Estradilla Eurajoen kylät – kehittämishankkeen gaalan valokeilassa kymmenen kylää
Kyläaktiivit ovat kirkastaneet Eurajoen kylien imagoa osana kehittämishanketta, jonka tavoitteena on tukea kylien elinvoimaa. Työ huipentui kylägaalaan, jossa valokeilassa loisti kymmenen kylää.
UutisRauma
Eurajoen kylägaala toi syysillan pimeään kotoisaa pilkettä torstaina 27. marraskuuta. Ulkotulet, tallilyhdyt ja punaiset räsymatot johdattivat Eurajoki-saliin, jossa tunnelmaa loivat luonnonäänet, heinäpaalit ja maitotonkat.
Kartanonherra ja Kartanonrouva toivottivat tervetulleiksi kutsuvieraat, jotka olivat pukeutuneet ”villa-ge”-pukukoodin mukaisesti ja kylähenkisesti villa-asusteisiin. Tarjolla oli marja-, sieni- ja kalaherkkuja kylien tapaan.
Estradilla loisti kymmenen Eurajoen kylää lähiseutuineen: Hanninkylä, Irjanne, Kuivalahti, Linnamaa, Niemenkylä, Rikantila, Lapijoki, Luodonkylä, Sydänmaa ja Peränkylä.
Kylägaalan päätähtiä olivat Eurajoen kylät ja kylien asukkaat. Lapijoelta gaalaan saapui oikea mörrimöykkyperhe. Kyläläisten ja kutsuvieraiden vaatetuksessa vilisi iloisia villasukkia ja kirjavia villapaitoja. Kuva: Sini Sundholm
Kylien imagoa ja identiteettiä on terävöitetty Eurajoen kylät näkyviksi -markkinointiprojektissa vuoden 2025 aikana. Kylien kehittämishankkeen alainen markkinointiprojekti on kiteyttänyt kylien visuaalisen ja viestinnällisen ytimen asukaskokemusten pohjalta.
Kymmenen yhdistystä ja suuri joukko kyläaktiiveja on ollut luomassa kyläbrändejä itse markkinointiviestinnän asiantuntijoiden koulutuksessa ja ohjauksessa.
Projektilla on totiset tavoitteet: viedä Eurajoen kylät maailmankartalle varteenotettavina asuinpaikkoina.
– Tarkoituksena on tuoda esiin aitoa asumisviihtyvyyttä niille Eurajoen ulkopuolella asuville, jotka pohtivat maallemuuttoa, mainitsi viestinnän ammattilaisena projektissa mukana ollut Sanna-Maria Rantanen puheenvuorossaan kylägaalassa.
– Eurajoen kylät ovat maailmalla kovaa valuuttaa, kunhan niistä siellä kuullaan ja tiedetään.
Eurajoen kylät näkyviksi -markkinointiprojektin toisena viestinnän asiantuntijana toiminut Sanna-Maria Rantanen (vas.) ja kylien kehittämishankkeen hanketyöntekijä Hanna-Maria Lehtonen iloitsivat kylien ainutlaatuisesta yhteisöllisyydestä.
Sini Sundholm
Gaalassa lanseerattu kyläesite kehottaa istuttamaan juuret kylään Eurajoelle.
– Muuttajat ovat ihmisiä ja ihmisiä puhuttelevat tunne, elämyksellisyys ja kokemuksellisuus, johdatti Rantanen esitteen sisältöön tilaisuudessa.
– Kaikista näistä tietävät parhaiten kyläläiset itse. Siksi he ovat olleet tässä projektissa se kaikkein oleellisin tekijä.
Esitteeseen koottujen kyläbrändien ytimessä ovatkin juuri tunne ja kokemuksellisuus esimerkiksi tarinoiden ja valokuvien muodossa.
Äänekoskelta muuttaneet Teija ja Teppo kertovat tuoreessa Eurajoen kyläesitteessä perheensä arjesta Linnamaan kylässä: ”Eurajoki tarjoaa enemmän kuin yksikään kaupunki. Ei tulisi mieleenkään lähteä täältä pois.” Kuva: Sini Sirén
Kylätarinoissa selviydytään hirmumyrskyistä ja kaukaa kolahtavista käskyistä. Niissä seikkailevat mörrimöykyt ja jättiläiset, muuttolinnut ja mystiset sarvipäät, mummot ja moottoripyöräilijät. Valokuvissa leivotaan ja ongitaan. Toisaalla pelataan mölkkyä tai istutaan tulilla. Metsässä saapastellaan, tanssitaan tai retkeillään hevosen kanssa.
Esitteen vaikuttavin anti löytyy kaupungeista ja maailmalta Eurajoen kyliin muuttaneiden kokemuksista.
– Helsingin kuplasta pois pääseminen tekee ihmiselle hyvää ja tulijoita pieniin kyliin pääkaupunkiseudulla riittää, kertoo esitteessä Kirsi, jolla on kodit Helsingissä ja Eurajoen Niemenkylässä.
Aktiivisten kyläyhteisöiden loihtimat nuotiosomistukset, tallilyhtyrivistöt ja punaiset räsymatot toivat tunnelmaa kylägaalaan. Kuva: Sini Sundholm
Kylägaalatallenne on katsottavissa Eurajoen kunnan YouTube-kanavalla.
Tervetuloa kylään – Eurajoelle asumaan! -esite löytyy osoitteesta bit.ly/eurajoenkylat
Esitteen voi myös noutaa esimerkiksi Eurajoen kirjastoista.


