällä oman Indianin.
– Se on niin hyvä ajettava, tukeva ja painopiste on alhaalla. Se ei hätkähdä mistään tuulista. Kaikki on niin kuin pitää, kehuu Suuriniemi.
Kuinka Indian kerää katseita ja kommentteja?
– Valitettavan usein siihen pysähtyy joku vanhempi herra, eikä nuori nainen. En ymmärrä, mikä siinä on, Suuriniemi naurahtaa.
– Onpa kaunis, yleensä kehutaan. Olen samaa mieltä. Siinä on klassista muotokieltä. Tämä muistuttaa aika paljon vuoden 1947 Indian Chief Roadmasteria. Sininen väri on yksi tehtaan perinneväreistä ja tämän värinen Chief sattui minua odottamaan tamperelaisen liikkeen nurkassa, muistelee Suuriniemi.
Suuriniemi innostui moottoripyöristä vasta aikuisiällä.
– 2011 ostin ensimmäisen. Se oli Moto-Raumasta löytynyt sopivanvärinen Honda Shadow.
Moto-Rauman Juha ”Juuso” Lujala liittyy myös Hans Lehtisen ja punaisen Ducatin kohtaamiseen.
– Tein vuosituhannen vaihteen jälkeen Moto-Raumalle nettisivut ja myös koeajoin ja kuvasin myynnissä olleita pyöriä nettiin. Mielessä ei ollut ollenkaan oman pyörän hankkiminen. Kuitenkin vuonna 2010 eräältä reissulta palatessani ja lähiseudun huoltoasemalle pysähtyessäni näin pihalla parkissa punaisen Ducatin, joka herätti mielenkiintoni. Tilanne oli ja meni ja unohtuikin. Kului parisen viikkoa, kun kurvasin käymään Moto-Raumassa. Siinä se samainen pyörä oli juuri vaihdossa tulleena ensimmäisenä myyntirivissä! Jotain kohtalon johdatusta siinä varmaan oli. Koeajolle piti lähteä saman tien ja ostopäätös syntyi äkkiä. Taisi siinä Juusokin yllättyä, että oikeastiko se nyt ostaa oman pyörän.
Lehtisen Ducatin malli on harvinainen. Sitä tehtiin tällaisena versiona vain vuonna 2006.
– Se muistuttaa Ducatin 70-luvun malleja ja on tyyliltään niin sanottu Café Racer, eli kaikesta ylimääräisestä riisuttu pyörä, jollaisilla kisailtiin aikanaan kaduilla ja mutkateillä, Lehtinen avaa.
– Malli ei ole makaavan ajoasentonsa puolesta mikään kaikkein mukavin ajettava. Pyöräni on periaatteessa alkuperäisen näköinen, mutta tein siitä silloin heti hankkimisen jälkeen pikku muutoksin enemmän omaan makuuni sopivan. Sen jälkeen pyörää on vain huollettu ja pidetty hyvin, joskin pari kesää sitten siihen laitettiin uusi erikoinen pakoputkisto, italiasta sekin, Lehtinen kertoo.
Ducati on vuosien varrella herättänyt paljon kiinnostusta, herraporukassa lähinnä, kuten Turkallakin.
– Kerran tosin tapahtui poikkeus keskellä Vanhaa Raumaa. Nuori neito minihameessaan pomppasi torin laidalla keskelle katua eteeni huitomaan ja pysäytti minut. Ilmeni, että hän on unkarilainen ja nähtävästi piti kovasti juuri Ducateista. Alkoi sitten digipokkari ojossa siinä kuvaamaan. Kuvaajana kysyin, että haluaisiko itsekin kuvaan, jos otan kuvan hänen kamerallaan. Koska mekko oli hyvinkin lyhyttä sorttia, niin oletin hänen menevän pyörän viereen seisomaan. Hänoli kuitenkin silminnähden innostunut asiasta ja siinä ei hameen lyhyys tahtia haitannut, kun jalka nousi korkeassa kaaressa, jotta pääsi pyörän päälle poseeraamaan. Oli kyllä hauska ja mieleenjäänyt episodi, Lehtinen hymyilee.
Tämän jutun pyörät ovat molemmat tavallaan retromalleja.
Suuriniemi kuvailee Lehtisen Ducatia mutkaohjukseksi ja omaa Indiania avointa preeriaa varten tehdyksi pyöräksi, jota on mukava ajaa.
– Muotokielessään ne ovat hyvin puhtaita edustajia, tarkentaa Suuriniemi.
Lehtinen on samaa mieltä.
Yhtä kaikki, niin sininen Indian kuin punainen Ducati herättävät huomiota liikenteessä ja parkissa. Kovin usein ei samanlaista vastaan tule.