Mona Leh­to­la on näy­tel­lyt ai­ka va­ki­tui­ses­ti Rau­man Te­at­te­ris­sa vuo­si­tu­han­nen alus­ta saak­ka. ”Hau­ta­ki­vi­so­pi­muk­sel­la” Leh­to­la kiin­ni­tet­tiin ta­loon vuon­na 2013. Hän on yk­si pie­nen te­at­te­rin nel­jäs­tä va­ki­näyt­te­li­jäs­tä.

Tu­run tai­de­a­ka­te­mi­as­ta te­at­te­ri-il­mai­sun oh­jaa­jak­si val­mis­tu­nut Leh­to­la on myös pit­kään oh­jan­nut ke­sä­te­at­te­ria Pöy­ty­äl­lä ja vä­lil­lä muu­al­la­kin. Oh­jaa­mi­nen on mie­luis­ta, mut­ta näyt­te­le­mi­nen sit­ten­kin pa­ras­ta te­at­te­ris­sa, sa­noo Leh­to­la.

Juu­ri nyt Leh­to­la elää uran­sa yh­tä pa­ras­ta vai­het­ta. Hä­nel­lä on toi­nen pää­o­sa Kul­ta­lam­mes­sa, joka pyö­rii täy­sil­le sa­leil­le.

– Saa näh­dä, teen­kö yh­tä isoa ja mer­kit­tä­vää roo­lia vie­lä. Ja ai­na­kaan Il­ma­ri Saa­re­lai­sen kal­tai­sen ih­mi­sen kans­sa, poh­tii Leh­to­la Rau­map­lus­san haas­tat­te­lus­sa.

Näin sik­si, et­tä van­he­ne­van nai­sen roo­lit ovat tun­ne­tus­ti kor­til­la elo­ku­vis­sa, te­le­vi­si­os­sa ja te­at­te­reis­sa­kin.

Leh­to­la nos­taa­kin Kul­ta­lam­men Et­he­lin mie­lui­sim­pien roo­lien­sa kär­ki­pää­hän, Reko Lun­da­nin tra­gi­ko­me­di­an Ai­na joku ek­syy rin­nal­le. Leh­to­la kui­ten­kin jat­kaa heti pe­rään, et­tä tyk­kää ko­vas­ti myös fars­seis­ta, jois­sa on me­noa ja mei­nin­kiä.

– Fars­sien nais­roo­lit vain tup­paa­vat ole­maan vä­hän ohui­ta, hän har­mit­te­lee.

Rau­man Te­at­te­rin syk­syn toi­sen en­si-il­lan, jän­ni­tys­näy­tel­mä An­san, oh­jaa vie­rai­li­ja Rei­no Brag­ge.

– Vie­rai­le­vat oh­jaa­jat ja näyt­te­li­jät tuo­vat li­sä­vir­taa ja pot­kua. Var­sin­kin nuo­ret saa­vat mei­dät skarp­paa­maan, sa­noo Leh­to­la.

Vä­hi­ten mu­ka­vaa te­at­te­ri­työs­sä ovat työ­a­jat. Tyy­pil­li­nen ryt­mi on nel­jä tun­tia töi­tä päi­väl­lä, nel­jän tun­nin lepo ja nel­jä tun­tia duu­nia il­lal­la. Esi­tyk­set pai­not­tu­vat il­toi­hin ja vii­kon­lop­pui­hin.

– Mo­net häät, juh­lat ja synt­tä­rit ovat jää­neet vä­liin, huo­kaa Leh­to­la.

Li­sä­ten pe­rään, et­tä nyt ar­jen pyö­rit­tä­mi­nen on hel­pom­paa, kun kol­me las­ta ovat jo ai­kui­sia.

Leh­to­la ei osaa sa­noa, mil­loin te­at­te­ri­kär­pä­nen hän­tä pu­rai­si, mut­ta nuo­re­na se joka ta­pauk­ses­sa ta­pah­tui. Omia näy­tel­miä, kou­lu­näy­tel­miä, har­ras­ta­ja­ryh­miä. Mikä te­at­te­ris­sa vie­hät­tää niin, et­tä sii­tä ha­lu­aa työk­seen teh­dä, vaik­ka pa­rem­mil­le lik­soil­le pää­si­si muis­sa hom­mis­sa?

– Leik­ki ja vuo­ro­vai­ku­tus ylei­sön kans­sa. Jos­kus se on myös puh­dis­ta­vaa te­ra­pi­aa, kun saa pe­la­ta tun­tei­den kans­sa.

Leh­to­la on pan­nut mer­kil­le muu­ta­man eron uu­den ja van­han te­at­te­ri­su­ku­pol­ven vä­lil­lä.

– Alal­le tu­le­vat nuo­ret ovat to­del­la lah­jak­kai­ta. Sa­mat tyy­pit osaa­vat näy­tel­lä, lau­laa ja tans­sia, ihai­lee Leh­to­la.

– Mua van­hem­man su­ku­pol­ven ta­kia ei juu­ri kos­kaan esi­tyk­siä pe­ruu­tet­tu. La­val­le men­tiin ki­pei­nä tai vaik­ka mitä oli­si ta­pah­tu­nut. On­nek­si nuo­ret ovat tie­toi­sem­pia. Sai­raa­na ei töi­tä teh­dä.

Ris­to Lei­non ja Jan­ne Ran­ta­sen juon­ta­mat Rau­map­lus-oh­jel­mat jul­kais­taan Spo­ti­fy-pal­ve­lus­sa. Kuun­nel­ta­vis­sa on 78 jak­soa mo­nen­lai­sis­ta ai­heis­ta. Täs­tä Leh­to­lan haas­tat­te­luun