Jan­ne Ran­ta­nen

Spi­rit of Tas­ma­nia V kiil­te­lee ke­vä­tau­rin­gos­sa Rau­man te­la­kal­la. Täl­lä vii­kol­la lai­va läh­tee toi­sel­le me­ri­ko­keel­le, jos­sa lai­vaa aje­taan nes­tey­te­tyl­lä maa­kaa­sul­la (lng). Huh­ti­kuus­sa en­sim­mäi­sel­lä ko­ea­jol­la alus osoit­tau­tui ”soi­vak­si pe­lik­si”.

Vii­meis­te­ly­työt jat­ku­vat, mut­ta RMC:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Mika Nie­mi­sen mu­kaan lai­va luo­vu­te­taan ti­laa­jal­leen TT-Li­nel­le vie­lä tä­män kuun ai­ka­na.

Sa­man­lai­sen lai­van, Spi­rit of Tas­ma­nia IV, RMC luo­vut­ti va­rus­ta­mol­le jo vii­me syys­kuus­sa. Kah­den lai­van ti­laus on Suo­men suu­rin vien­ti­kaup­pa Aust­ra­li­aan.

Uu­sia lai­vo­ja on odo­tet­tu Aust­ra­li­as­sa ja eri­tyi­ses­ti Tas­ma­ni­as­sa kuin kuu­ta nou­se­vaa. Ky­sei­set lai­vat ovat elin­tär­kei­tä Tas­ma­ni­al­le. Ne ovat saa­ri­o­sa­val­ti­on sil­ta Aust­ra­li­aan. Lai­vat kul­jet­ta­vat val­ta­o­san hen­ki­lö- ja rah­ti­lii­ken­tees­tä.

Rau­mal­la ra­ken­ne­tut lai­vat ovat suu­rem­pia, kus­tan­nus­te­hok­kaam­pia ja ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­sem­piä kuin pit­kään käy­tös­sä ol­leet ai­ka­naan Tu­run te­la­kal­ta val­mis­tu­neet aluk­set.

Uu­det Spi­ri­tit voi­vat kul­jet­taa liki 30 pro­sent­tia enem­män mat­kus­ta­jia. Hen­ki­lö­au­to­jen ja rah­din kais­ta­met­rit kas­va­vat pe­rä­ti 60 pro­sent­tia. Uu­det aluk­set tuo­vat pi­ris­tys­ruis­keen Tas­ma­ni­an ta­lou­teen ja mat­kai­luun.

Viimeisiä silauksia vaille valmis Spirit of Tasmania V Rauman telakalla.   Kuva: Janne Rantanen

Viimeisiä silauksia vaille valmis Spirit of Tasmania V Rauman telakalla. Kuva: Janne Rantanen

Kau­an on odo­tet­tu, to­del­la­kin.

TT-Li­nen ti­lauk­sen sai en­sin sak­sa­lai­nen te­lak­ka, joka meni kon­kurs­siin. So­pi­muk­sen te­koa RMC:n kans­sa hi­das­ti po­lii­tik­ko­jen vaa­ti­ma sel­vi­tys sii­tä, et­tei­kö lai­vo­ja voi ko­ti­maas­sa ra­ken­taa. Lo­pul­ta val­ti­o­päät­tä­jät us­koi­vat TT-Li­nea: ei voi, kos­ka ky­sei­sel­lä me­ri­rei­til­lä on usein erit­täin ko­vat ke­lit. Sit­ten ko­ro­na­pan­de­mia ja Ve­nä­jän hyök­käys­so­ta hi­das­ti­vat töi­tä Rau­man te­la­kal­la mer­kit­tä­väs­ti.

Sil­ti ti­laa­jal­la ei ole kii­ret­tä saa­da uu­sia hie­no­ja lai­vo­ja käyt­töön. Sa­ta­ma­ter­mi­naa­lin, jota aluk­set tu­le­vat käyt­tä­mään, ra­ken­ta­mi­nen on pa­has­ti kes­ken!

Vii­me per­jan­tai­na tie­do­tet­tiin, et­tä ai­ka­tau­lua on saa­tu ki­rit­tyä: sa­ta­mainf­ran pi­täi­si ol­la val­mii­na lo­ka­kuus­sa 2026. Sitä en­nen pu­hut­tiin vuo­des­ta 2027.

En­sim­mäi­nen uu­si ”tas­ma­ni­a­lai­nen” jou­tuu siis odot­ta­maan lii­ken­tee­seen pää­syä yli kak­si vuot­ta. Vii­me syk­sys­tä läh­tien hie­no alus on maan­nut Leit­hin sa­ta­mas­sa Skot­lan­nis­sa. Tu­le­va­na ke­sä­nä se aje­taan Tas­ma­ni­aan, jon­ka jäl­keen lai­va odot­taa tois­ta vuot­ta ”jos­sa­kin”.

Nyt val­mis­tu­va lai­va on mää­rä siir­tää Suo­mes­ta aust­ra­li­a­lais­tie­to­jen mu­kaan en­nen kuin Rau­man­me­ri jää­tyy. Myös sen vä­li­ai­kai­nen lai­tu­ri­paik­ka on ”jos­sain”. Lai­tu­ri­vuok­ria TT-Line jou­tuu mak­sa­maan usei­ta mil­joo­nia eu­ro­ja. Mut­ta se­kin pien­tä mui­hin li­sä­kus­tan­nuk­siin ja me­ne­tet­tyi­hin tu­loi­hin ver­rat­tu­na.

Päi­tä on­kin Tas­ma­ni­as­sa pu­don­nut fars­sin ta­kia. TT-Li­nen joh­ta­jia ja vas­tuu­mi­nis­te­rei­tä on jou­tu­nut ero­a­maan. Hal­li­tus on os­ta­nut sa­no­ma­leh­dis­tä au­ke­a­ma­mai­nok­sia, jois­sa vas­ta­taan ylei­sim­piin huo­les­tu­nei­den kan­sa­lais­ten ky­sy­myk­siin.

Ensimmäinen sotalaiva pääsi rakennushallista meriveteen viime torstaina. Ruotsista tullut mastorakennelma odotti vielä kuivalla maalla telakalla.

Ensimmäinen sotalaiva pääsi rakennushallista meriveteen viime torstaina. Ruotsista tullut mastorakennelma odotti vielä kuivalla maalla telakalla.

Kak­si so­ta­lai­vaa on nyt työn al­la Rau­man te­la­kal­la. Vii­me tors­tai­na las­ket­tiin toi­sen mo­ni­toi­mi­kor­ve­tin köli pe­rin­tei­sin me­noin. RMC:n pro­jek­ti­joh­ta­ja Timo Ståhl­ham­ma­rin mu­kaan lai­vap­ro­jek­teis­sa on ai­na haas­tei­ta, ei­kä Lai­vue 2020 ole poik­keus.

– Mat­kal­la on tul­lut vas­taan yl­lä­tyk­siä ja tu­lee vie­lä­kin. Yh­des­sä sel­vi­äm­me niis­tä ja vah­vis­tum­me en­ti­ses­tään, Ståhl­ham­mar sa­noi.

Toi­sen kor­ve­tin tuo­tan­to aloi­tet­tiin­kin kah­dek­san viik­koa etu­a­jas­sa.

– Nämä aluk­set ovat elin­tär­kei­tä Me­ri­voi­mil­le ja koko suo­ma­lai­sel­le yh­teis­kun­nal­le. Nämä muo­dos­ta­vat me­rel­li­sen puo­lus­tuk­sem­me sel­kä­ran­gan tu­le­vai­suu­des­sa, sa­noi Me­ri­voi­mien pro­jek­ti­pääl­lik­kö, ko­men­ta­ja Mar­kus Sjöst­röm.

En­sim­mäi­sen so­ta­lai­van run­ko val­mis­tui vii­me jou­lu­kuus­sa. Alus on jo pääs­syt ve­teen.

– Ve­sil­le­las­kun tek­ni­nen pro­ses­si on aloi­tet­tu, ku­va­si toi­mi­tus­joh­ta­ja Nie­mi­nen.

Tek­ni­nen pro­ses­si tar­koit­taa suo­mek­si sa­not­tu­na, et­tä mo­ni­toi­mi­hal­lis­sa ra­ken­net­tu so­ta­lai­va tuo­tiin vii­me tors­tai­na ulos ja kul­je­tet­tiin proo­mul­la Rau­man sa­ta­maan. Ro-ro-lai­tu­ris­sa lai­va ”sy­vyy­tet­tiin” eli las­ket­tiin ve­teen, jon­ka jäl­keen so­ta­lai­va hi­nat­tiin te­la­kan kui­va-al­taa­seen.

Kui­va-al­taas­sa lai­vaan asen­ne­taan Saa­bin Ruot­sis­sa val­mis­ta­ma mas­to. Mas­toa ei voi­tu asen­taa pai­koil­leen hal­lis­sa, kos­ka koko ko­meut­ta ei oli­si saa­tu eh­jä­nä ulos.

Ve­sil­le­las­ku­ti­lai­suus jär­jes­tet­tä­neen myö­hem­min täs­sä kuus­sa.

Rau­man te­la­kal­la pi­de­tään peuk­ku­ja pys­tys­sä jään­mur­ta­ja­ti­lauk­sien suh­teen. RMC on si­kä­li vah­voil­la, et­tä sil­lä on osaa­mis­ta, va­paa­ta ka­pa­si­teet­tia ”tas­ma­ni­a­lais­ten” val­mis­tut­tua – sekä oma te­räs­tuo­tan­to.